Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Základy managementu

Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
32BC-P-MNGZ-01 Z,ZK 3 1P+1C česky
Vztahy:
Předmět 32BC-P-MNGZ-01 může při kontrole studijních plánů nahradit předmět U16C1101
Předmět 32BC-P-MNGZ-01 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět U16C1101 (vztah je symetrický)
Garant předmětu:
Zuzana Dvořáková
Přednášející:
Zuzana Dvořáková, Pavel Mužík
Cvičící:
Zuzana Dvořáková, Pavel Mužík
Předmět zajišťuje:
institut manažerských studií
Anotace:

Předmět seznamuje s klíčovými pojmy, principy a funkcemi managementu v kontextu moderních organizací. Důraz je kladen na porozumění manažerskému cyklu (plánování, organizování, rozhodování, kontrola), rozvoj vize, mise a hodnot, a na schopnost efektivního vedení lidí. Studenti se seznámí s různými formami organizační struktury, řízením změn a významem cílů ve strategickém řízení. Kurz reflektuje aktuální témata, jako jsou interní komunikace, využití sociálních sítí nebo role umělé inteligence v managementu. Záměrem je vybavit studenty základy teoretického rámce i praktickými dovednostmi pro práci v manažerském prostředí.

Požadavky:

Zápočet (max. 20 bodů)

- minimálně 80% účast na cvičeních,

- zpracování a prezentace týmové seminární práce.

Téma seminární práce je domluveno na prvním cvičení.

Seminární práce je týmová a zpracována dvou až tříčlennou skupinou.

Práce je prezentována na cvičení, kdy k jejímu obsahu a formě zpracování je poskytnuta zpětná vazba. Finální verze seminární práce je vložena do Moodle.

Zkouška (max. 80 bodů)

Zkouška zahrnuje z průběžný a závěrečný test.

Z každého lze získat max. 40 bodů.

Testy jsou psány v Moodle.

Průběžný test je psán v 7. týdnu období výuky,.

Závěrečný test je psán ve zkouškovém období.

Na oba testy je nutné přihlásit se v KOS.

Známka:

A 90-100 bodů

B 80-89 bodů

C 70-79 bodů

D 60-69 bodů

E 50-59 bodů

F méně než 50 bodů

Osnova přednášek:

1)Úvod do základů managementu

2)Rozvíjení mise, vize a hodnot

3)Cyklus managementu

4)Cíle (goals) a akce (objectives) ve strategickém managementu

5)Organizační struktura a organizační změna

6)Vedení lidí a organizací

7)Sociální sítě a interní komunikace v organizacích

Osnova cvičení:

Na úvodním cvičení studenti sestaví malé týmy o dvou až třech členech, v rámci kterých budou v průběhu semestru připravovat prezentaci, popisující z manažerského hlediska vybraný existující či fiktivní podnik na úrovni vybraných témat managementu, probíraných v přednáškách. Závěrečné cvičení sestává z prezentace výstupu jednotlivými týmy a obhajobou. Cvičení se obvykle skládá z případových studií na konkrétní témata a následné zpracování daného tématu ve vlastní prezentaci pro vybraný podnik.

Osnova cvičení

1)Úvod, mise, vize, hodnoty

případové studie: mise, vize a firemních hodnot

výstup: definování vlastní mise, vize a hodnot

2)Firemní kultura a stakeholder analýza

případové studie: identifikace stakeholderů, definování kulturních principů a očekávaného chování

výstup: stakeholder mapa, popis firemní kultury

3)Plánování a organizování

případové studie: stanovení milníků, úkolů a návrh základní organizační struktury

výstup: harmonogram projektu

4)Strategické cíle a měření úspěchu

případové studie: formulace strategických cílů (SMART) a návrh metody jejich měření

výstup: vlastní KPI a metodika jejich měření

5)Organizační struktura firmy

případové studie: analýza různých typů struktur, návrh struktury pro firmu/projekt s odůvodněním

výstup: organigram včetně specifikace kompetencí

6)Vedení lidí a motivace

případové studie: role lídra v týmu, styly vedení

výstup: návrh vlastního leadership stylu, plán motivace týmu

7)Prezentace a obhajoba

Prezentace jednotlivých týmů

Q&A

Cíle studia:

Cílem studia je představit management jako klíčovou roli v organizacích pomocí vybraných klíčových témat. Na přednáškách jde o předání znalostí, jaké jsou základní teoretické koncepce řízení a jeho úloze v organizacích. Důraz se klade na pochopení cyklu managementu, formulaci mise, vize a hodnot organizace, tvorbu cílů a strategických akcí, strukturování organizace a zavádění organizačních změn. Předmět dále zahrnuje současný stav poznání o vedení lidí, rozvoji týmové spolupráce a efektivní interní komunikaci, včetně role sociálních sítí v rámci organizace. Na cvičeních se důraz klade na praktické řešení vybraných problémů managementu pomocí individuálních i týmových úkolů, které studentům umožní aplikovat získané poznatky na reálné nebo simulované situace z praxe.

Studijní materiály:

Povinná literatura

-Prezentace přednášek (https://moodle-vyuka.cvut.cz)

-Případové studie a další studijní materiály k předmětu (https://moodle-vyuka.cvut.cz)

Doporučená literatura

-Weihrich, H., Cannice, M.V. a Koontz, H. (2019). Essentials of Management, 11th ed. MC GRAW HILL INDIA. ISBN-13: 978-9353168148.

-Boddy, D. (2024). Management: An Introduction, 9th ed. Pearson. ISBN-13: 978-1292459745

Poznámka:

32BC-P-MNNP-01 Manažerské nástroje a propočty (prerekvizita)

32BC-P-POEK-O1 Podniková ekonomika (prerekvizita)

32BC-P-ŘLZD-01 Řízení lidských zdrojů (korekvizita)

Další informace:
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost DEJ:421
Mužík P.
16:00–17:30
(paralelka 101)
Dejvice
Učebna
místnost DEJ:421
Mužík P.
16:00–17:30
(paralelka 102)
Dejvice
Učebna
Čt
místnost DEJ:210
Mužík P.
09:00–10:30
(paralelka 103)
Dejvice
Učebna
místnost
Dvořáková Z.
Mužík P.

12:30–14:00
(přednášková par. 1)
místnost DEJ:210
Mužík P.
09:00–10:30
(paralelka 104)
Dejvice
Učebna
místnost DEJ:103
Dvořáková Z.
Mužík P.

12:30–14:00
(přednášková par. 1)
Dejvice
103
místnost DEJ:103
Dvořáková Z.
Mužík P.

12:30–14:00
(přednášková par. 1)
Dejvice
103

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 12. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet7758806.html