Základy managementu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U16C1101 | Z,ZK | 6 | 2P+2C | česky |
- Vztahy:
- Předmět U16C1101 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět U16E1101 (vztah je symetrický)
- Předmět U16C1101 může být splněn v zastoupení předmětem 32BC-P-MNGZ-01
- Předmět U16C1101 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět 32BC-P-MNGZ-01 (vztah je symetrický)
- Předmět U16C1101 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět U16E1101 (vztah je symetrický)
- Garant předmětu:
- Oldřich Bronec
- Přednášející:
- Oldřich Bronec
- Cvičící:
- Oldřich Bronec
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
- Požadavky:
-
Požadavky na ukončení kurzu:
Zápočet:
Účast studentů minimálně na 12 z 13 seminářů (1 seminář z plánovaných 14 odpadá)
Aktivity na seminářích: 0-40 bodů
Provedení kvalitní skupinové prezentace (referátu o délce 20 minut na vybrané téma)
Zkouška:
Závěrečný test: 0-60 bodů
Celkem: 0-100 bodů
Známkování: 10090 bodů = A, 9080 bodů = B, 8070 bodů = C, 7060 bodů = D, 6050 bodů = E, méně než 50 bodů nutná ústní zkouška, ústní zkouškou je možné zlepšit známku
- Osnova přednášek:
-
1Úvod do moderního managementu
Definice managementu a jeho základní pojmy
Historie a vývojová stádia managementu
Profesní východiska managementu
Obecné a specifické funkce managementu
Moderní trendy firemního managementu
Obsahové členění kurzu
2Předmět managementu
Podnikatel a podnikání
Firma a firemní management
Vnější vztahy firem a management
Firemní procesy
Firemní zdroje
Nástroje firemního managementu
3Manažer a manažerský tým
Úloha manažera
Profil a vývoj osobnosti manažera
Vzdělání, znalosti a zkušenosti manažera
Typologie manažerů
Manažerský tým
4Plánování
Cíle a úkoly
Cílový a úkolový management
Plány
Plánování
Plánovací techniky a nástroje
5Strategický management
Strategický management
Strategické plánování
Analytické nástroje strategického managementu
Firemní strategie
6Organizování
Organizování a předmět organizování
Organizační struktury a principy jejich vytváření
Obecné a specifické organizační struktury
Organizační struktury podporující ekonomickou a podnikatelskou nezávislost
Externí organizační struktury
Nástroje organizování
7Zajištění zdrojů
Firemní zdroje a jejich zajištění
Kategorie firemních zdrojů
Zajištění firemních zdrojů
Externí zdroje a outsourcing
Modely externí a mezinárodní spolupráce v oblasti zdrojů
8Lidské zdroje
Pracovní tým
Budování týmu a týmová kultura
Týmový management
Management lidských zdrojů
Humanizace lidské práce
9Vedení
Vedení ve firemní praxi
Motivace a pobídky
Vůdce a vůdcovství
Vedení pracovního týmu
Normativní a technické nástroje vedení
10Rozhodování
Podstata rozhodování
Organizace a proces rozhodování
Rozhodovací analýzy
Nástroje rozhodování
11Kontrolování
Manažerská funkce kontrolování
Monitorování
Kontrolování
Testování
Benchmarking
Reportování
Auditování
12Výkonové ukazatele firmy
Ekonomické ukazatele firmy
Výkonové ukazatele a KPI
Jednotlivé skupiny ukazatelů KPI
Management podle KPI
Benchmarking firem podle KPI
Výroční zprávy
13Externalizace a internacionalizace
Externalizace
oManagement majetkových účastí
oManagement firem ve skupině
oManagement obchodních vztahů a dodavatelských řetězců
oManagement outsourcingových vztahů
oPartnering
Internacionalizace
oDiverzita
oGlobalizace
oMezinárodní a globální firmy
oMezinárodní a globální management
14Management společenských hodnot
Firemní hodnoty
Etika podnikání a managementu
Kvalita a spolehlivost
Hygiena a bezpečnost práce
Ochrana životního prostředí a environmentální udržitelnost
Materiální a energetická udržitelnost a nezávislost
Sociální zodpovědnost
Management sociálních hodnot
Odevzdání seminárních prací
Písemný test
Ústní zkouška
- Osnova cvičení:
-
Organizační pokyny, požadavky na zápočet a zkoušku. Zadání skupinových referátů z odborných publikací: cca 20minutová prezentace klíčových záměrů z knih:
WOLFF, I.: Etiketa v zaměstnání. Jak udělat dobrý dojem. Praha, Grada 2007
LAMBERT, T.: Jak účinně ovlivňovat druhé, Management Press, Praha 1999
OWEN, J.: Jak se stat úspěšným lídrem, Grada Publishing Praha 2006
CRAINER, S.: Moderní management, základní myšlenkové směry, Management Press, Praha 2000
HAMMER, M.: Agenda 21, Management Press, Praha2002
VEBER, J. a kol.: Digitalizace ekonommiky a společnosti- výhody, rizika, příležitosti, Management Press, Praha 2018
(Poznámka: referáty budou prezentovány v následujících cvičeních po dohodě s vyučujícím)
Prezentace základní principy
Struktura prezentace
10 kroků přípravy prezentace
Prezentační desatero
Řečnické prostředky použití na základě domácí přípravy
Prezentace praktický nácvik
Deskripce předmětu, procesu, schématu, grafu
Definování návod, jak definovat a praktické cvičení
Cvičení v krátkých promluvách + hodnocení
Profil manažera charisma, leadership, princip prevence, princip priorit Paretovo pravidlo v praxi
případová studie: Paretovo pravidlo
Plánování
případová studie: vize a mise - spojeno s prezentací nalezených příkladů studenty
Rozhodování
případová studie: rozlišení dobře a špatně strukturovaných rozhodovacích problémů, zohlednění rizika
Organizování příklady na faktory ovlivňující organizační rozpětí, výhody a nevýhody delegování
případová studie: příklady organizačních struktur a diskuse nad změnami a dopady pro řízení firmy
Řízení lidských zdrojů kariérní řády, zaměstnanecké záležitosti
případová studie: kariérní plány
Efektivní komunikace
případová studie: ochrana osobních údajů
Motivace opodstatněnost v současnosti Maslowovy hierarchie potřeb, závěrů teorie X a teorie Y
případová studie: metody tvůrčího myšlení a týmová práce
Firemní kultura, etika, etiketa, multikulturní management
případová studie: test z etikety
Kontrola controlling, interní audit
případová studie: příprava check-listu pro interní kontrolu vybraného útvaru
Založení firmy (živnostenské podnikání, obchodní korporace, fundace, ústavy)
případová studie: založení živnosti
Etika, etické kodexy, společenská odpovědnost firem
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy managementu v kontextu současných potřeb a trendů 21. století, seznámit je se základy oboru a připravit je na kariéru manažerů ve firmách a institucích a/nebo pokračovat ve studiu v následujících ročnících bakalářského a magisterského studia.
Účelem je mimo jiné seznámit studenty s:
předmětem a celkovou strukturou teorie a praxe managementu,
základními pojmy a koncepty managementu,
obsahem, technikami a nástroji klíčových manažerských funkcí,
rozsahem specifických funkcí a dílčích disciplín managementu,
současnými trendy ve firemním managementu a vyhlídkami do budoucna.
Očekávaným výsledkem kurzu je, že studenti budou:
rozumět celkové tematické struktuře a problematice moderního firemního managementu,
chápat obsah a rozsah základních nástrojů klíčových manažerských funkcí a aplikovat je v praxi,
chápat povahu specifických manažerských funkcí a dílčích disciplín managementu a aplikovat je v praxi,
chápat podstatu klíčových manažerských trendů a jejich vlivu na budoucí teorii a zejména praxi firemního managementu.
- Studijní materiály:
-
Textové opory managementu:
Ing. Oldřich Bronec, CSc.: Moderní management, Olbron Invent, Praha 2022
(k dispozici jsou části: 1. Základy managementu, 2. Předmět managementu, 3. Manažer a manažerský tým, 4. Plánování, 5. Strategický management, 6. Organizování, 9. Vedení ostatní budou přibývat v průběhu roku)
Povinná literatura:
Jaromír Veber a kolektiv: Management: Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita, 2. aktualizované vydání, Management Press, Praha, 2009
Leo Vodáček, Oĺga Vodáčková: Moderní management v teorii a praxi, 2. rozšířené vydání, Management Press, Praha, 2009
Milan Michalko, Daniela Vopalecká: Management I.: Základy managementu, Studijní opora k předmětu, Vysoká škola podnikání a práva, Ostrava, 2013
Milan Michalko, Tomáš Tykva, Monika Bumbová, Daniela Vopalecká: Management II.: Manažerské metody a techniky, studijní opora předmětu, Vysoká škola podnikání, Ostrava, 2014
Doporučená literatura:
Heinz Koontz, Harold Weihrich: Management, Victoria Publishing, Praha, 1993
Charles Handy: Druhá křivka: Jak neminout odbočku do budoucnosti (The Second Curve: Thoughts on Reinventing Society), Management Press, Praha, 2016
James McGrath, Bob Bates:89 nejdůležitějších manažerských teorií pro praxi, 1. vydání (The Little Book of Big Management Theories And How To Use Them), Management Press, Praha, 2015
Pavel Štrach: Principy managementu, Vysoká škola ekonomie a managementu, Praha, 2008
Stanislav Červeňan: Reinženýring procesů a měření výkonnosti ve státní správě, Horizonty, KPMG, Praha, 2005
Vítězslav Prukner: Manažerské dovednosti, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2014
Vítězslav Prukner, Jaromír Novák: Základy managementu, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2014
- Poznámka:
-
Kurz nevyžaduje žádné předběžné znalosti. Technické znalosti jsou vítány, ale nejsou podmínkou.
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-EK-prez.forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-EK-prez.forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-EK prez. forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 18/19 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 19/20 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 20/21 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 21/22 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 22/23 (povinný předmět)