Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-K-SVZP-01 | Z | 3 | 8B | česky |
- Vztahy:
- Předmět 32BC-K-SVZP-01 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět U51C3104 (vztah je symetrický)
- Předmět 32BC-K-SVZP-01 může při kontrole studijních plánů nahradit předmět U51C3104
- Garant předmětu:
- Eva Šírová
- Přednášející:
- Eva Šírová
- Cvičící:
- Eva Šírová
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět seznamuje s nejčastějšími speciálními vzdělávacími potřebami žáků na SŠ a s vhodnými způsoby intervence a podpory ve školním prostředí včetně postupu při vytváření individuálního vzdělávacího plánu pro tyto žáky.
- Požadavky:
-
Z = Závěrečný test prověřující orientaci studenta v problematice. Test obsahuje 6 otázek (4 s výběrem odpovědi ze tří možností (1 bod za každou správnou odpověď), 2 otevřené otázky (0-2 body podle kvality odpovědi)).
Kritéria hodnocení: Z=4-8 bodů
- Osnova přednášek:
-
07.10.2023Poruchy autistického spektra; Sociálně znevýhodnění studenti, Žáci s ADHD
21.10.2023Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; Legislativní rámec problematiky; Specifické vývojové poruchy učení a chování; Podpůrná a vyrovnávací opatření ve vzdělávání, Specifika školního hodnocení studentů se speciálními vzdělávacími potřebami; Individuální vzdělávací plán
- Osnova cvičení:
-
07.10.2023Poruchy autistického spektra; Sociálně znevýhodnění studenti, Žáci s ADHD
21.10.2023Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; Legislativní rámec problematiky; Specifické vývojové poruchy učení a chování; Podpůrná a vyrovnávací opatření ve vzdělávání, Specifika školního hodnocení studentů se speciálními vzdělávacími potřebami; Individuální vzdělávací plán
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je přiblížit situaci studenta se speciálními vzdělávacími potřebami a vybavit absolventa předmětu pro práci s takovým studentem. Absolvent předmětu dokáže na základě teoretické průpravy pochopit situaci studentů se speciálními vzdělávacími potřebami; orientovat se v souvislostech zdravotního či sociálního znevýhodnění ve školním kontextu, a participovat na individuálním vzdělávacím plánu.
Získané znalosti: student rozumí základním pojmům tohoto předmětu a umí je vyjmenovat, od sebe odlišit; dokáže charakterizovat nejčastější speciální vzdělávací potřeby žáků a uvést jejich příklady; umí charakterizovat individuální vzdělávací plán a uvést jeho typy a postup vypracování.
Získané dovednosti: student umí identifikovat speciální vzdělávací potřeby žáků; dokáže odhadnout míru jejich vlivu na učení žáka a jeho chování ve škole a umí vytvořit individuální vzdělávací plán pro žáka s SVP.
- Studijní materiály:
-
POVINNÉ:
Šírová, E. (2022). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. [Ebook]. MÚVS, Moodle.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. https://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu
DOPORUČENÉ:
Bazalová, B. (2017). Autismus v edukační praxi. Portál.
Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele mateřské školy. Západočeská univerzita.
Fischer, S., Škoda, J., Svoboda, Z., & Zilcher, L. (2014). Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Triton.
Goetz, M., & Uhlíková, P. (2009). ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. Galén.
Hayden, T. (2008). Spratek. Portál.
Hayden, T. (2010). Zvíře. Příběh o klukovi, který promluvil. Portál.
Hayden, T. (2012). Tygřice. Portál.
Hayden, T. (2015). Tichá holka. Portál.
Hayden, T. (2021). Sebranka. Portál.
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Portál.
Jucovičová, D., Žáčková, H., Budíková, J., Bartošová, B., Šauerová, A. (2009). Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. D+H.
Kaprálek, K., & Bělecký, Z. (2011). Jak napsat a používat individuální vzdělávací plán. Portál.
Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění (2022). Univerzita Palackého v Olomouci.
Kendíková, J. (2013). Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. Pasparta.
Krejčová, L. (2019). Dyslexie. Psychologické souvislosti. Grada.
Krejčová, L. & Mertin, V. (Eds.) (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Wolters Kluwer.
Kolektiv autorů (2009). Tvoříme individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka. VÚP.
Kucharská, A. a kol. (2021). Přístupy a doporučení pro distanční výuku u studujících se specifickými vzdělávacími potřebami a dalším znevýhodněním. Karolinum.
Kyser, B. M. (2021). Attention-deficit hyperactivity disorder: diagnosis, prevalence and treatment. Nova Science Publishers.
Michalová, Z. (2004). Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Tobiáš.
Michalová, Z. (2016). Specifické poruchy učení. Tobiáš.
Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Grada.
Němec, J. (2005). Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Masarykova univerzita v Brně.
Petty, G. (2008). Moderní vyučování. Portál.
Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál.
Slowík, J. (2007). Speciální pedagogika. Grada.
Steer, J., & Horstmann, K. (2022). Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD. Portál.
Šimoník, O. (Ed.) (2010). Vzdělávání nadaných žáků. MU.
Šedá, S. (Ed.) (2010). Vyhledáváme rozumově nadané žáky. VÚP.
Thorová, K. (2016). Pouchy autistického spektra. Portál.
Thorová, K., & Šporclová, V. (2013). Poruchy autistického spektra v dospělosti. Psychiatria pre prax, 14(1), 19-23.
Žampachová, Z., & Čadilová, V. (2016). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. [online]. http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/PAS_Metodika_AP.pdf
- Poznámka:
- Další informace:
- https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=10127
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá So - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: