Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C3104 | Z | 3 | 8B | česky |
- Vztahy:
- Předmět U51C3104 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět 32BC-K-SVZP-01 (vztah je symetrický)
- Předmět U51C3104 může být splněn v zastoupení předmětem 32BC-K-SVZP-01
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět seznamuje s nejčastějšími speciálními vzdělávacími potřebami žáků na SŠ a s vhodnými způsoby intervence a podpory ve školním prostředí včetně postupu při vytváření individuálního vzdělávacího plánu pro tyto žáky.
- Požadavky:
-
Závěrečný test prověřující orientaci studenta v problematice. Test obsahuje 6 otázek (4 s výběrem odpovědi ze tří možností (1 bod za každou správnou odpověď), 2 otevřené otázky (0-2 body podle kvality odpovědi)).
Kritéria hodnocení: Z=4-8 bodů
- Osnova přednášek:
-
24.9.2022
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; Legislativní rámec problematiky; Specifické vývojové poruchy učení a chování; Podpůrná a vyrovnávací opatření ve vzdělávání; Specifika školního hodnocení studentů se speciálními vzdělávacími potřebami; Individuální vzdělávací plán
8.10.2022
Poruchy autistického spektra; Sociálně znevýhodnění studenti; Nadaní studenti
- Osnova cvičení:
-
24.9.2022
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; Legislativní rámec problematiky; Specifické vývojové poruchy učení a chování; Podpůrná a vyrovnávací opatření ve vzdělávání; Specifika školního hodnocení studentů se speciálními vzdělávacími potřebami; Individuální vzdělávací plán
8.10.2022
Poruchy autistického spektra; Sociálně znevýhodnění studenti; Nadaní studenti
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je přiblížit situaci studenta se speciálními vzdělávacími potřebami a vybavit absolventa předmětu pro práci s takovým studentem. Absolvent předmětu dokáže na základě teoretické průpravy pochopit situaci studentů se speciálními vzdělávacími potřebami; orientovat se v souvislostech zdravotního či sociálního znevýhodnění ve školním kontextu, a participovat na individuálním vzdělávacím plánu.
Získané znalosti: student rozumí základním pojmům tohoto předmětu a umí je vyjmenovat, od sebe odlišit; dokáže charakterizovat nejčastější speciální vzdělávací potřeby žáků a uvést jejich příklady; umí charakterizovat individuální vzdělávací plán a uvést jeho typy a postup vypracování.
Získané dovednosti: student umí identifikovat speciální vzdělávací potřeby žáků; dokáže odhadnout míru jejich vlivu na učení žáka a jeho chování ve škole a umí vytvořit individuální vzdělávací plán pro žáka s SVP.
- Studijní materiály:
-
POVINNÉ:
Šírová, E. (2022). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. [Ebook]. MÚVS, Moodle.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. https://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu
DOPORUČENÉ:
Bazalová, B. (2017). Autismus v edukační praxi. Portál.
Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele mateřské školy. Západočeská univerzita.
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Portál.
Jucovičová, D., Žáčková, H., Budíková, J., Bartošová, B., Šauerová, A. (2009). Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. D+H.
Kaprálek, K., & Bělecký, Z. (2011). Jak napsat a používat individuální vzdělávací plán. Portál.
Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění (2022). Univerzita Palackého v Olomouci.
Kendíková, J. (2013). Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. Pasparta.
Krejčová, L. (2019). Dyslexie. Psychologické souvislosti. Grada.
Kolektiv autorů (2009). Tvoříme individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka. VÚP.
Kucharská, A. a kol. (2021). Přístupy a doporučení pro distanční výuku u studujících se specifickými vzdělávacími potřebami a dalším znevýhodněním. Karolinum.
Michalová, Z. (2004). Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Tobiáš.
Michalová, Z. (2016). Specifické poruchy učení. Tobiáš.
Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Grada.
Petty, G. (2008). Moderní vyučování. Portál.
Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál.
Slowík, J. (2007). Speciální pedagogika. Grada.
Šimoník, O. (Ed.) (2010). Vzdělávání nadaných žáků. MU.
Šedá, S. (Ed.) (2010). Vyhledáváme rozumově nadané žáky. VÚP.
Thorová, K. (2016). Pouchy autistického spektra. Portál.
Thorová, K., & Šporclová, V. (2013). Poruchy autistického spektra v dospělosti. Psychiatria pre prax, 14(1), 19-23.
- Poznámka:
- Další informace:
- https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=7930
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: