Logo ČVUT
CZECH TECHNICAL UNIVERSITY IN PRAGUE
STUDY PLANS
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Risk behavior of pupils

The course is not on the list Without time-table
Code Completion Credits Range Language
U51C3105 Z 3 8B Czech

It is not possible to register for the course U51C3105 if the student is concurrently registered for or has previously completed the course 32BC-K-RIZZ-01 (mutually exclusive courses).

The requirement for course U51C3105 can be fulfilled by substitution with the course 32BC-K-RIZZ-01.

Garant předmětu:
Lecturer:
Tutor:
Supervisor:
Institute of Pedagogical and Psychological Studies
Synopsis:

The subject introduces students to the problem of risky behavior of pupils in the pedagogical and psychological level and with a focus on the school environment, and also focuses on its social manifestations and consequences.

Requirements:

Z = Final test checking the student's orientation in the subject. The test contains 6 questions (4 multiple choice (1 point for each correct answer) + 2 open questions (0-2 points depending on the quality of the answer)).

Evaluation criteria: Z=4-8 points

Syllabus of lectures:

02.12. Risky behavior, possibilities of prevention and intervention, role of the teacher

16.12. Bullying in the school classroom, diagnosis and solutions

Syllabus of tutorials:

02.12. Risky behavior, possibilities of prevention and intervention, role of the teacher

16.12. Bullying in the school classroom, diagnosis and solutions

Study Objective:

The aim of the course is to introduce students to the issue of pupils' risky behavior in pedagogical and psychological terms, with a focus on the school environment, and its social manifestations and consequences.

Acquired knowledge: the student understands the basic concepts of this subject and is able to list them and distinguish them from each other; can characterize the most frequent manifestations of pupils' risky behavior and give their examples; can characterize the possibilities of prevention and intervention in schools.

Acquired skills: the student can estimate the degree of influence of the pupil's risky behavior on his learning; can propose options for intervention and prevention of risky behavior of pupils in the school environment.

Study materials:

MANDATORY:

Čáp, D., & Šírová, E. (2022). Rizikové chování žáků. [Ebook]. MÚVS, Moodle.

Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních č.j. MSMT-21149/2016

RECOMMENDED:

Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Triton.

Cooper, P. (1995). Mentální bulimie a záchvatovité přejídání: Jak se uzdravit. Votobia.

Čáp, D. (2010). Minimalizace šikany a kyberšikana. In: Krejčová, L. & Mertin, V. (Eds.). Škola jako místo setkávání 2010. Sborník příspěvků z konference konané 19. dubna 2010. FF UK.

Čáp, D. (2010). Šikana a kyberšikana. In: L. Krejčová & V. Mertin (Eds.). Pedagogická intervence u žáků ZŠ (174-178). Wolters Kluwer.

Čáp, D. (2012). Diagnostika šikany. In: L. Krejčová & V. Mertin (Eds.). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (237 - 243). Wolters Kluwer.

Čáp, D. (2012). Šikana: mýty a realita. [Samostatná příloha]. Řízení školy. Wolters Kluwer.

Faltus, F. (2007). Syndrom nočního jedlictví. Česká a slovenská psychiatrie., 103(6), 291-296.

Fischer, S., & Škoda, J. (2014). Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Grada Publishing.

Janošová, P., Kollerová, P., Zábrodská, K., Kressa, J. & Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Grada

Kolář, M. (2001). Bolest šikanování. Portál.

Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

Kranz, R., & Maloney, M. (1997). O poruchách příjmu potravy. Lidové noviny.

Krejčová, L. & Mertin, V. (Eds.) (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Wolters Kluwer.

Krch, F. (1999). Poruchy příjmu potravy. Grada.

Krch, F. (2002). Mentální anorexie. Portál.

Krch, F. (2003). Bulimie: Jak bojovat s přejídáním. Grada.

Kriegelová, M. (2008). Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Grada.

Kucharská, A., Friedlová, K., Jurová, L., Lindovská, L., Macková, P., & Urbancová, M. (2012). Práce s třídním kolektivem. NÚV.

Kulhánek, J. (2012). Poruchy příjmu potravy u dětí a dospívajících. Portál Šance dětem. Dostupné on-line: Poruchy příjmu potravy v dětství a dospívání | Šance Dětem (sancedetem.cz)

Maloney, M., & Kranz, R. (1997). O poruchách příjmu potravy. Nakladatelství Lidové noviny.

Martynáková, L., & Piskáčková, Z. (2010). Orthorexie a bigorexie - méně známé formy poruch příjmu potravy. Výživa a potraviny, 65(1), 15-16.

McGregor, R. (2019). Ortorexie. Posedlost zdravou stravou. Omega.

Miovský et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství. Lidové noviny.

Papežová, H. (ed.) (2010). Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Grada.

Papežová, H. (2012). Začarovaný kruh anorexie, bulimie a psychogenního přejídání a cesty ven?!. Psychiatrické centrum.

Papežová, H., &Hanusová, J. (2012). Poruchy příjmu potravy: příručka pro pomáhající profese. Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga. PORUCHY_PRIJMU_POTRAVY_web.pdf (prevence-praha.cz)

Procházková, L., & Sladká-Ševčíková, J. (2017). Poruchy příjmu potravy: odpovědi na otázky, na které jste se báli zeptat. Pasparta.

Svoboda, M., Češková, E., & Kučerová H. (2015). Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Portál.

Urban, L., Dubský, J., & Bajura, J. (2012). Sociální deviace. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.

Vágnerová, K. a kol. (2009). Minimalizace šikany. Praktické rady pro rodiče. Portál.

Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Karolinum.

Válková, H., Kuchta, J. & Hulmáková, J. (2019). Základy kriminologie a trestní politiky. C.H. Beck.

Vašutová, M. et al. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií. Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.

Vítková, T. (2021). Poruchy příjmu potravy v ženském vrcholovém sportu [Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta]. Digitální repozitář UK (cuni.cz)

DALŠÍ ZDROJE:

www.adiktologie.cz

Martínek, Z. (2022). Agrese a šikana u dětí: Mohou za to média, rodičovská výchova, nebo geny? https://sancedetem.cz/agrese-sikana-u-deti-mohou-za-media-rodicovska-vychova-nebo-geny

Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027, 2016. [online]. MŠMT. Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/narodni_strategie_primarni_prevence_2019_27.pdf

Pražské centrum primární prevence [15.04.2022]. http://www.prevence-praha.cz/index.php/publikace-online.html

Statistické přehledy kriminality za rok 2019, 2020 [online]. MVČR. Dostupné z: https://www.policie.cz/clanek/statisticke-prehledy-kriminality-za-rok2019.aspx

Note:
Further information:
https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=7931
No time-table has been prepared for this course
The course is a part of the following study plans:
Data valid to 2024-04-22
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/en/predmet6912706.html