Aktuální tendence v módním průmyslu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-P-MOPR-01 | Z,ZK | 6 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Dana Zadražilová
- Přednášející:
- Vladimíra Khelerová
- Cvičící:
- Vladimíra Khelerová
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
-
Předmět seznamuje studenty s aktuální situací v odvětví módního průmyslu. Toto odvětví je velmi dynamické, jak po stránce rozvoje moderních konceptů retailu, tak i inovacemi ve výrobním procesu a specifiky v oblasti fashion marketingu. V rámci studia budou posluchači postupně seznámeni s celým hodnotovým cyklem výrobku od návrhu až po prodej. Budou diskutovány aktuální problémy spojené s udržitelností, greenwashingem a společenskou odpovědností. Dále budou studenti seznámeni s možnostmi, které nabízí uměla inteligence, 3D tisk a futuristické materiály v módním průmyslu.
- Požadavky:
-
Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou
Zápočet uděluje vedoucí cvičení za vypracování průběžných individuálních a skupinových úkolů v průběhu semestru.
Hodnocení zápočtu
Minimum je 25 bodů z celkových 50 bodů.
Zkouška
Písemná zkouška - test sestavený z otevřených otázek. Test je hodnocen 50 body. Minimum pro úspěšné absolvování je 25 bodů.
Hodnocení předmětu
Celkové hodnocení se skládá z 50 b z hodnocení průběžné práce ve cvičeních (zápočet) a z 50b ze závěrečného testu.
- Osnova přednášek:
-
Osnova přednášek
1.Úvod do předmětu. Odvětví fashion, jeho postavení v celosvětovém hodnocení průmyslových odvětvi. Situace v České republice. Souvislosti s mikro, makro a megatrendy. Souvislosti s kulturními, historickými, sociologickými a psychologickými faktory.
2.Kategorie fashion haute couture, ready to wear, prémiové značky, fast fashion, slow fashion. Hodnotový cyklus produktu z pohledu jednotlivých kategorií.
3.Fashion retail úloha nákupčího a prodejce, sestavování kolekcí. Procesy v retailingové firmě nákup, prodej, marketing, cenotvorba, výprodejové akce.
4.Specifika práva v módním průmyslu. Ochrana duševního vlastnictví. Boj proti padělkům.
5.Udržitelnost v módním průmyslu. Výroba v rozvojových zemích v nestandartních podmínkách. Toxické chemikálie při pěstování bavlny a jejím zpracování. Greenwashing. Celosvětové akce na podporu udržitelnosti.
6.Slow a sustainable fashion význam lokálních značek a jejich zaměření. Významné osobností české módní scény.
7.Módní trendy. Metody jejich předvídání. Coolhunting. Móda 20. a 21. století - cykličnost trendů a jejich příčina.
8.Využití umělé inteligence v módním průmyslu. Navrhování nového produktu s pomocí AI, virtuální módní přehlídky, využití avatarů.
9.Inovativní materiály a materiály budoucnosti. Modely z 3D tiskáren, high-tech materiály s čipy na lidském těle, materiály rostlinného původu jako náhražka materiálů klasických.
10.Principy fashion marketingu. Jeho odlišnosti od marketingu jiných odvětví. Marketing luxusních značek a jeho antizákony.
11.Diversita a inkluze v módním průmyslu. Využití plus size a hendikepovaných modelek.
12.Analýza marketingové kampaně vybraných značek
- Osnova cvičení:
-
Cvičení kopírují obsah přednášek
- Cíle studia:
-
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti:
-schopni orientovat se v odvětví módního průmyslu a znát jeho kategorie,
-znát specifika hodnotového cyklu výrobku v tomto odvětví,
-analyzovat faktory při zakládání vlastního podnikání,
chápat procesy ve fashion retailu,
-chápat podstatu udržitelnosti a společenské odpovědnosti v rámci tohoto odvětví,
-chápat souvislosti odvětví módního průmyslu s děním ve společnosti.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
Khelerová V., Haunerová K, Šimonovská Z. Fashion management, Grada 2019,
ISBN 978-80-271-2113-7
Doporučená literatura:
Glozara J. Slow Fashion, nakladatelství Alferia, 2021,
ISBN 978-80-271-2108-3
Olšanová K. Specifika marketingu luxusních značek, Grada 2023,
ISBN 978-80-271-3921-7
Další materiály budou průběžně doporučovány podle aktuálního dění v odvětví.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B0413P050061 Ekonomika a management (profesní studijní program) - počínaje od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ101 Marketing) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ102 Personální management) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ103 Řízení firemních procesů) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ104 Účetnictví) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ105 Manažerská informatika) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ106 Obchodní podnikání) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)