Udržitelnost a produktový design
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-P-UDPD-01 | Z,ZK | 6 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Petra Jílková
- Přednášející:
- Petra Jílková
- Cvičící:
- Petra Jílková
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
-
Předmět nabízí studentům komplexní porozumění principům udržitelnosti. Cílem kurzu je vybavit studenty teoretickými znalostmi i praktickými dovednostmi, které posluchači umožní se orientovat v problematice nefinančního ESG reportingu a jeho dopadu na obchodní model firmy a produktovou nabídku.
- Požadavky:
-
zápočet = aktivní účast na cvičeních (80% aktivní účasti na cvičeních) a zpracování případové studie dle zadání / zkouška = závěrečný test (50 bodů), vyhodnocení aktivity v rámci cvičení (50 bodů).
- Osnova přednášek:
-
1/Úvod do udržitelnosti – základní principy udržitelnosti a její význam pro společnost.
2/Koncept cirkulární ekonomiky - příklady dobré praxe.
3/ ESG a její vztah k CSR - společenská odpovědnost firem jako historický základ pro ESG nefinanční reporting.
4/ ESG transformace - vliv ESG na jednotlivé podnikatelské aktivity.
5/ ESG nefinanční report a příklady dobré praxe v ČR, Evropě a ve světě.
6/ ESG reporting dle CSRD, ESRS a EU taxonomie.
7/ESG nefinanční report jako auditovaná příloha k účetní závěrce firmy.
8/ Enviromentální pilíř (E) a principy jeho vykazování.
9/ Sociální pilíř (S) a principy jeho vykazování.
10/ Správní pilíř (G) a principy jeho vykazování.
11/ ESG principy a produktová nabídka – povinnosti v kontextu udržitelnosti, životní cyklus produktu od uvedení na trh až po recyklaci, udržitelné produktové portfolio.
12/ Produktový design - přístupnost jako jeden z principů udržitelnosti.
13/Udržitelnost a brand management - příklady dobré praxe.
- Osnova cvičení:
-
Studenti zpracovávají případovou studii z praxe. Dílčí ukoly korespondují s tématy probranými na přednáškách.
- Cíle studia:
-
1/ Schopnost porozumnět problematice ESG nefinančního reportingu.
2/ Schopnost aplikovat environmentální, sociální a ekonomické principy udržitelnosti v rámci podnikových aktivit.
3/ Schopnost navrhnout a orientovat se v ESG nefinančním reportingu z pohledu managera.
4/ Schopnost udfržitelnost aktivně propagovat nejenom v rámci kampaně, ale i v rámci nefinančního reportu samotného.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
1/Jílková, P. (2024). Service Design Management. Praha: Grada Publishing.
2/Lawley, B., Schure, P. (2017). Product Management for Dummies. Německo: Wiley.
Doporučená literatura:
1/ Lombardo, C. T., McCarthy, B., Ryan, E., Connors, M. (2017). Product Roadmaps Relaunched. Spojené státy americké: O'Reilly Media.
- Poznámka:
-
Předmět bude vyučován jako jeden ze souboru předmětů týkající se problematiky ESG.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B0413P050061 Ekonomika a management (profesní studijní program) - počínaje od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ101 Marketing) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ102 Personální management) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ103 Řízení firemních procesů) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ104 Účetnictví) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ105 Manažerská informatika) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ106 Obchodní podnikání) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)