Komunikační dovednosti v manažerské praxi
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-P-KODO-01 | Z,ZK | 6 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Lenka Emrová
- Přednášející:
- Lenka Emrová
- Cvičící:
- Lenka Emrová
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
-
Cílem předmětu v návaznosti na teoretické znalosti předmětu manažerská psychologie je nácvik komunikačních a manažerských dovedností souvisejících s úspěšným vykonáváním manažerské praxe. Studenti si uvědomí průběh komunikačního procesu a techniky, které vedou k úspěšnému vedení dialogu a dosažení svého cíle, dále si osvojí dovednosti jednání v konfliktních situacích a vyjednávání. Předmět je rovněž zaměřen na úspěšnou sebeprezentaci. V části zaměřené na manažerské dovednosti si studenti osvojí základní dovednosti, jak vést klíčové rozhovory s podřízenými nadřízenými a kolegy. Důraz je kladen na to, aby studenti dokázali aplikovat získané dovednosti do praxe a získali zpětnou vazbu ke svému jednání.
- Požadavky:
-
Zápočet: 70% účast na cvičeních, aktivní zapojení se do modelových situací, prezentace dvou rozhovorů před skupinou se zpětnou vazbou.
Zkouška: závěrečný vědomostní test prostřednictvím Moodle
- Osnova přednášek:
-
1. Komunikace, její význam, komunikační proces
2. Teorie komunikace
3. Bariéry v komunikaci
4. Verbální a neverbální komunikace
5. Styly jednání - asertivita, agresivita, pasivita, manipulace
6. Transakční analýza
7. Aktivní naslouchání
8. Typy rozhovorů z hlediska povahy a cíle
9. Výběrový rozhvor,
10. Hodnotící a motivační rozhovor
11. Koučovací rozhovory
12. Vedení porad
13. Zvládání konfliktů a emocí
- Osnova cvičení:
-
1. Diskusí ve skupině nalézt principy pozitivní komunikce
2. Neverbální komunkace, její význam, druhy
3. Nácvik asertivních technik
4. Monolog x dialog. Nácvik komunikační dovednosti kladení otázek
5. Nácvik aktivního naslouchání
6. Nácvik předávání informací a přesvědčování
7. Nácvik vyjednávání
8. Nácvik manažerských rozhovorů
9. Nácvik zvládání konfliktů
10. Nácvik vedení porady
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je rozvoj a trénink komunikačních a manažerských dovedností, které jsou předpokladem úspěchu v manažerské praxi
- Studijní materiály:
-
Přehledová literatura:
DEVITO, J., A. (2008) Základy mezilidské komunikace. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 502 s. ISBN 978-80-247-2018-0.
HOLEČKOVÁ, Lenka. Komunikační dovednosti. 1. vyd. Praha: Nakladatelství XYZ, 2023. ISBN 978-80-7502.
JAROŠOVÁ, E. et al. (2015). Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: ManagementPress 978-80-726-1135-5.
JÍLEK, Dušan. Efektivní komunikace. 1. vyd. Brno: D. Jílek, 2024. ISBN 978-80-908715-0-6.
MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., doplněné vyd. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B0413P050061 Ekonomika a management (profesní studijní program) - počínaje od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ101 Marketing) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ102 Personální management) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ103 Řízení firemních procesů) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ104 Účetnictví) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ105 Manažerská informatika) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ106 Obchodní podnikání) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)