Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Vzdělávání a rozvoj pracovníků

Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
32BC-P-VZRO-01 Z,ZK 6 2P+2C česky
Garant předmětu:
Kateřina Tomešková
Přednášející:
Kateřina Tomešková
Cvičící:
Iveta Chmielová Dalajková, Kateřina Tomešková
Předmět zajišťuje:
institut manažerských studií
Anotace:

Předmět má posílit motivaci studentů k rozšiřování poznatků o vzdělávání a rozvoji pracovníků jak v oborových, tak i nadoborových souvislostech a zároveň má posloužit k lepšímu pochopení vztahu mezi řízením a vedením lidí v organizaci. Předložení celé řady atraktivních podnětů v rámci výuky předmětu, které otevírá didakticky žádoucí prostor pro započetí diskuse mezi studenty navzájem s důrazem na bližší představení a možné pochopení klíčových témat, je vhodnou cestou k vytváření a posilování profesních kompetencí budoucích specialistů na oblast managementu a personalistiky.

Výuka je zaměřena na prakticky využitelné poznatky z oblasti řízení, které jsou klíčové pro výkon manažerských funkcí. Ve výuce bude vymezen speciální prostor na cílený rozvoj a nácvik tzv. soft skills (organizačních, vůdčích a komunikačních schopností). Studenti se mohou taktéž poučit, jak přistupovat k řešení konfliktů, budou vedeni k rozvoji analytickému a komplexnímu myšlení, budou posilovat sebepoznání i sebereflexi s důrazem na zvyšování prac. efektivity. Značná část výuky bude probíhat interaktivní formou.

Požadavky:

1) Předpokládá se aktivní účast ve výuce přesahující 75 %. Zejména se požaduje účast na skupin. aktivitách a při spol. diskusích zam. na hledání vhodných cest k řešení problémů praxe, individ. práce studentů, samostudium.

2) Absolvování 1. části závěrečného zápočtového testu (min. úspěšnost 60 %) a také jeho 2. části, která spočívá v samostatném vypracování odpovědí opřených o vlastní znalost na tři témata z oblasti VRZ (dle výběru studenta z více možností; formou volného psaní). Zápočet je zaměřen jak na orientační ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí v rozsahu výuky a zadaných studij. pramenů, tak i na zhodnocení schopnost studentů vysvětit vlastními slovy vybr. téma z dané oblasti HR (teorie-praxe) z pohledu budoucího manažera.

3) Zpracování vlastního výstupu s využitím poznatků ze studia předmětu (forma bude zadána na prvním cvičení po vzájemné dohodě mezi vyučujícím a studenty). Po konzultaci návrhu s vyučujícím napíší studenti sem. práci. Autorem výstupu je i přes žádoucí spolupráci ve skupině každý student, což znamená, že každý zodpovídá za kvalitu výstupu. Podrobnosti k akt. Zadání SP najdete v odpov. části kurzu v Moodlu.

4) Studium doporučené odborné literatury a zdrojů.

Osnova přednášek:

1. Úvod do předmětu. Důvody pro vzdělávání pracovníků.

2. Lidský kapitál, lidské zdroje a úspěch organizace.

3. Nový způsob myšlení organizací, rozvoj lidského kapitálu.

4. Podnikové vzdělávání, kompetence pracovníka.

5. Identifikace potřeb, definování cílů a plánování podnikového vzdělávání.

6. Realizace podnikového vzdělávání.

7. Vyhodnocování výsledků podnikového vzdělávání.

8. Motivace pracovníků k učení a zlepšování jejich vztahu k organizaci.

9. Efektivní metody vzdělávání pracovníků.

10. Moderní trendy vzdělávání pracovníků.

11. Talent management a plánování následnictví.

12. Posilování sebepoznání a sebereflexe manažerů; rozvoj emoční inteligence.

13. Systematický rozvoj tvrdých a měkkých schopností/dovedností manažerů.

14. Různé pohledy na efektivitu moderního manažera a její rozvoj.

Osnova cvičení:

Cvičení po stránce tematické rámcově korespondují s výše uvedenými přednáškami.

Cvičení zaj. dr. Tomeškovou odpovídají 14 výše uvedeným tématům přednášek.

Cvičení zaj. Mgr. Chmielovou Dalajkovou jsou zaměřena následovně:

I. Spolupráce HR manažera a manažerů společnosti - propojení v personálních systémech.

II. Umělá inteligence v oblasti vzdělávání, náboru a brandingu.

III. Sociální sítě a branding.

IV. Plán vzdělávání: tvorba, strategie - kariérní rozvoj a kariérní růst.

V. Vzdělávání uprostřed ostatních personálních systémů.

VI. Vzdělávání jako benefit.

Cíle studia:

Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti v oblasti vzdělávání a rozvoje pracovníků. Kurz seznamuje studenty se současnými postupy a moderními trendy podnikového vzdělávání s důrazem na možnost jejich využití ve vlastní manažerské praxi. Předmět má silný praktický přesah se zaměřením na nácvik modelových situací a týmová i individuální cvičení.

Studijní materiály:

ARMSTRONG, M., TAYLOR, S. Řízení lidských zdrojů: Moderní pojetí a postupy. 13. vyd. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN: 978-80-247-5258-7. Kapitoly 5, 6, 7, 20, 21, 22, 23, 24.

NOE, R. Employee Training and Development. 7th ed. McGraw Hill, 2017. ISBN 978-0078112850.

PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN: 978-80-247-4806-1.

VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2., aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN: 978-80-247-3651-8.

Doporučená literatura:

BĚLOHLÁVEK, F. 25 typů lidí jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 3. rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN:978-80-247-5872-5.

ELLINGSON, J.E., RAYMOND, A.N. Autonomous Learning in the Workplace. Taylor and Francis, 2017. ISBN 9781317378259.

JAROŠOVÁ, E., PAVLICA, K. Vyvážený leadership. Dynamika manažerských dovedností. Praha: Management Press, 2015. ISBN:978-80-7261-289-5.

KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. 4. akt. a dopl. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3823-9.

PAUKNEROVÁ, D., JAROŠOVÁ, E., LORENCOVÁ, H. Nové trendy v leadershipu. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-479-0.

PILAŘOVÁ, I. Leadership & management development: role, úlohy a kompetence managerů a lídrů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5721-6.

PROCHÁZKA, J., VACULÍK, M., SMUTNÝ, P. Psychologie efektivního leadershipu. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4646-3.

ROCK, D. Leadership s klidnou myslí. Praha: Pragma, 2009. ISBN 978-80-247-4646-3.

ŠIKÝŘ, M. Personalistika pro manažery a personalisty. 2., akt. a dopl. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2016. ISBN 978-80-247-5870-1.

TOMEŠKOVÁ, K. A Broader View of the Leadership Mission and the Management Skills Development. Regionální rozvoj mezi teorií a praxí, 1/2022, s. 89-96. ISSN 1805-3246. Dostupné z: http://www.regionalnirozvoj.eu/vydani/202201

Další doporučenou aktuální literaturu a zdroje - pro inspiraci naleznete v nově vytvořeném e-booku k tomu kurzu - viz Moodle.

Poznámka:

Předmět s praktickým přesahem.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost DEJ:408
Tomešková K.
09:00–10:30
(přednášková par. 1)
Dejvice
Učebna
Čt
místnost DEJ:409
Tomešková K.
07:15–08:45
(paralelka 101)
Dejvice
Učebna

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 14. 4. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet8050006.html