Vzdělávání a rozvoj pracovníků
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-P-VZRO-01 | Z,ZK | 6 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Kateřina Tomešková
- Přednášející:
- Kateřina Tomešková
- Cvičící:
- Iveta Chmielová Dalajková, Kateřina Tomešková
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
-
Předmět má posílit motivaci studentů k rozšiřování poznatků o vzdělávání a rozvoji pracovníků jak v oborových, tak i nadoborových souvislostech a zároveň má posloužit k lepšímu pochopení vztahu mezi řízením a vedením lidí v organizaci. Předložení celé řady atraktivních podnětů v rámci výuky předmětu, které otevírá didakticky žádoucí prostor pro započetí diskuse mezi studenty navzájem s důrazem na bližší představení a možné pochopení klíčových témat, je vhodnou cestou k vytváření a posilování profesních kompetencí budoucích specialistů na oblast managementu a personalistiky.
Výuka je zaměřena na prakticky využitelné poznatky z oblasti řízení, které jsou klíčové pro výkon manažerských funkcí. Ve výuce bude vymezen speciální prostor na cílený rozvoj a nácvik tzv. soft skills (organizačních, vůdčích a komunikačních schopností). Studenti se mohou taktéž poučit, jak přistupovat k řešení konfliktů, budou vedeni k rozvoji analytickému a komplexnímu myšlení, budou posilovat sebepoznání i sebereflexi s důrazem na zvyšování prac. efektivity. Značná část výuky bude probíhat interaktivní formou.
- Požadavky:
-
1) Předpokládá se aktivní účast ve výuce přesahující 75 %. Zejména se požaduje účast na skupin. aktivitách a při spol. diskusích zam. na hledání vhodných cest k řešení problémů praxe, individ. práce studentů, samostudium.
2) Absolvování 1. části závěrečného zápočtového testu (min. úspěšnost 60 %) a také jeho 2. části, která spočívá v samostatném vypracování odpovědí opřených o vlastní znalost na tři témata z oblasti VRZ (dle výběru studenta z více možností; formou volného psaní). Zápočet je zaměřen jak na orientační ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí v rozsahu výuky a zadaných studij. pramenů, tak i na zhodnocení schopnost studentů vysvětit vlastními slovy vybr. téma z dané oblasti HR (teorie-praxe) z pohledu budoucího manažera.
3) Zpracování vlastního výstupu s využitím poznatků ze studia předmětu (forma bude zadána na prvním cvičení po vzájemné dohodě mezi vyučujícím a studenty). Po konzultaci návrhu s vyučujícím napíší studenti sem. práci. Autorem výstupu je i přes žádoucí spolupráci ve skupině každý student, což znamená, že každý zodpovídá za kvalitu výstupu. Podrobnosti k akt. Zadání SP najdete v odpov. části kurzu v Moodlu.
4) Studium doporučené odborné literatury a zdrojů.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do předmětu. Důvody pro vzdělávání pracovníků.
2. Lidský kapitál, lidské zdroje a úspěch organizace.
3. Nový způsob myšlení organizací, rozvoj lidského kapitálu.
4. Podnikové vzdělávání, kompetence pracovníka.
5. Identifikace potřeb, definování cílů a plánování podnikového vzdělávání.
6. Realizace podnikového vzdělávání.
7. Vyhodnocování výsledků podnikového vzdělávání.
8. Motivace pracovníků k učení a zlepšování jejich vztahu k organizaci.
9. Efektivní metody vzdělávání pracovníků.
10. Moderní trendy vzdělávání pracovníků.
11. Talent management a plánování následnictví.
12. Posilování sebepoznání a sebereflexe manažerů; rozvoj emoční inteligence.
13. Systematický rozvoj tvrdých a měkkých schopností/dovedností manažerů.
14. Různé pohledy na efektivitu moderního manažera a její rozvoj.
- Osnova cvičení:
-
Cvičení po stránce tematické rámcově korespondují s výše uvedenými přednáškami.
Cvičení zaj. dr. Tomeškovou odpovídají 14 výše uvedeným tématům přednášek.
Cvičení zaj. Mgr. Chmielovou Dalajkovou jsou zaměřena následovně:
I. Spolupráce HR manažera a manažerů společnosti - propojení v personálních systémech.
II. Umělá inteligence v oblasti vzdělávání, náboru a brandingu.
III. Sociální sítě a branding.
IV. Plán vzdělávání: tvorba, strategie - kariérní rozvoj a kariérní růst.
V. Vzdělávání uprostřed ostatních personálních systémů.
VI. Vzdělávání jako benefit.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti v oblasti vzdělávání a rozvoje pracovníků. Kurz seznamuje studenty se současnými postupy a moderními trendy podnikového vzdělávání s důrazem na možnost jejich využití ve vlastní manažerské praxi. Předmět má silný praktický přesah se zaměřením na nácvik modelových situací a týmová i individuální cvičení.
- Studijní materiály:
-
ARMSTRONG, M., TAYLOR, S. Řízení lidských zdrojů: Moderní pojetí a postupy. 13. vyd. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN: 978-80-247-5258-7. Kapitoly 5, 6, 7, 20, 21, 22, 23, 24.
NOE, R. Employee Training and Development. 7th ed. McGraw Hill, 2017. ISBN 978-0078112850.
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN: 978-80-247-4806-1.
VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2., aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN: 978-80-247-3651-8.
Doporučená literatura:
BĚLOHLÁVEK, F. 25 typů lidí jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 3. rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN:978-80-247-5872-5.
ELLINGSON, J.E., RAYMOND, A.N. Autonomous Learning in the Workplace. Taylor and Francis, 2017. ISBN 9781317378259.
JAROŠOVÁ, E., PAVLICA, K. Vyvážený leadership. Dynamika manažerských dovedností. Praha: Management Press, 2015. ISBN:978-80-7261-289-5.
KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. 4. akt. a dopl. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3823-9.
PAUKNEROVÁ, D., JAROŠOVÁ, E., LORENCOVÁ, H. Nové trendy v leadershipu. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-479-0.
PILAŘOVÁ, I. Leadership & management development: role, úlohy a kompetence managerů a lídrů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5721-6.
PROCHÁZKA, J., VACULÍK, M., SMUTNÝ, P. Psychologie efektivního leadershipu. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4646-3.
ROCK, D. Leadership s klidnou myslí. Praha: Pragma, 2009. ISBN 978-80-247-4646-3.
ŠIKÝŘ, M. Personalistika pro manažery a personalisty. 2., akt. a dopl. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2016. ISBN 978-80-247-5870-1.
TOMEŠKOVÁ, K. A Broader View of the Leadership Mission and the Management Skills Development. Regionální rozvoj mezi teorií a praxí, 1/2022, s. 89-96. ISSN 1805-3246. Dostupné z: http://www.regionalnirozvoj.eu/vydani/202201
Další doporučenou aktuální literaturu a zdroje - pro inspiraci naleznete v nově vytvořeném e-booku k tomu kurzu - viz Moodle.
- Poznámka:
-
Předmět s praktickým přesahem.
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B0413P050061 Ekonomika a management (profesní studijní program) - počínaje od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ101 Marketing) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ102 Personální management) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ103 Řízení firemních procesů) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ104 Účetnictví) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ105 Manažerská informatika) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ106 Obchodní podnikání) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)