Společenská rizika moderních komunikačních technologií
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-K-TECR-01 | KZ | 3 | 8B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Kurz nejprve představuje historii vývoje moderních komunikačních technologií a souvislost se společenskými proměnami. Následně se zaměří primárně na internet, optimistické naděje spojené s jeho rozšířením a rozebírá možné aspekty toho, proč se některá z těchto očekávání nenaplnila. Dále se kurz věnuje sociálním sítím, personalizaci obsahu, roli sociálních sítí v politických kampaních a také dopadům sociálních sítí na zdraví jednotlivce. Navazuje pak diskuze problematiky šíření nenávistných projevů s důrazem na genderově a etnicky podmíněnou nenávist, využívá přitom výsledků z projektu „Digitální doba a hrozby pro lidská práva“, realizovaném v rámci programu Norské fondy (č. LP-HRMGSA-056). Další část kurzu je zaměřená na zneužívání technologií k politickým represím, s příkladem etnicky orientovaných represí vůči Ujgurům v Číně. Studenti se dále učí rozpoznat tzv. falešné zprávy a diskutují se přístupy ke kritické analýze médií. Poslední část kurzu reflektuje vývoj v oblasti umělé inteligence a diskutuje související etické otázky včetně sběru a analýzy dat, kategorizace lidí nebo možná rizika spjatá s vývojem autonomních zbraní.
- Požadavky:
-
100 % závěrečná zkouška
- Osnova přednášek:
-
1.Úvod do vývoje moderních komunikačních technologií a související společenské proměny
2.Vznik internetu a optimistická očekávání, koncept e demokracie a e participace, internetové hlasování
3.Sociální sítě a personalizace obsahu, manipulace při politických kampaních
4.Šíření nenávistných projevů, kyberšikana, dopady sociálních sítí na zdraví a socializaci
5.Zneužívání technologií k politickým represím
6.Identifikace falešných zpráv, kritická analýza médií
7.Vývoj umělé inteligence a související etická dilemata
8.Implementace umělé inteligence a společenské dopady
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty se společenskými riziky spjatými s moderními komunikačními technologiemi. Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni kriticky analyzovat tato rizika a aplikovat přístupy k jejich předcházení a minimalizaci.
- Studijní materiály:
-
Poskytnuté v rámci přednášek, na Moodle a MS Teams.
Povinná literatura:
HJORTH, L. a S. HINTON. Understanding Social Media. SAGE Publications, 2019. ISBN 9781526425966.
NELLER, J. Stirring Up Hatred: Myth, Identity and Order in the Regulation of Hate Speech. Palgrave Hate Studies. Springer. 2023. ISBN 9783031192425.
SHEIKH, S. Understanding the Role of Artificial Intelligence and Its Future Social Impact. IGI Global, 2020. ISBN 9781799846086
VAN DIJK, J. The Network Society. SAGE Publications, 2020. ISBN 9781529736328.
Doporučené materiály:
Amnesty International. Immoral Code. 2023. https://www.youtube.com/watch?v=P2oNAaXrgeg
FORSTER, E. M. The Machine Stops. Oxford and Cambridge Review. 1909. https://www.cs.ucdavis.edu/~koehl/Teaching/ECS188/PDF_files/Machine_stops.pdf
ORLOWSKI, J. The Social Dilemma. Exposure Labs, Argent Pictures, The Space Program. https://www.thesocialdilemma.com/
VICE News. China’s Vanishing Muslims: Undercover In The Most Dystopian Place In The World. 2020. https://www.youtube.com/watch?v=v7AYyUqrMuQ
VPRO Documentary. Why fake accounts dominate Instagram. 2019. https://www.youtube.com/watch?v=r5dQO7lV5DQ
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B0114P300003 Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, kombinovaná forma od 21/22 (povinně volitelný předmět)
- B0114P300003 Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, kombinovaná forma od 22/23 (povinně volitelný předmět)
- B0114P300003 Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku - kombinovaná forma od 23/24 dále (povinně volitelný předmět)