Cross-Cultural Management
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BE-P-CCMN-01 | Z,ZK | 6 | 2P+2C | anglicky |
- Vztahy:
- Předmět 32BE-P-CCMN-01 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět U16E0102 (vztah je symetrický)
- Předmět 32BE-P-CCMN-01 může při kontrole studijních plánů nahradit předmět U16E0102
- Garant předmětu:
- Eva Císlerová
- Přednášející:
- Eva Císlerová
- Cvičící:
- Eva Císlerová
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
-
Řízení kulturní rozmanitosti je v dnešním globalizovaném světě a podnikání napříč zeměmi zásadní. Křížová kultura je interakce lidí z různých prostředí ve světě podnikání. Znalost mezikulturních rozdílů a jejich praktické využití zvyšuje efektivitu interakce mezi představiteli různých národních kultur a lze je považovat za jednu ze základních kompetencí úspěšného manažera v globálním prostředí. Kurz je otevřen studentům všech oborů, kteří hledají hlubší znalosti o tom, jak kultura utváří manažerské postupy v mezinárodních společnostech, stejně jako kulturní orientace jednotlivých manažerů a členů organizací.
- Požadavky:
-
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni:
- porozumět důsledkům globalizace podnikání pro efektivní řízení se zvláštním zaměřením na kulturní prostředí mezinárodního podnikání;
- porozumět pojmu kultura, teoriím a dimenzím kultury;
- být schopen měřit kulturu a kulturní rozdíly
- aplikovat kulturní modely a rámce podnikání v různých zemích;
- správně interpretovat chování, postoje a komunikační styly lidí z různých kultur;
- efektivně vyjednávat na mezikulturních a mezinárodních rozhodovacích setkáních a procesech;
- využívat sociální a multikulturní rozdíly k řešení problémů ve své profesní a společenské činnosti.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do mezikulturního (interkulturního, transkulturního) managementu. Globální prostředí a globalizace podnikání.
2. „Kultura“, její definice a charakteristika. Kulturní faktory a specifika, jejich vliv na různé aspekty podnikání. Kulturní rozdíly po celém světě. Hofstedeho kulturní paradigma.
3. Dimenze kultury. Lewis, Trompenaars a Hall: koncepty a přístupy. Vznikající mezikulturní teorie a perspektivy.
4. Rozvoj mezikulturních kompetencí. Dějiny mezikulturní kompetence. Pochopení fenoménů kulturního šoku, etnocentrismu, stereotypů. Diskriminace a boj proti ní. Mezikulturní kompetence a mezinárodní obchod.
5. Principy efektivní komunikace. Styly komunikace. Verbální a neverbální jazyk. Různorodost jazyků a World English.
6. Konflikt jako výzva. Principy efektivního vyjednávání. Styly vyjednávání. Řešení konfliktů v kontextu kultur.
7. Strategie řízení napříč zeměmi (etnocentrická, polycentrická, regiocentrická a geocentrická predispozice mezinárodních firem podnikajících). Co je to „glokalizace? »
8. Vliv kultury na mezinárodní marketingová rozhodnutí. Spotřebitelské chování. Reklama.
9. Rozdíly ve stylu řízení v jednotlivých částech světa. Koordinace, komunikace a zacházení s časem.
10. Diverzita v oblasti HRM, řízení kreativity v kontextu skupiny a týmu. Styly vedení po celém světě k vybudování efektivního týmu. Etiketa a protokol.
11. Corporate culture. Příklady. Etické obchodní strategie a společenská odpovědnost. Business vs(?) hodnoty.
12. Stát se globálním manažerem. Trendy v mezikulturním managementu, technologický rozvoj, virtuální týmy.
13. Závěrečný test.
- Osnova cvičení:
-
Hry rolí (konfliktní situace z oblasti obchodu a řízení vytvářené studenty) k jednotlivým tématům přednášek - každou hodinu.
Rozbory textů Hofstedeho, Trompenaarse, Halla a dalších.
Skupinová práce: dialogy studentů odlišných kultur.
- Cíle studia:
-
Cílem kurzu je seznámit studenty s kulturou jako hlavní silou v podnikání a organizování. Kurz sleduje mezinárodní i obecně mezilidskou komunikaci.
- Studijní materiály:
-
materiály v Teams a Moodle
Recommended:
TROMPENAARS, F.Riding the waves of culture: Understanding Cultural Diversity in Business(second edition)LondonNicholas Brealey Publishing Ltd2010ISBN 1-85788-176-1
HOFSTEDE, GEERT; HOFSTEDE, GERT JAN”Cultures, and Organizations – Software
of the Mind”. (third edition)LondonMcGraw Hill Professional,2010ISBN: 978-0-07-177015-6
MARIE-JOËLLE BROWAEYS & ROGER PRICE«Understanding Cross-Cultural Management» (second edition)LondonFT/Prentice Hall2017ISBN-13: 978-0273732952
DERESKY, H.International management: managing across culturesUpper SaddlePearson20200-13-196858-0
LEWIS, RICHARD.When Cultures Collide: Leading Across Cultures (third edition)Boston-London Nicholas Brealey Publishing LtdISBN: 978-1904838029
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-EM-P prezenční studium od 20/21 (povinně volitelný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 21/22 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (profesní studijní program) - počínaje od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ101 Marketing) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ102 Personální management) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ103 Řízení firemních procesů) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ104 Účetnictví) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ105 Manažerská informatika) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)
- B0413P050061 Ekonomika a management (OZ106 Obchodní podnikání) od ZS 2023/2024 (povinně volitelný předmět)