Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Obecná psychologie

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
U51C1303 Z,ZK 6 16B česky

Předmět U51C1303 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět 32BC-K-PSYO-01 (vztah je symetrický)

Předmět U51C1303 může být splněn v zastoupení předmětem 32BC-K-PSYO-01

Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět studenty seznamuje s nejdůležitějšími teoriemi a s nimi spojenými výzkumy, které se snaží porozumět povaze základních duševních jevů jako je čití, vnímání, pozornost, učení, paměť, řešení problémů, rozhodování, kreativita, inteligence, emoce, motivace, vůle či vědomí.

Požadavky:

Z = splněné průběžné úkoly zadávané na výuce a v Moodlu

Zk = prostudovat základní literaturu v souvislosti s požadavky na zkoušku (Kontrolní otázky) + úspěšně složit písemný test znalostí (15 otázek s výběrem z možných odpovědí, 3 otevřené otázky hodnocené 0-5 body)

Kritéria hodnocení:

A = 28-30 bodů, B = 25-27 bodů, C = 22-24 bodů, D = 19-21 bodů, E = 16-18 bodů, F = 0-15 bodů

Osnova přednášek:

Psychologie jako vědní obor; Historický vývoj psychologie, současné směry; Psychologické metody; Psychika, psychické jevy; Psychické procesy; Poznávací procesy; Emocionální procesy; Volní procesy; Psychické stavy; Psychické vlastnosti, vlastnosti osobnosti; Schopnosti a inteligence; Temperament; Charakter; Rysy osobnosti, Motivace

Osnova cvičení:

Psychologie jako vědní obor; Historický vývoj psychologie, současné směry; Psychologické metody; Psychika, psychické jevy; Psychické procesy; Poznávací procesy; Emocionální procesy; Volní procesy; Psychické stavy; Psychické vlastnosti, vlastnosti osobnosti; Schopnosti a inteligence; Temperament; Charakter; Rysy osobnosti, Motivace

Cíle studia:

Cílem studia je umožnit studentům proniknout do problematiky obecné psychologie a zároveň poukázat na vědeckou povahu psychologie. Seznámit studenty s povahou psychologického myšlení a poskytnout jim základy psychologické terminologie.

Získané znalosti: Student dokáže vysvětlit, jaké jsou základní přístupy k získávání poznání o duševních jevech a jaká je povaha objevených psychologických zákonitostí; dokáže popsat a vysvětlit podstatu vybraných teorií a s nimi spojených výzkumů, které se snaží porozumět povaze základních duševních jevů.

Získané dovednosti: Předmět formuje vztah k povolání, rozvijí profesní kompetence a učí studenty aplikovat psychologické teorie v praxi učitele. Umožňuje nabývání a rozvíjení konkrétních dovedností zejména v těchto oblastech: sebepoznání, sebereflexe a vlastní osobnostní rozvoj.

Studijní materiály:

Povinné:

Dobrovská, D. (2019). Obecná psychologie a psychologie osobnosti. MÚVS. Moodle B221-U51C1303: https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=7924

Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Portál.

Doporučené:

Cumminsová, D. D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Co psychologové zjistili o myšlení, citech a chování člověka. Portál.

Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV.

Eysenck, M. W., & Keane, M. (2008). Kognitivní psychologie. Academia.

Fischer, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Portál.

Gillernová, I. (2010). Slovník základních pojmů z psychologie. Grada.

Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie. Grada.

Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Grada.

Kahneman, D. (2012). Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil.

Konigová, M. (2007.) Tvořivost. Grada.

Koukolík, F. (2011). Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. Galén.

Kučera, D. (2015). Moderní psychologie. Grada.

Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Portál.

Plháková, A. (2015). Učebnice obecné psychologie. Academia.,

Poláčková, Šolcová, I. (2018). Emoce – regulace a vývoj v průběhu života. Grada.

Ruisel, I. (2000). Základy psychologie inteligence. Portál.

Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Grada.

Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Portál.

Sternberg, R. (2001). Úspěšná inteligence. Jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Grada.

Stuchlíková, I. (2007). Základy psychologie emocí. Portál.

Šikl, R. (2012). Zrakové vnímání. Grada.

Thagard, P. (2001). Úvod do kognitivní vědy. Mysl a myšlení. Portál.

Wilding, Ch. (2010). Emocionální inteligence. Grada.

Poznámka:
Další informace:
https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=7924
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 4. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet6894006.html