Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Obecná psychologie

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
32BC-K-PSYO-01 Z,ZK 6 16B česky
Vztahy:
Předmět 32BC-K-PSYO-01 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět U51C1303 (vztah je symetrický)
Předmět 32BC-K-PSYO-01 může při kontrole studijních plánů nahradit předmět U51C1303
Garant předmětu:
Lenka Emrová
Přednášející:
Lenka Emrová
Cvičící:
Lenka Emrová
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět studenty seznamuje s nejdůležitějšími teoriemi a s nimi spojenými výzkumy, které se snaží porozumět povaze základních duševních jevů jako je čití, vnímání, pozornost, učení, paměť, řešení problémů, rozhodování, kreativita, inteligence, emoce, motivace, vůle či vědomí.

Požadavky:

Z = splněné průběžné úkoly zadávané na výuce a v Moodlu

Zk = prostudovat základní literaturu v souvislosti s požadavky na zkoušku (Kontrolní otázky) + úspěšně složit písemný test znalostí (15 otázek s výběrem z možných odpovědí, 3 otevřené otázky hodnocené 0-5 body)

Kritéria hodnocení:

A = 28-30 bodů, B = 25-27 bodů, C = 22-24 bodů, D = 19-21 bodů, E = 16-18 bodů, F = 0-15 bodů

Osnova přednášek:

so 25.11. Cíle, úkoly a požadavky předmětu. Úvod do psychologie. Psychologie jako vědní obor. Historický vývoj psychologie, současné směry. Psychika. Spánek. Obory psychologie.

pá 08.12. Psychologické metody. Slavné výzkumy. Mýty v psychologii. Schopnosti a inteligence. Kognitivní a učební styly. Kreativita.

so 09.12. Paměť a myšlení. Učení.

pá 12.01. Motivace v edukačních procesech.

Změna programu vyhrazena

Osnova cvičení:

so 25.11. Úvod do psychologie. Psychologie jako vědní obor. Historický vývoj psychologie, současné směry. Psychika. Spánek. Obory psychologie.

pá 08.12. Psychologické metody. Slavné výzkumy. Mýty v psychologii. Schopnosti a inteligence. Kognitivní a učební styly. Kreativita.

so 09.12. Paměť a myšlení. Učení.

pá 12.01. Motivace v edukačních procesech.

Změna programu vyhrazena

Cíle studia:

Cílem studia je umožnit studentům proniknout do problematiky obecné psychologie a zároveň poukázat na vědeckou povahu psychologie. Seznámit studenty s povahou psychologického myšlení a poskytnout jim základy psychologické terminologie.

Získané znalosti: Student dokáže vysvětlit, jaké jsou základní přístupy k získávání poznání o duševních jevech a jaká je povaha objevených psychologických zákonitostí; dokáže popsat a vysvětlit podstatu vybraných teorií a s nimi spojených výzkumů, které se snaží porozumět povaze základních duševních jevů.

Získané dovednosti: Předmět formuje vztah k povolání, rozvijí profesní kompetence a učí studenty aplikovat psychologické teorie v praxi učitele. Umožňuje nabývání a rozvíjení konkrétních dovedností zejména v těchto oblastech: sebepoznání, sebereflexe a vlastní osobnostní rozvoj.

Studijní materiály:

Povinné:

Dobrovská, D. (2019). Obecná psychologie a psychologie osobnosti. MÚVS. Moodle B221-U51C1303: https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=7924

Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Portál.

Doporučené:

Cumminsová, D. D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Co psychologové zjistili o myšlení, citech a chování člověka. Portál.

Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV.

Eysenck, M. W., & Keane, M. (2008). Kognitivní psychologie. Academia.

Fischer, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Portál.

Gillernová, I. (2010). Slovník základních pojmů z psychologie. Grada.

Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie. Grada.

Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Grada.

Kahneman, D. (2012). Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil.

Konigová, M. (2007.) Tvořivost. Grada.

Koukolík, F. (2011). Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. Galén.

Kučera, D. (2015). Moderní psychologie. Grada.

Maslow, A.H. (2021). Motivace a osobnost. Portál.

Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Portál.

Plháková, A. (2015). Učebnice obecné psychologie. Academia.,

Poláčková, Šolcová, I. (2018). Emoce – regulace a vývoj v průběhu života. Grada.

Ruisel, I. (2000). Základy psychologie inteligence. Portál.

Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Grada.

Sternberg, R. (2001). Úspěšná inteligence. Jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Grada.

Stuchlíková, I. (2007). Základy psychologie emocí. Portál.

Šikl, R. (2012). Zrakové vnímání. Grada.

Thagard, P. (2001). Úvod do kognitivní vědy. Mysl a myšlení. Portál.

Wilding, Ch. (2010). Emocionální inteligence. Grada.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

So
místnost JP:B-771
Emrová L.
09:00–12:15
(přednášková par. 1)
Jugoslávských partyzánů 3
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 21. 11. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1246743926105.html