Obecná psychologie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-K-PSYO-01 | Z,ZK | 6 | 16B | česky |
- Vztahy:
- Předmět 32BC-K-PSYO-01 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět U51C1303 (vztah je symetrický)
- Předmět 32BC-K-PSYO-01 může při kontrole studijních plánů nahradit předmět U51C1303
- Garant předmětu:
- Lenka Emrová
- Přednášející:
- Lenka Emrová
- Cvičící:
- Lenka Emrová
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět studenty seznamuje s nejdůležitějšími teoriemi a s nimi spojenými výzkumy, které se snaží porozumět povaze základních duševních jevů jako je čití, vnímání, pozornost, učení, paměť, řešení problémů, rozhodování, kreativita, inteligence, emoce, motivace, vůle či vědomí.
- Požadavky:
-
Z = splněné průběžné úkoly zadávané na výuce a v Moodlu
Zk = prostudovat základní literaturu v souvislosti s požadavky na zkoušku (Kontrolní otázky) + úspěšně složit písemný test znalostí (15 otázek s výběrem z možných odpovědí, 3 otevřené otázky hodnocené 0-5 body)
Kritéria hodnocení:
A = 28-30 bodů, B = 25-27 bodů, C = 22-24 bodů, D = 19-21 bodů, E = 16-18 bodů, F = 0-15 bodů
- Osnova přednášek:
-
so 25.11. Cíle, úkoly a požadavky předmětu. Úvod do psychologie. Psychologie jako vědní obor. Historický vývoj psychologie, současné směry. Psychika. Spánek. Obory psychologie.
pá 08.12. Psychologické metody. Slavné výzkumy. Mýty v psychologii. Schopnosti a inteligence. Kognitivní a učební styly. Kreativita.
so 09.12. Paměť a myšlení. Učení.
pá 12.01. Motivace v edukačních procesech.
Změna programu vyhrazena
- Osnova cvičení:
-
so 25.11. Úvod do psychologie. Psychologie jako vědní obor. Historický vývoj psychologie, současné směry. Psychika. Spánek. Obory psychologie.
pá 08.12. Psychologické metody. Slavné výzkumy. Mýty v psychologii. Schopnosti a inteligence. Kognitivní a učební styly. Kreativita.
so 09.12. Paměť a myšlení. Učení.
pá 12.01. Motivace v edukačních procesech.
Změna programu vyhrazena
- Cíle studia:
-
Cílem studia je umožnit studentům proniknout do problematiky obecné psychologie a zároveň poukázat na vědeckou povahu psychologie. Seznámit studenty s povahou psychologického myšlení a poskytnout jim základy psychologické terminologie.
Získané znalosti: Student dokáže vysvětlit, jaké jsou základní přístupy k získávání poznání o duševních jevech a jaká je povaha objevených psychologických zákonitostí; dokáže popsat a vysvětlit podstatu vybraných teorií a s nimi spojených výzkumů, které se snaží porozumět povaze základních duševních jevů.
Získané dovednosti: Předmět formuje vztah k povolání, rozvijí profesní kompetence a učí studenty aplikovat psychologické teorie v praxi učitele. Umožňuje nabývání a rozvíjení konkrétních dovedností zejména v těchto oblastech: sebepoznání, sebereflexe a vlastní osobnostní rozvoj.
- Studijní materiály:
-
Povinné:
Dobrovská, D. (2019). Obecná psychologie a psychologie osobnosti. MÚVS. Moodle B221-U51C1303: https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=7924
Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Portál.
Doporučené:
Cumminsová, D. D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Co psychologové zjistili o myšlení, citech a chování člověka. Portál.
Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV.
Eysenck, M. W., & Keane, M. (2008). Kognitivní psychologie. Academia.
Fischer, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Portál.
Gillernová, I. (2010). Slovník základních pojmů z psychologie. Grada.
Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie. Grada.
Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Grada.
Kahneman, D. (2012). Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil.
Konigová, M. (2007.) Tvořivost. Grada.
Koukolík, F. (2011). Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. Galén.
Kučera, D. (2015). Moderní psychologie. Grada.
Maslow, A.H. (2021). Motivace a osobnost. Portál.
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Portál.
Plháková, A. (2015). Učebnice obecné psychologie. Academia.,
Poláčková, Šolcová, I. (2018). Emoce – regulace a vývoj v průběhu života. Grada.
Ruisel, I. (2000). Základy psychologie inteligence. Portál.
Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Grada.
Sternberg, R. (2001). Úspěšná inteligence. Jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Grada.
Stuchlíková, I. (2007). Základy psychologie emocí. Portál.
Šikl, R. (2012). Zrakové vnímání. Grada.
Thagard, P. (2001). Úvod do kognitivní vědy. Mysl a myšlení. Portál.
Wilding, Ch. (2010). Emocionální inteligence. Grada.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá So - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: