Člověk a společnost
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C1404 | ZK | 4 | 12B | česky |
- Vztahy:
- Předmět U51C1404 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět 32BC-K-CLSP-01 (vztah je symetrický)
- Předmět U51C1404 může být splněn v zastoupení předmětem 32BC-K-CLSP-01
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět je zaměřen na pochopení vztahu člověka a společnosti, osvětluje fungování demokratického systému, zabývá se způsoby komunikaci, včetně etických otázek a seznamuje se se základní strukturou společnosti a výzkumy v oblasti sociálních věd.
- Požadavky:
-
Zkouška:
Test 50 bodů (nutnost získat minimálně 25 bodů z 50)
Seminární práce 20 bodů
Ústní zkouška 30 bodů
- Osnova přednášek:
-
Obsah předmětu:
1. Demokracie – základní charakteristika - dělba moci, princip zodpovídání se, právní stát
2. Občanská společnost a politické strany a jejich role v demokracii
3. Tradice české státnosti
4. Politický systém ČR
5. Stát, národní stát, EU,
6. Komunikace a společnost v historických proměnách
7. Morálka, etika, etické kodexy, profesní etiky
8. Manipulace, propaganda, populistický diskurz
9. Média a masové mediální působení
10. Sociální skupiny, sociální pozice a role, procesy socializace,
11. Výzkumy v sociálních vědách, etika výzkumu, stanovení výzkumných otázek a hypotéz
12. Kvantitativní a kvalitativní metody, techniky sociálně vědního výzkumu
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je vybavit učitele kvalitní orientací v problematice života společnosti. Po ukončení kurzu by měl rozumět fungování demokratického politického systému, znát rizika v oblasti komunikace, včetně mediální komunikace a orientovat se a být schopen analyzovat výzkumy v oblasti sociálních věd.
- Studijní materiály:
-
Ke kurzu je zpracována opora (LMS Moodle)
Povinná literatura:
DVOŘÁKOVÁ, V. Problémy demokratického vývoje našeho státu. In: Mezníky našich dějin 1918 – 1968 – 1989. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2019. 59-65 str.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014DISMAN, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2005
REICHEL, J.: Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing, 2009
Doporučená:
SOKOL, J. Člověk jako osoba, Praha: Vyšehrad 2018
CHRÁSKA, M.: Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: