Základy reflexních a manuálních metod – Bobath koncept, metoda L. Mojžíšové II.
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBFZRMM2 | ZK | 4 | 2.5C | česky |
- Vztahy:
- Podmínkou zápisu na předmět F7PBFZRMM2 je, že student úspěšně absolvoval F7PBFZRMM1 nebo získal zápočet a nevyčerpal všechny zkouškové termíny předmětu F7PBFZRMM1. Předmět F7PBFZRMM2 lze klasifikovat až po úspěšné klasifikaci předmětu F7PBFZRMM1
- Garant předmětu:
- Maja Špiritović
- Přednášející:
- Dita Hamouzová, Maja Špiritović
- Cvičící:
- Dita Hamouzová, Maja Špiritović
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
Předmět seznamuje se základy různých diagnosticko-terapeutických konceptů. Teoretická část se zaměřuje na neurofyziologický a kineziologický výklad jednotlivých postupů. V koncepci celého předmětu je akcentován neurofyziologický přístup v konfrontaci s analytickými přístupy. Praktická cvičení jsou zaměřena na základní nácvik vybraných diagnostických a léčených metod. V rámci předmětu je hlavní pozornost soustředěna na Koncept PNF. Dále je předmět zaměřen na seznámení s terapeutickými metodami: NDT Bobath koncept v pediatrické praxi, MDT- McKenzie, Akrální koaktivační terapie a Léčebné postupy dle Mojžíšové. Předmět navazuje na předmět Základy reflexních a manuálních metod – Bobath koncept, metoda L. Mojžíšové I.
- Požadavky:
-
Pro udělení zápočtu je nutná 100% účast na cvičeních (absence možná pouze lékařsky podložena a je možná pouze jedna). Delší absence je řešena individuálně s garantem předmětu.
Zkouška je složena se zápočtového testu a ústní zkoušky z daných otázek.
Závěrečný opakovací test je složen z otázek vycházející z náplně předmětu, ke splnění zápočtu je nutná 70% úspěšnost. (V případě menší % úspěšnosti student pokračuje k ústní zkoušce a v průběhu zkoušky bude přezkoušen z otázek testu ústně)
Otázky k ústní zkoušce jsou na webové stránce předmětu.
- Osnova přednášek:
-
není
- Osnova cvičení:
-
dle daného rozvrhu
MDT- diagnostický a terapeutický koncept.
Proprioreceptivní neuromuskulární facilitace (PNF) – diagonály a vzorce pro lopatku, pánev, horní a dolní končetinu.
Léčebné postupy dle Ludmily Mojžíšové.
Přístupy vycházející z ontogenetického vývoje zaměřené na centrální poruchy hybnosti u dětí (NDT Bobath koncept v pediatrické praxi)
Metody primárně zaměřené k pohybové výchově a správnému držení těla -ACT
- Cíle studia:
-
Získat základní znalosti a dovednosti v diagnostických a mobilizačních technikách, metod vycházejících z vývojové kineziologie a technikách na neurofyziologickém podkladě v rozsahu nezbytném pro výkon povolání v oboru Fyzioterapie.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
HOLUBÁŘOVÁ, Jiřina a Dagmar PAVLŮ. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 2., upravené vydání. Praha: Karolinum, 2017, 115 s. ISBN 978-802-4619-415.
PAVLŮ, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody 1: koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003, 239 s. ISBN 80-720-4312-9.
STRUSKOVÁ, Olga a Jarmila NOVOTNÁ. Cvičení pro fyzickou a duševní harmonii: metoda Ludmily Mojžíšové. Praha: XYZ, 2008, 151 s. ISBN 978-80-7388-140-5.
Doporučená literatura:
•STRUSKOVÁ, Olga a Jarmila NOVOTNÁ. Metoda Ludmily Mojžíšové: cesta k přirozenému otěhotnění, 10 cviků pro fyzické a duševní zdraví. Praha: XYZ, 2007, 151 s. ISBN 978-80-87021-68-2.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní program Fyzioterapie (povinný předmět)