Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Reflexe pedagogické praxe I

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
32BC-K-PPR1-01 KZ 3 8B česky
Garant předmětu:
Eva Šírová
Přednášející:
Lenka Emrová, Eva Šírová
Cvičící:
Lenka Emrová, Eva Šírová
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

V prakticky zaměřeném předmětu bude věnována speciální pozornost jak společnému hledání vhodných řešení na nejčastější nesnáze pedagogické praxe, tak i efektivním způsobům zvládání dynamických změn v současném vzdělávání.

Výuka staví zejména na cíleném budování bezpečného prostoru k reflexi vlastních dispozic k učení, ke sdílení a zpracování emocí i náročných témat z praxe, včetně prezentace a komunikace prvních pedagogických výstupů studentů.

Požadavky:

Kazuistika zaměřená na reflexi potencialit pro vlastní pedagogickou práci. Účast a vlastní reflexe svého pedagogického procesu na praxi.

Osnova přednášek:

Vyučovací proces a jeho zrcadlení

Podpora nové kultury vzdělávání

Sebereflexe a reflexe jako cesta k dobrému učiteli

Tvorba kazuistiky zaměřené na reflexi předpokladů pro vlastní pedagogickou práci

Osnova cvičení:

Vyučovací proces a jeho zrcadlení

Podpora nové kultury vzdělávání

Sebereflexe a reflexe jako cesta k dobrému učiteli

Tvorba kazuistiky zaměřené na reflexi předpokladů pro vlastní pedagogickou prác

Cíle studia:

Cílem výuky je poskytnout budoucím učitelům základní seznámení s problematikou sepjetí teorie s praxí a inspirovat je k užitečnému sdílení zkušeností z řízení pedagogického procesu. Dalším cílem je rozvíjet u studentů dovednost sebereflexe a schopnost náhledu na dispozice pro vlastní pedagogickou práci. V rámci praktických seminářů se cílí na reflexi realizovaných učebních situací.

Studijní materiály:

Povinná:

Jones, R.W., & Pollard, A. (2020). A Reflective Teaching in Further, Adult and Vocational Education. Bloomsbery Publ.

Slezáková, J. (2020). Průvodce pedagogickou praxí. UPOL.

Doporučená:

Fikarová, T., & Škubalová, T. (2019). Výukové kazuistiky k psychologickým předmětům společného základu. PedF MUNI.

Hyett, N., Kenny, A. & Dickson-Swift, V. (2014). Methodology or method? A critical review of qualitative case study reports. International Journal of Qualitative Studies on Health & Well-Being, (0), 1.

Jones, R.W., & Pollard, A. (2020). A Reflective Teaching in Further, Adult and Vocational Education. Bloomsbery Publ.

Reed, M., & Brunson, R. (2018). Exploration of the efficacy of the case method of teaching. The CASE Journal, 14 (3), 362-371.

Reitmayerová, E. (2015). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Portál.

Šírová, E. (2019). Rozvíjení sociálních dovedností začínajících učitelů pomocí metody VTI. In K. Vužňáková, & J. Hnatová (Eds.) Premeny školy a učiteľské vzdelávanie v historickom kontexte a nové perspektivy. Zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou organizovanej Pedagogickou fakultou Prešovskej univerzity v Prešove pri príležitosti 70. výročia založenia Pedagogickej fakulty v Prešove, Prešov 6. – 7. február 2019 (468-475). Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta.

Trojan, V. (2018) Pedagogický proces a jeho řízení. (2. vyd.). Wolters Kluwer.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

So
místnost DEJ:409

09:00–12:15
(paralelka 101)
Dejvice
Učebna
místnost DEJ:409

09:00–12:15
(paralelka 101)
Dejvice
Učebna
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 21. 11. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1246743927905.html