Reflexe pedagogické praxe I
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-K-PPR1-01 | KZ | 3 | 8B | česky |
- Garant předmětu:
- Eva Šírová
- Přednášející:
- Lenka Emrová, Eva Šírová
- Cvičící:
- Lenka Emrová, Eva Šírová
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
V prakticky zaměřeném předmětu bude věnována speciální pozornost jak společnému hledání vhodných řešení na nejčastější nesnáze pedagogické praxe, tak i efektivním způsobům zvládání dynamických změn v současném vzdělávání.
Výuka staví zejména na cíleném budování bezpečného prostoru k reflexi vlastních dispozic k učení, ke sdílení a zpracování emocí i náročných témat z praxe, včetně prezentace a komunikace prvních pedagogických výstupů studentů.
- Požadavky:
-
Kazuistika zaměřená na reflexi potencialit pro vlastní pedagogickou práci. Účast a vlastní reflexe svého pedagogického procesu na praxi.
- Osnova přednášek:
-
Vyučovací proces a jeho zrcadlení
Podpora nové kultury vzdělávání
Sebereflexe a reflexe jako cesta k dobrému učiteli
Tvorba kazuistiky zaměřené na reflexi předpokladů pro vlastní pedagogickou práci
- Osnova cvičení:
-
Vyučovací proces a jeho zrcadlení
Podpora nové kultury vzdělávání
Sebereflexe a reflexe jako cesta k dobrému učiteli
Tvorba kazuistiky zaměřené na reflexi předpokladů pro vlastní pedagogickou prác
- Cíle studia:
-
Cílem výuky je poskytnout budoucím učitelům základní seznámení s problematikou sepjetí teorie s praxí a inspirovat je k užitečnému sdílení zkušeností z řízení pedagogického procesu. Dalším cílem je rozvíjet u studentů dovednost sebereflexe a schopnost náhledu na dispozice pro vlastní pedagogickou práci. V rámci praktických seminářů se cílí na reflexi realizovaných učebních situací.
- Studijní materiály:
-
Povinná:
Jones, R.W., & Pollard, A. (2020). A Reflective Teaching in Further, Adult and Vocational Education. Bloomsbery Publ.
Slezáková, J. (2020). Průvodce pedagogickou praxí. UPOL.
Doporučená:
Fikarová, T., & Škubalová, T. (2019). Výukové kazuistiky k psychologickým předmětům společného základu. PedF MUNI.
Hyett, N., Kenny, A. & Dickson-Swift, V. (2014). Methodology or method? A critical review of qualitative case study reports. International Journal of Qualitative Studies on Health & Well-Being, (0), 1.
Jones, R.W., & Pollard, A. (2020). A Reflective Teaching in Further, Adult and Vocational Education. Bloomsbery Publ.
Reed, M., & Brunson, R. (2018). Exploration of the efficacy of the case method of teaching. The CASE Journal, 14 (3), 362-371.
Reitmayerová, E. (2015). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Portál.
Šírová, E. (2019). Rozvíjení sociálních dovedností začínajících učitelů pomocí metody VTI. In K. Vužňáková, & J. Hnatová (Eds.) Premeny školy a učiteľské vzdelávanie v historickom kontexte a nové perspektivy. Zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou organizovanej Pedagogickou fakultou Prešovskej univerzity v Prešove pri príležitosti 70. výročia založenia Pedagogickej fakulty v Prešove, Prešov 6. – 7. február 2019 (468-475). Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta.
Trojan, V. (2018) Pedagogický proces a jeho řízení. (2. vyd.). Wolters Kluwer.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá So - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B0114P300003 Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, kombinovaná forma od 21/22 (povinný předmět)
- B0114P300003 Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, kombinovaná forma od 22/23 (povinný předmět)
- B0114P300003 Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku - kombinovaná forma od 23/24 dále (povinný předmět)