Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Virtuální a rozšířená realita

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
B0B39VAR Z,ZK 6 2P+2C+8D česky

Předmět B0B39VAR nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět B0B39MVR (vztah je symetrický)

Předmět B0B39VAR nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět B0B39MVR (vztah je symetrický)

Předmět B0B39VAR může být splněn v zastoupení předmětem B0B39MVR

Garant předmětu:
David Sedláček
Přednášející:
David Sedláček, Jiří Žára
Cvičící:
Tomáš Havlík, David Sedláček
Předmět zajišťuje:
katedra počítačové grafiky a interakce
Anotace:

Absolventi předmětu získají přehled o aktuálním stavu, principech a technologiích spojených s pojmy virtuální realita (VR) a rozšířená realita (AR). V rámci přednášek se probírá virtuální a rozšířená realita primárně ve vztahu k uživateli a jeho fyziologickým limitům.

Požadavky:

Znalost programování a využívání knihoven v jazyku C#, Java nebo C++. viz také http://vyuka.iim.cz/y39mm1:y39mm1. Základní orientace v tvorbě 3D grafky (předměty VGO nebo TDM) a implementace v herním engine (předměty HRY nebo TVS).

Osnova přednášek:

1. Úvod do Virtuální a Rozšířené reality, základní přehled témat

2. Počítačová grafika pro virtuální realitu

3. Návrh VR 1 - Interakce uživatele s virtuáním prostředím

4. Návrh VR 2 - Uživatelské rozhraní a prototypování

5. 3D rekonstrukce (z fotografí, ze stereo obrazu, hloubkové kamery)

6. Rozšířená realita 1 - druhy a způsoby kompozice obrazu

7. Rozšířená realita 2 - rozpoznávání světa v okolí uživatele

8. Jazyky pro popis virtuální reality (X3D)

9. VR na webu (WebVR a další frameworky)

10. Audio ve VR

11. Světlo a optika

12. Sledování uživatele ( Tracking )

13. Lidské vnímání a zpoždění VR systému

14. Rozšiřující témata z VR a AR (náhradní přednáška)

Osnova cvičení:

1) Seznámení se s učebnou, vytvoření dvoučlených týmů, nastavení prvního projektu

2) Prezentace navržených scénářů (projektů)

3) Tvorba VR světa

4) Tvorba VR světa

5) UI

6) Odevzdávka 1. části sem práce

7) Textury

8) Interakce

9) 3D scan / 3D rekonstrukce

10) Audio

11) 3D scan / 3D rekonstrukce

12) Rozšířená realita

13) Rozšířená realita

14) Kontrola projektů, zápočty

Cíle studia:

Naučit se metody a algoritmy používané v oblasti virtuální reality. Získat praktické zkušenosti s tvorbou a prezentací interaktivních virtuálních světů s náhlavním displayem.

Studijní materiály:

Steven M. LaValle - Virtual Reality, Cambridge University Press 2019

Jason Jerald - The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality, ACM Books 2015

Dieter Schmalstieg, and Tobias Hollerer, Augmented Reality: Principles and Practice (Usability), Addison Wesley 2016

Poznámka:

Stránky předmětu na: https://moodle.fel.cvut.cz

Další informace:
https://moodle.fel.cvut.cz/course/B0B39VAR
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet6627006.html