Virtuální a rozšířená realita
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
B0B39VAR | Z,ZK | 6 | 2P+2C+8D | česky |
- Vztahy:
- Předmět B0B39VAR nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět B0B39MVR (vztah je symetrický)
- Předmět B0B39VAR nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět B0B39MVR (vztah je symetrický)
- Předmět B0B39VAR může být splněn v zastoupení předmětem B0B39MVR
- Garant předmětu:
- David Sedláček
- Přednášející:
- David Sedláček, Jiří Žára
- Cvičící:
- Tomáš Havlík, David Sedláček
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačové grafiky a interakce
- Anotace:
-
Absolventi předmětu získají přehled o aktuálním stavu, principech a technologiích spojených s pojmy virtuální realita (VR) a rozšířená realita (AR). V rámci přednášek se probírá virtuální a rozšířená realita primárně ve vztahu k uživateli a jeho fyziologickým limitům.
- Požadavky:
-
Znalost programování a využívání knihoven v jazyku C#, Java nebo C++. viz také http://vyuka.iim.cz/y39mm1:y39mm1. Základní orientace v tvorbě 3D grafky (předměty VGO nebo TDM) a implementace v herním engine (předměty HRY nebo TVS).
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do Virtuální a Rozšířené reality, základní přehled témat
2. Počítačová grafika pro virtuální realitu
3. Návrh VR 1 - Interakce uživatele s virtuáním prostředím
4. Návrh VR 2 - Uživatelské rozhraní a prototypování
5. 3D rekonstrukce (z fotografí, ze stereo obrazu, hloubkové kamery)
6. Rozšířená realita 1 - druhy a způsoby kompozice obrazu
7. Rozšířená realita 2 - rozpoznávání světa v okolí uživatele
8. Jazyky pro popis virtuální reality (X3D)
9. VR na webu (WebVR a další frameworky)
10. Audio ve VR
11. Světlo a optika
12. Sledování uživatele ( Tracking )
13. Lidské vnímání a zpoždění VR systému
14. Rozšiřující témata z VR a AR (náhradní přednáška)
- Osnova cvičení:
-
1) Seznámení se s učebnou, vytvoření dvoučlených týmů, nastavení prvního projektu
2) Prezentace navržených scénářů (projektů)
3) Tvorba VR světa
4) Tvorba VR světa
5) UI
6) Odevzdávka 1. části sem práce
7) Textury
8) Interakce
9) 3D scan / 3D rekonstrukce
10) Audio
11) 3D scan / 3D rekonstrukce
12) Rozšířená realita
13) Rozšířená realita
14) Kontrola projektů, zápočty
- Cíle studia:
-
Naučit se metody a algoritmy používané v oblasti virtuální reality. Získat praktické zkušenosti s tvorbou a prezentací interaktivních virtuálních světů s náhlavním displayem.
- Studijní materiály:
-
Steven M. LaValle - Virtual Reality, Cambridge University Press 2019
Jason Jerald - The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality, ACM Books 2015
Dieter Schmalstieg, and Tobias Hollerer, Augmented Reality: Principles and Practice (Usability), Addison Wesley 2016
- Poznámka:
-
Stránky předmětu na: https://moodle.fel.cvut.cz
- Další informace:
- https://moodle.fel.cvut.cz/course/B0B39VAR
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: