Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

3D modelování a virtuální realita

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
B0B39MVR Z,ZK 6 2P+2C česky
Vztahy:
Předmět B0B39MVR nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět B0B39VAR (vztah je symetrický)
Předmět B0B39MVR může při kontrole studijních plánů nahradit předmět B0B39VAR
Předmět B0B39MVR nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět B0B39VAR (vztah je symetrický)
Předmět je ekvivalentní s A7B39MVR,XD36VRE,X39VRE,YD36MVR,Y39MVR .
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra počítačové grafiky a interakce
Anotace:

Absolventi předmětu získají přehled o aktuálním stavu, principech a technologiích spojených s pojmy virtuální realita (VR) a rozšířená realita (AR). V rámci přednášek se probírá virtuální a rozšířená realita primárně ve vztahu k uživateli a jeho fyziologickým limitům.

Požadavky:

Před tímto předmětem je vhodné absolvovat předmět HRY a současně VGO (Vytváření grafického obsahu) nebo TDM (3D Modelování), dříve MGA (Multimediální a grafické aplikace) a KMA (Kurz multimediálních aplikací).

Pokud si nejste jisti, zda se na předmět přihlásit, neváhejte kontaktovat přednášejícího Davida Sedláčka.

Osnova přednášek:

1) Seznámení s předmětem, základní přehled témat

2) Návrh VR 1 - návrh světa (+ matematika a grafika letem světem)

3) Návrh VR 2 - interakce a UI

4) Světlo a optika

5) Fyziologie - mysl, oko, vjemy, perception

6) Tracking

7) 3D rekonstrukce

8) Rozšířená realita 1

9) Rozšířená realita 2

10) Audio - s Adamem Sporkou (6.12.)

11) X3D 1 - s Jiřím Žárou

12) X3D 2 - s Jiřím Žárou

13) téma bude upřesněno

14) rezerva

Osnova cvičení:

1) Seznámení se s učebnou, vytvoření dvoučlených týmů, nastavení prvního projektu

2) Prezentace navržených scénářů (projektů)

3) Tvorba VR světa

4) Tvorba VR světa

5) UI

6) Odevzdávka 1. části sem práce

7) Textury

8) Interakce

9) 3D scan / 3D rekonstrukce

10) Audio

11) 3D scan / 3D rekonstrukce

12) Rozšířená realita

13) Rozšířená realita

14) Kontrola projektů, zápočty

Cíle studia:

Naučit se metody a algoritmy používané v oblasti virtuální reality. Získat praktické zkušenosti s tvorbou a prezentací interaktivních virtuálních světů s náhlavním displayem.

Studijní materiály:

1. Steven M. LaValle - Virtual Reality, Cambridge University Press 2016 - online

2. Jason Jerald - The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality, ACM Books 2015

3. Dieter Schmalstieg, and Tobias Hollerer, Augmented Reality: Principles and Practice (Usability), Addison Wesley 2016

Poznámka:

V semestru B241 (a i v dalších letech) předmět nebude vypsán, je nahrazen předmětem B0B39VAR, který má identickou náplň.

Stránky předmětu na: https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B0B39VAR

Další informace:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B0B39MVR
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 3. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4699406.html