Základy managementu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U16C1101 | Z,ZK | 6 | 2P+2C | česky |
- Vztahy:
- Předmět U16C1101 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět U16E1101 (vztah je symetrický)
- Předmět U16C1101 může být splněn v zastoupení předmětem 32BC-P-MNGZ-01
- Předmět U16C1101 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět 32BC-P-MNGZ-01 (vztah je symetrický)
- Předmět U16C1101 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět U16E1101 (vztah je symetrický)
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
- Požadavky:
-
Požadavky na ukončení kurzu:
Zápočet:
•Účast studentů minimálně na 12 z 13 seminářů (1 seminář z plánovaných 14 odpadá)
•Aktivity na seminářích: 0-40 bodů
•Provedení kvalitní skupinové prezentace (referátu o délce 20 minut na vybrané téma)
Zkouška:
•Závěrečný test: 0-60 bodů
•Celkem: 0-100 bodů
Známkování: 100–90 bodů = A, 90–80 bodů = B, 80–70 bodů = C, 70–60 bodů = D, 60–50 bodů = E, méně než 50 bodů nutná ústní zkouška, ústní zkouškou je možné zlepšit známku
- Osnova přednášek:
-
1Úvod do moderního managementu
•Definice managementu a jeho základní pojmy
•Historie a vývojová stádia managementu
•Profesní východiska managementu
•Obecné a specifické funkce managementu
•Moderní trendy firemního managementu
•Obsahové členění kurzu
2Předmět managementu
•Podnikatel a podnikání
•Firma a firemní management
•Vnější vztahy firem a management
•Firemní procesy
•Firemní zdroje
•Nástroje firemního managementu
3Manažer a manažerský tým
•Úloha manažera
•Profil a vývoj osobnosti manažera
•Vzdělání, znalosti a zkušenosti manažera
•Typologie manažerů
•Manažerský tým
4Plánování
•Cíle a úkoly
•Cílový a úkolový management
•Plány
•Plánování
•Plánovací techniky a nástroje
5Strategický management
•Strategický management
•Strategické plánování
•Analytické nástroje strategického managementu
•Firemní strategie
6Organizování
•Organizování a předmět organizování
•Organizační struktury a principy jejich vytváření
•Obecné a specifické organizační struktury
•Organizační struktury podporující ekonomickou a podnikatelskou nezávislost
•Externí organizační struktury
•Nástroje organizování
7Zajištění zdrojů
•Firemní zdroje a jejich zajištění
•Kategorie firemních zdrojů
•Zajištění firemních zdrojů
•Externí zdroje a outsourcing
•Modely externí a mezinárodní spolupráce v oblasti zdrojů
8Lidské zdroje
•Pracovní tým
•Budování týmu a týmová kultura
•Týmový management
•Management lidských zdrojů
•Humanizace lidské práce
9Vedení
•Vedení ve firemní praxi
•Motivace a pobídky
•Vůdce a vůdcovství
•Vedení pracovního týmu
•Normativní a technické nástroje vedení
10Rozhodování
•Podstata rozhodování
•Organizace a proces rozhodování
•Rozhodovací analýzy
•Nástroje rozhodování
11Kontrolování
•Manažerská funkce kontrolování
•Monitorování
•Kontrolování
•Testování
•Benchmarking
•Reportování
•Auditování
12Výkonové ukazatele firmy
•Ekonomické ukazatele firmy
•Výkonové ukazatele a KPI
•Jednotlivé skupiny ukazatelů KPI
•Management podle KPI
•Benchmarking firem podle KPI
•Výroční zprávy
13Externalizace a internacionalizace
•Externalizace
oManagement majetkových účastí
oManagement firem ve skupině
oManagement obchodních vztahů a dodavatelských řetězců
oManagement outsourcingových vztahů
oPartnering
•Internacionalizace
oDiverzita
oGlobalizace
oMezinárodní a globální firmy
oMezinárodní a globální management
14Management společenských hodnot
•Firemní hodnoty
•Etika podnikání a managementu
•Kvalita a spolehlivost
•Hygiena a bezpečnost práce
•Ochrana životního prostředí a environmentální udržitelnost
•Materiální a energetická udržitelnost a nezávislost
•Sociální zodpovědnost
•Management sociálních hodnot
Odevzdání seminárních prací
Písemný test
Ústní zkouška
- Osnova cvičení:
-
Organizační pokyny, požadavky na zápočet a zkoušku. Zadání skupinových referátů z odborných publikací: – cca 20minutová prezentace klíčových záměrů z knih:
•WOLFF, I.: Etiketa v zaměstnání. Jak udělat dobrý dojem. Praha, Grada 2007
•LAMBERT, T.: Jak účinně ovlivňovat druhé, Management Press, Praha 1999
•OWEN, J.: Jak se stat úspěšným lídrem, Grada Publishing Praha 2006
•CRAINER, S.: Moderní management, základní myšlenkové směry, Management Press, Praha 2000
•HAMMER, M.: Agenda 21, Management Press, Praha2002
•VEBER, J. a kol.: Digitalizace ekonommiky a společnosti- výhody, rizika, příležitosti, Management Press, Praha 2018
(Poznámka: referáty budou prezentovány v následujících cvičeních po dohodě s vyučujícím)
Prezentace – základní principy
•Struktura prezentace
•10 kroků přípravy prezentace
•Prezentační desatero
•Řečnické prostředky – použití na základě domácí přípravy
Prezentace – praktický nácvik
•Deskripce předmětu, procesu, schématu, grafu
•Definování – návod, jak definovat a praktické cvičení
•Cvičení v krátkých promluvách + hodnocení
Profil manažera – charisma, leadership, princip prevence, princip priorit – Paretovo pravidlo v praxi
•případová studie: Paretovo pravidlo
Plánování
•případová studie: vize a mise - spojeno s prezentací nalezených příkladů studenty
Rozhodování
•případová studie: rozlišení dobře a špatně strukturovaných rozhodovacích problémů, zohlednění rizika
Organizování – příklady na faktory ovlivňující organizační rozpětí, výhody a nevýhody delegování
•případová studie: příklady organizačních struktur a diskuse nad změnami a dopady pro řízení firmy
Řízení lidských zdrojů – kariérní řády, zaměstnanecké záležitosti
•případová studie: kariérní plány
Efektivní komunikace
•případová studie: ochrana osobních údajů
Motivace – opodstatněnost v současnosti Maslowovy hierarchie potřeb, závěrů teorie X a teorie Y
•případová studie: metody tvůrčího myšlení a týmová práce
Firemní kultura, etika, etiketa, multikulturní management
•případová studie: test z etikety
Kontrola – controlling, interní audit
•případová studie: příprava check-listu pro interní kontrolu vybraného útvaru
Založení firmy (živnostenské podnikání, obchodní korporace, fundace, ústavy)
•případová studie: založení živnosti
Etika, etické kodexy, společenská odpovědnost firem
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy managementu v kontextu současných potřeb a trendů 21. století, seznámit je se základy oboru a připravit je na kariéru manažerů ve firmách a institucích a/nebo pokračovat ve studiu v následujících ročnících bakalářského a magisterského studia.
Účelem je mimo jiné seznámit studenty s:
•předmětem a celkovou strukturou teorie a praxe managementu,
•základními pojmy a koncepty managementu,
•obsahem, technikami a nástroji klíčových manažerských funkcí,
•rozsahem specifických funkcí a dílčích disciplín managementu,
•současnými trendy ve firemním managementu a vyhlídkami do budoucna.
Očekávaným výsledkem kurzu je, že studenti budou:
•rozumět celkové tematické struktuře a problematice moderního firemního managementu,
•chápat obsah a rozsah základních nástrojů klíčových manažerských funkcí a aplikovat je v praxi,
•chápat povahu specifických manažerských funkcí a dílčích disciplín managementu a aplikovat je v praxi,
•chápat podstatu klíčových manažerských trendů a jejich vlivu na budoucí teorii a zejména praxi firemního managementu.
- Studijní materiály:
-
Textové opory managementu:
Ing. Oldřich Bronec, CSc.: Moderní management, Olbron Invent, Praha 2022
(k dispozici jsou části: 1. Základy managementu, 2. Předmět managementu, 3. Manažer a manažerský tým, 4. Plánování, 5. Strategický management, 6. Organizování, 9. Vedení – ostatní budou přibývat v průběhu roku)
Povinná literatura:
Jaromír Veber a kolektiv: Management: Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita, 2. aktualizované vydání, Management Press, Praha, 2009
•
Leo Vodáček, Oĺga Vodáčková: Moderní management v teorii a praxi, 2. rozšířené vydání, Management Press, Praha, 2009
•
Milan Michalko, Daniela Vopalecká: Management I.: Základy managementu, Studijní opora k předmětu, Vysoká škola podnikání a práva, Ostrava, 2013
•
Milan Michalko, Tomáš Tykva, Monika Bumbová, Daniela Vopalecká: Management II.: Manažerské metody a techniky, studijní opora předmětu, Vysoká škola podnikání, Ostrava, 2014
Doporučená literatura:
•
Heinz Koontz, Harold Weihrich: Management, Victoria Publishing, Praha, 1993
•
Charles Handy: Druhá křivka: Jak neminout odbočku do budoucnosti (The Second Curve: Thoughts on Reinventing Society), Management Press, Praha, 2016
•
James McGrath, Bob Bates:89 nejdůležitějších manažerských teorií pro praxi, 1. vydání (The Little Book of Big Management Theories … And How To Use Them), Management Press, Praha, 2015
•
Pavel Štrach: Principy managementu, Vysoká škola ekonomie a managementu, Praha, 2008
•
Stanislav Červeňan: Reinženýring procesů a měření výkonnosti ve státní správě, Horizonty, KPMG, Praha, 2005
•
Vítězslav Prukner: Manažerské dovednosti, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2014
•
Vítězslav Prukner, Jaromír Novák: Základy managementu, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2014
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-EK-prez.forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-EK-prez.forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-EK prez. forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 18/19 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 19/20 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 20/21 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 21/22 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 22/23 (povinný předmět)