Základy multimediální tvorby
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
B6B39ZMT | KZ | 3 | 4P+4L+2D | česky |
- Garant předmětu:
- Roman Berka
- Přednášející:
- Roman Berka, František Rund
- Cvičící:
- Jan Bednář, Roman Berka, Matěj Hužvár, Jakub Kubis, Martin Novotný, František Rund, Adam Zizien
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačové grafiky a interakce
- Anotace:
-
Předmět seznámí studenty se základními principy pořizování a zpracování multimediálního obsahu se zaměřením na zpracování obrazu, videa a zvuku a dále na zásady grafického návrhu a jeho implementaci ve webovém prostředí. Předmět je organizován v rámci blokové výuky, kdy v rámci čtyř dnů studenti postupně absolvují jednotlivé části kurzu rozděleného na 2 přednášky a 2 dílny v každém dnu, ve kterých proběhne praktická část. Studenti si zde budou osvojovat praktické zásady při akvizici a zpracování multimediálního obsahu přičemž budou využívat několik různých typů nástrojů na úrovni aplikací a na úrovni jednoduchého kódu. Veškeré nabyté znalosti studenti uplatní v rámci posledního dne věnovaného vlastnímu návrhu a jeho uplatnění v rámci webového projektu. Po absolvování předmětu studenti zrealizují vlastní samostatný projekt a po jeho odevzdání budou hodnoceni.
- Požadavky:
-
Předmět je vstupním přehledovým kurzem a nepředpokládá žádné teoretické znalosti z oboru. Vítána je zkušenost s některými programy z oblasti editace rastrových obrázků nebo zpracování videa.
- Osnova přednášek:
-
1. Digitální obraz - barva, chromatický diagram, obrazové formáty, průhlednost, akvizice grafické informace (fotografování, rendering, montáž, 2D konstrukce, kresba).
2. Práce s digitálním obrazem - kompozice, konverze, grafické aplikace, programové nástroje a postupy.
3. Video - formáty pro video, kvalitativní parametry videa, kompozice videa, akvizice a přenos videa, kamera a její ovládací prvky.
4. Práce s videem - techniky střihu, základní pravidla střihové skladby, nástroje pro zpracování videa.
5. Zvuk - zvukový signál a jeho formy (digitální a analogová), formáty pro ukládání zvuku. Pojmy tón, barva tónu, rytmus, náběh, dozvuk. Akvizice zvuku, mikrofony a jejich charakteristika.
6. Práce se zvukem - zvuk jako signál vs. hudební komponenta vs. obecný zvuk, kompozice zvuku, programové a hardwarové nástroje pro práci se zvukem.
7. Grafický návrh - kompozice a formát, práce s barvami, písmo, rozbor designu hotových webových stránek.
8. Síťové a webové technologie - podpora pro prezentaci multimediálního obsahu ze strany webových technologií, síťové přenosy videa: řetězec pro video streaming, protokoly pro streaming, servery a jejich možnosti.
- Osnova cvičení:
-
1. Snímání fotografie. Rozlišení, šum, světlo, hloubka ostrosti. Práce v terénu.
2. Zpracování digitálního obrazu. Kompozice, úpravy barev, retuš. Práce v počítačové učebně.
3. Snímání videa. Kamera a její nastavení. Pravidlo osy, technika záběru. Práce v terénu.
4. Zpracování videa. Střihové operace a jejich výběr, transformace videoklipu (translace, rotace, změna měřítka). Kompozice videa. Práce v počítačové učebně.
5. Snímání zvuku. Mikrofon a záznamové zařízení. Technika snímání jedno a vícekanálového zvuku. Práce v terénu.
6. Zpracování zvuku. Filtrace, šum, ruch. Editace zvukového signálu a kompozice více zvukových signálů. Práce v počítačové učebně.
7. Zpracování grafického návrhu. Využití materiálu z předchozích cvičení. Práce v počítačové učebně.
8. Realizace grafického návrhu. Využití zpracovaného materiálu a jeho zakomponování do designu webové stránky.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je poskytnout studentům studijního programu základní informace z oblasti pořizování a zpracování multimediálního obsahu tak, aby bylo dosaženo jednotné úrovně znalostí v této oblasti napříč celým studijním programem.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
1. Žára a kol.: Moderní počítačová grafika, Computer Press Brno, 2004, ISBN: 80-251-0454-0.
Doporučená literatura: Manuály a tutoriály ke grafickým aplikacím Adobe Premiere, Adobe Photoshop, Sony Vegas, GIMP, Audacity dostupné na internetu. Viz příklady odkazů:
- GIMP: http://www.linuxsoft.cz/gimp/
- Adobe Premiere: http://www.mediacollege.com/adobe/premiere/pro/
- Adobe Photoshop: http://www.tutoriarts.cz/tutorialy/photoshop-13
- Poznámka:
-
Předmět probíhá formou blokové výuky po dobu 4 týdnů. 4p+4L+2d
- Další informace:
- https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B6B39ZMT
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Softwarové inženýrství a technologie (povinný předmět programu)
- Softwarové inženýrství a technologie - specializace Enterprise systémy (povinný předmět programu)
- Softwarové inženýrství a technologie - specializace Technologie pro multimédia a virtuální realitu (povinný předmět programu)
- Softwarové inženýrství a technologie - specializace Business informatics (povinný předmět programu)
- Softwarové inženýrství a technologie - specializace Technologie internetu věcí (povinný předmět programu)
- Softwarové inženýrství a technologie - společný 1. ročník (povinný předmět programu)