Simulace provozních stavů JE
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
17SIPS | KZ | 3 | 0+3 |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra jaderných reaktorů
- Anotace:
-
Předmět dává studentům představu o hlavních provozních charakteristikách jaderných elektráren s různými typy reaktorů, o fyzikálních vazbách mezi jednotlivými komponentami jaderných elektráren a o principu jejich řízení. V rámci teorie je vždy stručně popsána simulovaná elektrárna i její simulátor a jeho fyzikální pozadí. Hlavní těžiště práce je poté věnováno procvičení různých úloh (nominální výkon, přechodové stavy, poruchy komponent) na simulátorech. Výuka probíhá se simulátory elektrárenských bloků s reaktory: VVER-440, VVER-1000, ABWR a CANDU 6. Při cvičení jsou vždy rozebírány základní fyzikální parametry systému a zdůvodňovány jejich změny a vazby mezi nimi.
- Požadavky:
-
17THN1, 17THN2, 17ZAF
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod k simulátorům, 1 přednáška
Definice a rozdělení simulátorů, význam simulátorů v jaderné energetice, základní principy a postupy při vývoji simulačních kódů a vývojová prostředí pro jejich tvorbu.
2. Simulátor systému VVER-440, 1 přednáška, 3 cvičení
Systém VVER-440 (JE Dukovany) a jeho řízení, fyzikální modely simulátoru a implementované automatické regulátory, rozbory charakteristik systému za nominálního stavu, přechodové procesy při použití různých automatických regulátorů, úlohy zaměřené na určení fyzikálních charakteristik systému, rozbor havarijních situací, apod.
3. Simulátor systému VVER-1000, 1 přednáška, 2 cvičení
Systém VVER-1000 (JE Temelín) a jeho řízení, fyzikální modely simulátoru a implementované automatické regulátory, rozbor charakteristik systému za nominálního stavu, přechodové procesy při použití různých automatických regulátorů, úlohy zaměřené na určení fyzikálních charakteristik systému, rozbor havarijních situací, apod.
4. Simulátor systému ABWR, 1 přednáška, 1 cvičení
Systému ABWR a jeho řízení, fyzikální modely simulátoru a implementované automatické regulátory, rozbor charakteristik systému za nominálního stavu a přechodové procesy při použití různých automatických regulátorů.
5. Simulátor systému CANDU 6, 1 přednáška, 1 cvičení
Systému CANDU 6 a jeho řízení, fyzikální modely simulátoru a implementované automatické regulátory, rozbory charakteristik systému za nominálního stavu a přechodové procesy při použití různých automatických regulátorů.
6. Srovnání a celkové zhodnocení, 1 cvičení
Celkové srovnání všech systémů a jejich zjištěných charakteristik, způsobů regulace a dynamického chování. Klasifikace studentů na základě provedení vybraných úloh a teoretických znalostí projevených při rozborech úloh.
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod k simulátorům, 1 přednáška
Definice a rozdělení simulátorů, význam simulátorů v jaderné energetice, základní principy a postupy při vývoji simulačních kódů a vývojová prostředí pro jejich tvorbu.
2. Simulátor systému VVER-440, 1 přednáška, 3 cvičení
Systém VVER-440 (JE Dukovany) a jeho řízení, fyzikální modely simulátoru a implementované automatické regulátory, rozbory charakteristik systému za nominálního stavu, přechodové procesy při použití různých automatických regulátorů, úlohy zaměřené na určení fyzikálních charakteristik systému, rozbor havarijních situací, apod.
3. Simulátor systému VVER-1000, 1 přednáška, 2 cvičení
Systém VVER-1000 (JE Temelín) a jeho řízení, fyzikální modely simulátoru a implementované automatické regulátory, rozbor charakteristik systému za nominálního stavu, přechodové procesy při použití různých automatických regulátorů, úlohy zaměřené na určení fyzikálních charakteristik systému, rozbor havarijních situací, apod.
4. Simulátor systému ABWR, 1 přednáška, 1 cvičení
Systému ABWR a jeho řízení, fyzikální modely simulátoru a implementované automatické regulátory, rozbor charakteristik systému za nominálního stavu a přechodové procesy při použití různých automatických regulátorů.
5. Simulátor systému CANDU 6, 1 přednáška, 1 cvičení
Systému CANDU 6 a jeho řízení, fyzikální modely simulátoru a implementované automatické regulátory, rozbory charakteristik systému za nominálního stavu a přechodové procesy při použití různých automatických regulátorů.
6. Srovnání a celkové zhodnocení, 1 cvičení
Celkové srovnání všech systémů a jejich zjištěných charakteristik, způsobů regulace a dynamického chování. Klasifikace studentů na základě provedení vybraných úloh a teoretických znalostí projevených při rozborech úloh.
- Cíle studia:
-
Znalosti:
Podrobné znalosti simulovaných zařízení, základní provozní stavy a parametry simulovaných systémů, způsoby řízení jaderných elektráren, fyzikální vazby mezi komponentami elektráren, dynamika systému elektrárny.
Schopnosti:
Posuzovat dynamické chování jaderné elektrárny jako celku, orientace v zařízení jaderné elektrárny a jejich vzájemnými vazbami.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
1. Gieci A., Macko J.: Návody ke cvičením na SPVS+EDU, Provozní stavy, VÚJE, Trnava, 2007.
2. Gieci A., Macko J.: Vedení výcviku na SPVS+ETE, Odborná studie, VÚJE, Trnava, 2004.
3. IAEA: Boiling water reactor simulator, Workshop materiál, IAEA, Vienna, 2003, IAEA-TCS-23.
4. Bereznai G.: Introduction to CANDU systems and operation, University of Ontario, Ontario 2003.
Doporučená literatura:
5. Gieci A., Macko J.: SPVS+EDU/ETE, Príručka používateľa verzi po upgrade 2008, VÚJE, Trnava, 2008.
Studijní pomůcky:
Počítačová učebna KJR, simulátor SPVS+EDU, simulátor SPVS+ETE, simulátor ABWR, simulátor CANDU 6.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Jaderné inženýrství - Jaderné reaktory (volitelný předmět)