Logo ČVUT
CZECH TECHNICAL UNIVERSITY IN PRAGUE
STUDY PLANS
2024/2025

Education of Pupils with Special Educational Needs

Login to KOS for course enrollment Display time-table
Code Completion Credits Range Language
32BC-K-SVZP-01 Z 3 8B Czech
Relations:
It is not possible to register for the course 32BC-K-SVZP-01 if the student is concurrently registered for or has already completed the course U51C3104 (mutually exclusive courses).
During a review of study plans, the course U51C3104 can be substituted for the course 32BC-K-SVZP-01.
Course guarantor:
Eva Šírová
Lecturer:
Eva Šírová
Tutor:
Eva Šírová
Supervisor:
Institute of Pedagogical and Psychological Studies
Synopsis:

The course introduces the most common special educational needs of pupils in secondary schools and the appropriate methods of intervention and support in the school environment, including the process of creating an individual education plan for these pupils.

Requirements:

Z = Final test to check the student's orientation in the problem. The test contains 6 questions (4 multiple choice questions (1 point for each correct answer), 2 open questions (0-2 points depending on the quality of the answer)).

Assessment criteria: Z=4-8 points

Syllabus of lectures:

07.10.2023 Autism spectrum disorders; Socially disadvantaged students, Students with ADHD

21.10.2023 Education of pupils with special educational needs; Legislative framework of the issue; Specific developmental disorders of learning and behaviour; Supportive and compensatory measures in education, Specifics of school assessment of students with special educational needs; Individual education plan

Syllabus of tutorials:

07.10.2023 Autism spectrum disorders; Socially disadvantaged students, Students with ADHD

21.10.2023 Education of pupils with special educational needs; Legislative framework of the issue; Specific developmental disorders of learning and behaviour; Supportive and compensatory measures in education, Specifics of school assessment of students with special educational needs; Individual education plan

Study Objective:

The aim of the course is to introduce the situation of a student with special educational needs and to equip the graduate of the course to work with such a student. The graduate of the course will be able to understand the situation of students with special educational needs on the basis of theoretical training; to navigate the context of health or social disadvantage in the school context, and to participate in an individual educational plan.

Knowledge acquired: the student understands the basic concepts of the subject and can list them and distinguish them from each other; can characterise the most common special educational needs of pupils and give examples of them; can characterise an individual education plan and indicate its types and the procedure for drawing it up.

Skills acquired: the student can identify the special educational needs of pupils; can estimate the degree of their impact on the pupil's learning and behaviour at school and can develop an individual education plan for a pupil with SEN.

Study materials:

POVINNÉ:

Šírová, E. (2022). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. [Ebook]. MÚVS, Moodle.

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. https://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu

DOPORUČENÉ:

Bazalová, B. (2017). Autismus v edukační praxi. Portál.

Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele mateřské školy. Západočeská univerzita.

Fischer, S., Škoda, J., Svoboda, Z., & Zilcher, L. (2014). Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Triton.

Goetz, M., & Uhlíková, P. (2009). ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. Galén.

Hayden, T. (2008). Spratek. Portál.

Hayden, T. (2010). Zvíře. Příběh o klukovi, který promluvil. Portál.

Hayden, T. (2012). Tygřice. Portál.

Hayden, T. (2015). Tichá holka. Portál.

Hayden, T. (2021). Sebranka. Portál.

Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Portál.

Jucovičová, D., Žáčková, H., Budíková, J., Bartošová, B., Šauerová, A. (2009). Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. D+H.

Kaprálek, K., & Bělecký, Z. (2011). Jak napsat a používat individuální vzdělávací plán. Portál.

Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění (2022). Univerzita Palackého v Olomouci.

Kendíková, J. (2013). Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. Pasparta.

Krejčová, L. (2019). Dyslexie. Psychologické souvislosti. Grada.

Krejčová, L. & Mertin, V. (Eds.) (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Wolters Kluwer.

Kolektiv autorů (2009). Tvoříme individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka. VÚP.

Kucharská, A. a kol. (2021). Přístupy a doporučení pro distanční výuku u studujících se specifickými vzdělávacími potřebami a dalším znevýhodněním. Karolinum.

Kyser, B. M. (2021). Attention-deficit hyperactivity disorder: diagnosis, prevalence and treatment. Nova Science Publishers.

Michalová, Z. (2004). Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Tobiáš.

Michalová, Z. (2016). Specifické poruchy učení. Tobiáš.

Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Grada.

Němec, J. (2005). Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Masarykova univerzita v Brně.

Petty, G. (2008). Moderní vyučování. Portál.

Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál.

Slowík, J. (2007). Speciální pedagogika. Grada.

Steer, J., & Horstmann, K. (2022). Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD. Portál.

Šimoník, O. (Ed.) (2010). Vzdělávání nadaných žáků. MU.

Šedá, S. (Ed.) (2010). Vyhledáváme rozumově nadané žáky. VÚP.

Thorová, K. (2016). Pouchy autistického spektra. Portál.

Thorová, K., & Šporclová, V. (2013). Poruchy autistického spektra v dospělosti. Psychiatria pre prax, 14(1), 19-23.

Žampachová, Z., & Čadilová, V. (2016). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. [online]. http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/PAS_Metodika_AP.pdf

Note:
Further information:
https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=10127
Time-table for winter semester 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Wed
Thu
Fri
Sat
roomJP:B-770
Šírová E.
09:00–12:15
(lecture parallel1)
Jugoslávských partyzánů 3
Time-table for summer semester 2024/2025:
Time-table is not available yet
The course is a part of the following study plans:
Data valid to 2024-12-21
For updated information see http://bilakniha.cvut.cz/en/predmet1246743926805.html