Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Well-being vysokoškolských studentů

Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
32BC-K-WEBE-01 Z 3 8B česky
Garant předmětu:
Mojmír Mykiska
Přednášející:
Mojmír Mykiska
Cvičící:
Mojmír Mykiska
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět se zaměřuje na podporu well-beingu studentů a studentek v klíčových oblastech jejich života. Kurz vychází z nejnovějších evidence-based poznatků z oblasti psychologie zdraví a pozitivní psychologie. Součástí předmětu je ukotvení psychologické v teorii a aplikace poznatků pomocí praktických cvičení. Studenti se naučí, jak využívat získané znalosti pro zvýšení vlastní spokojenosti, navazování zdravějších vztahů a zvýšení akademické úspěšnosti.

Požadavky:

Udělení zápočtu je podmíněno účastí na výuce, aktivní účastí na hodinách, dokončením cvičení a aktivit založených na důkazech mezi jednotlivými setkáními a sebereflexí z cvičení. Pro zápočet je nutné si sestavit portfolio ze sebereflexí a absolvovat závěrečný test.

Osnova přednášek:

Předmět se zaměřuje na klíčové oblastí života, které vedou k vyššímu duševnímu zdraví. V prvním výukovém bloku bude představený základní teoretický rámec well-beingu, klíčové teorie a koncepty vedoucí k budování zaujetí, vztahů a smysluplnosti.

Druhý výukový blok se zaměří na témata nastavení mysli (mindsetu), autenticity a role prostředí, ve kterém se pohybují.

Osnova cvičení:

Témata cvičení budou korespondovat k tématům přednášek. Jednotlivé výukové dny budou kombinací cvičení a přednášky.

Cíle studia:

Studenti/ky

budou schopni/y popsat základní principy teorií well-beingu,

se naučí lépe identifikovat a rozvíjet své silné stránky.

si budou schopni/y vybudovat rutiny a návyky, které je povedou k vyšší duševní spokojenosti.

Studijní materiály:

Antaramian, S. (2017). The importance of very high life satisfaction for students academic success. Cogent Education, 4(1), 1307622. https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1307622

Gutiérrez, M., & Tomás, J. M. (2019). The role of perceived autonomy support in predicting university students academic success mediated by academic self-efficacy and school engagement. Educational Psychology, 39(6), 729748. https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1566519

Hartley, M. T. (2013). Investigating the relationship of resilience to academic persistence in college students with mental health issues. Rehabilitation Counseling Bulletin, 56(4), 240250. https://doi.org/10.1177/0034355213480527

Jones, E., et al. (2021). Student wellbeing and assessment in higher education: The balancing act. Assessment & Evaluation in Higher Education, 46(3), 438450. https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1782344

Morris, K. V. A. (2022). Consumerist views of higher education and links to student wellbeing and achievement: An analysis based on the concept of autonomy as depicted in self-determination theory. Journal of Further and Higher Education, 46(6), 836849. https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.2011842

Sánchez-Cardona, I., et al. (2021). Learning goal orientation and psychological capital among students: A pathway to academic satisfaction and performance. Psychology in the Schools, 58(7), 14321445. https://doi.org/10.1002/pits.22505

Sosu, E. M., & Pheunpha, P. (2019). Trajectory of university dropout: Investigating the cumulative effect of academic vulnerability and proximity to family support. Frontiers in Education, 4. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00006

Jackman, P. C., et al. (2022). Mental health and psychological wellbeing in the early stages of doctoral study: A systematic review. European Journal of Higher Education, 12(3), 293313. https://doi.org/10.1080/21568235.2021.1939752

Baik, C., Larcombe, W., & Brooker, A. (2019). How universities can enhance student mental wellbeing: The student perspective. Higher Education Research & Development, 38(4), 674687. https://doi.org/10.1080/07294360.2019.1576596

Barker, R. K., et al. (2021). Enhancing mindfulness and well-being in higher education. International Journal of Community Well-Being, 4(4), 625646. https://doi.org/10.1007/s42413-021-00118-6

Bell, K. (2022). Increasing undergraduate student satisfaction in higher education: The importance of relational pedagogy. Journal of Further and Higher Education, 46(4), 490503. https://doi.org/10.1080/0309877X.2021.1985980

Cooke, R., et al. (2006). Measuring, monitoring and managing the psychological well-being of first year university students. British Journal of Guidance & Counselling, 34(4), 505517. https://doi.org/10.1080/03069880600942624

Gan, T. Y., et al. (2022). Developing future-ready university graduates: Nurturing wellbeing and life skills as well as academic talent. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.827517

Hill, J., et al. (2021). Pedagogic partnership in higher education: Encountering emotion in learning and enhancing student wellbeing. Journal of Geography in Higher Education, 45(2), 167185. https://doi.org/10.1080/03098265.2019.1661366

Jackman, P. C., Sanderson, R., & Jacobs, L. (2021). Developing inductions to support mental health and wellbeing in doctoral researchers: Findings from a qualitative co-design study. European Journal of Higher Education, 11(4), 118. https://doi.org/10.1080/21568235.2021.1992293

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost DEJ:103
Mykiska M.
10:45–12:15
(přednášková par. 1)
Dejvice
103
místnost DEJ:103
Mykiska M.
12:30–14:00
(přednášková par. 1)
Dejvice
103
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 15. 10. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet8421006.html