Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Psychologie v edukačním procesu

Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
32MC-P-PSEP-01 Z,ZK 5 2P+1C česky
Garant předmětu:
Andrea Hlubučková
Přednášející:
Andrea Hlubučková
Cvičící:
Andrea Hlubučková
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět vede studenty k budoucím aplikacím psychologické teorie do praktických aplikací v činnostech učitele. Facilituje nabývání a rozvíjení konkrétních dovedností zejména v oblasti vlastního osobnostního rozvoje i pochopení osobnostních specifik druhých lidí. Dále předmět překládá vybrané psychologické poznatky potřebné k porozumění a vedení edukačního procesu. Jde zejména o charakteristiku a vývoj poznávacích a emočních procesů, psychických vlastností jedince a jejich změn v jednotlivých vývojových fázích.

Požadavky:

Z, ZK

Zápočet - docházka: maximálně 3 (4) absence, aktivní práce s Moodlem (portfolio úkolů), písemný test

Zkouška - ústní prezenčně ve zkouškovém období. Zdroje: materiály v Moodle, přednášky, skripta a povinná literatura

Osnova přednášek:

Přednášky sledují „obsah předmětu“ v rámci třinácti po sobě následujících bloků.

Osnova cvičení:

Cvičení sledují obsah přednášek a aplikují je na metodiku výuky daných témat, včetně nácviku mikrovýstupů.

Cíle studia:

Cílem studia je umožnit studentům proniknout do problematiky obecných zákonitostí lidské psychiky a chování, rozvíjet a zdokonalovat schopnosti studentů chápat specifika psychologického myšlení.

Studijní materiály:

Povinná:

Dobrovská, D. (2019). Obecná psychologie a psychologie osobnosti. MÚVS ČVUT.

Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie (2. přepracované a aktualizované vyd.). Grada.

Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál.

Vágnerová, M., & Lisá., L. (2021). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání (3.vyd.). Karolinum.

Doporučená:

Corno, L., & Anderman, E.M. (Eds.) (2015). Handbook of Educational Psychology. Routledge.

Hendrick, C., Kirschner, P. (2020). How Learning Happens: Seminal Works in Educational Psychology and What They

Mean in Practice. Routledge.

Nakonečný, M. (2016). Obecná psychologie. Triton.

Ormrod, J. E., Anderman, E.M., & Anderman, L.H. (2019). Educational Psychology: Developing Learners. Pearson.

Plháková, A. (2021). Učebnice obecné psychologie (dotisk). Academia.

Pugnerová, M. a kol. (2019). Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Grada.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost DEJ:210
Hlubučková A.
09:00–10:30
(přednášková par. 1)
Dejvice
Učebna
místnost DEJ:210
Hlubučková A.
12:30–14:00
(paralelka 101)
Dejvice
Učebna
místnost

14:15–15:45
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 102)
Út
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 14. 11. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet8243206.html