Psychologie v edukačním procesu
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
|---|---|---|---|---|
| 32MC-P-PSEP-01 | Z,ZK | 5 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Andrea Hlubučková
- Přednášející:
- Andrea Hlubučková
- Cvičící:
- Andrea Hlubučková
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět vede studenty k budoucím aplikacím psychologické teorie do praktických aplikací v činnostech učitele. Facilituje nabývání a rozvíjení konkrétních dovedností zejména v oblasti vlastního osobnostního rozvoje i pochopení osobnostních specifik druhých lidí. Dále předmět překládá vybrané psychologické poznatky potřebné k porozumění a vedení edukačního procesu. Jde zejména o charakteristiku a vývoj poznávacích a emočních procesů, psychických vlastností jedince a jejich změn v jednotlivých vývojových fázích.
- Požadavky:
-
Z, ZK
Zápočet - docházka: maximálně 3 (4) absence, aktivní práce s Moodlem (portfolio úkolů), písemný test
Zkouška - ústní prezenčně ve zkouškovém období. Zdroje: materiály v Moodle, přednášky, skripta a povinná literatura
- Osnova přednášek:
-
Přednášky sledují „obsah předmětu“ v rámci třinácti po sobě následujících bloků.
- Osnova cvičení:
-
Cvičení sledují obsah přednášek a aplikují je na metodiku výuky daných témat, včetně nácviku mikrovýstupů.
- Cíle studia:
-
Cílem studia je umožnit studentům proniknout do problematiky obecných zákonitostí lidské psychiky a chování, rozvíjet a zdokonalovat schopnosti studentů chápat specifika psychologického myšlení.
- Studijní materiály:
-
Povinná:
Dobrovská, D. (2019). Obecná psychologie a psychologie osobnosti. MÚVS ČVUT.
Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie (2. přepracované a aktualizované vyd.). Grada.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál.
Vágnerová, M., & Lisá., L. (2021). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání (3.vyd.). Karolinum.
Doporučená:
Corno, L., & Anderman, E.M. (Eds.) (2015). Handbook of Educational Psychology. Routledge.
Hendrick, C., Kirschner, P. (2020). How Learning Happens: Seminal Works in Educational Psychology and What They
Mean in Practice. Routledge.
Nakonečný, M. (2016). Obecná psychologie. Triton.
Ormrod, J. E., Anderman, E.M., & Anderman, L.H. (2019). Educational Psychology: Developing Learners. Pearson.
Plháková, A. (2021). Učebnice obecné psychologie (dotisk). Academia.
Pugnerová, M. a kol. (2019). Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Grada.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Učitelství informatiky pro střední školy (povinný předmět programu)
- Učitelství stavebních předmětů pro střední školy - prezenční forma studia (povinný předmět programu)
- Učitelství elektrotechnických a kybernetických předmětů pro střední školy (UEK) (povinný předmět programu)