Obecná pedagogika
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
|---|---|---|---|---|
| 32MC-P-PEDO-01 | Z,ZK | 5 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Martin Kursch
- Přednášející:
- Martin Kursch, Daniela Nováková
- Cvičící:
- Martin Kursch, Daniela Nováková
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět je zaměřen na základní poznatky o výchovných a vzdělávacích jevech, procesech, zákonitostech, zákonech, principech, kategoriích a teoriích, které tvoří základ pedagogického myšlení. O výchově a vzdělávání bude pojednáno v kontextu pedagogických věd v návaznosti na proměny české výchovně vzdělávací soustavy v uplynulých dvaceti letech, a to v souvislosti s kurikulární reformou, s diverzifikací soustavy, s alternativními výchovně vzdělávacími koncepcemi, proměnami odborného vzdělávání.
- Požadavky:
-
Zápočet - vypracovat prezentaci na zvolené pedagogické téma ve skupinách.
Zkouška - písemný test.
- Osnova přednášek:
-
1. Pedagogika jako explanační věda.
2. Vývoj pedagogického myšlení a významné osobnosti pedagogiky.
3. Pedagogické disciplíny.
4. Edukační prostředí a edukační realita.
5. Edukační procesy v kontextu společnosti.
6. Žák subjekt edukace.
7. Učitel charakteristiky profese, kvalifikace a kompetence, legislativní ukotvení.
8. Kurikulum tvorba, inovace, RVP.
9. Edukace ve školní třídě.
10. Výsledky a efekty školní edukace.
11. Klíčové kompetence žáků a studentů.
12. Strategické a kurikulární dokumenty ČR a EU.
13. Výchova a vzdělání v kontextu vývoje pedagogických věd.
- Osnova cvičení:
-
Sledují obsah přednášek a aplikují je na metodiku výuky daných témat, včetně nácviku mikrovýstupů
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je poskytnout studentům aktuální poznatky o vývoji pedagogické vědy a aplikovat moderní edukační principy do různých profesních a sociálně-kulturních prostředí. Předmět studenty seznámí s výchovně-vzdělávacím procesem, zákonitostmi, principy, kategoriemi a zásadními teoriemi výchovy a vzdělávání. Student získá znalosti z oblasti obecné pedagogiky, vývoje pedagogických disciplín a bude umět používat relevantní terminologii. Studenti budou seznámeni s kurikulární reformou v ČR, s diverzifikací vzdělávací soustavy a proměnami odborného vzdělávání v evropském kontextu. Obecným cílem předmětu je motivovat studenty k profesi učitele, metodika vzdělávání nebo lektora dalšího vzdělávání. Obecným cílem předmětu je především motivovat studenty k profesi pedagoga v různých sférách odborných aktivit.
- Studijní materiály:
-
Povinná:
Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Portál.
Šafránková, D. (2019). Pedagogika. Grada. Nunn, L. M. (2018). 33 Simple Strategies for Faculty: A Week-by-Week Resource for Teaching First-Year and First-Generation Students. Rutgers University Press.
Doporučená:
Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Portál.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Portál.
Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+. (2021). MŠMT.
Veteška, J. (2011). Proměny školního vzdělávání v biodromálním kontextu. Verlag Dashöfer.
Veteška,J. (2017).Kompetence studentů a absolventů školteoretická východiska a příklady praxe.Čs andragog. spol.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Učitelství informatiky pro střední školy (povinný předmět programu)
- Učitelství stavebních předmětů pro střední školy - prezenční forma studia (povinný předmět programu)
- Učitelství elektrotechnických a kybernetických předmětů pro střední školy (UEK) (povinný předmět programu)