Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Obecná pedagogika

Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
32MC-P-PEDO-01 Z,ZK 5 2P+1C česky
Garant předmětu:
Martin Kursch
Přednášející:
Martin Kursch, Daniela Nováková
Cvičící:
Martin Kursch, Daniela Nováková
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět je zaměřen na základní poznatky o výchovných a vzdělávacích jevech, procesech, zákonitostech, zákonech, principech, kategoriích a teoriích, které tvoří základ pedagogického myšlení. O výchově a vzdělávání bude pojednáno v kontextu pedagogických věd v návaznosti na proměny české výchovně vzdělávací soustavy v uplynulých dvaceti letech, a to v souvislosti s kurikulární reformou, s diverzifikací soustavy, s alternativními výchovně vzdělávacími koncepcemi, proměnami odborného vzdělávání.

Požadavky:

Zápočet - vypracovat prezentaci na zvolené pedagogické téma ve skupinách.

Zkouška - písemný test.

Osnova přednášek:

1. Pedagogika jako explanační věda.

2. Vývoj pedagogického myšlení a významné osobnosti pedagogiky.

3. Pedagogické disciplíny.

4. Edukační prostředí a edukační realita.

5. Edukační procesy v kontextu společnosti.

6. Žák subjekt edukace.

7. Učitel charakteristiky profese, kvalifikace a kompetence, legislativní ukotvení.

8. Kurikulum tvorba, inovace, RVP.

9. Edukace ve školní třídě.

10. Výsledky a efekty školní edukace.

11. Klíčové kompetence žáků a studentů.

12. Strategické a kurikulární dokumenty ČR a EU.

13. Výchova a vzdělání v kontextu vývoje pedagogických věd.

Osnova cvičení:

Sledují obsah přednášek a aplikují je na metodiku výuky daných témat, včetně nácviku mikrovýstupů

Cíle studia:

Cílem předmětu je poskytnout studentům aktuální poznatky o vývoji pedagogické vědy a aplikovat moderní edukační principy do různých profesních a sociálně-kulturních prostředí. Předmět studenty seznámí s výchovně-vzdělávacím procesem, zákonitostmi, principy, kategoriemi a zásadními teoriemi výchovy a vzdělávání. Student získá znalosti z oblasti obecné pedagogiky, vývoje pedagogických disciplín a bude umět používat relevantní terminologii. Studenti budou seznámeni s kurikulární reformou v ČR, s diverzifikací vzdělávací soustavy a proměnami odborného vzdělávání v evropském kontextu. Obecným cílem předmětu je motivovat studenty k profesi učitele, metodika vzdělávání nebo lektora dalšího vzdělávání. Obecným cílem předmětu je především motivovat studenty k profesi pedagoga v různých sférách odborných aktivit.

Studijní materiály:

Povinná:

Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Portál.

Šafránková, D. (2019). Pedagogika. Grada. Nunn, L. M. (2018). 33 Simple Strategies for Faculty: A Week-by-Week Resource for Teaching First-Year and First-Generation Students. Rutgers University Press.

Doporučená:

Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Portál.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Portál.

Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+. (2021). MŠMT.

Veteška, J. (2011). Proměny školního vzdělávání v biodromálním kontextu. Verlag Dashöfer.

Veteška,J. (2017).Kompetence studentů a absolventů školteoretická východiska a příklady praxe.Čs andragog. spol.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost DEJ:210
Nováková D.
Kursch M.

12:30–14:00
(přednášková par. 1)
Dejvice
Učebna
místnost DEJ:210
Nováková D.
Kursch M.

14:15–15:45
(paralelka 101)
Dejvice
Učebna
místnost

14:15–15:45
(paralelka 102)
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 13. 11. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet8243106.html