Počítačová grafika 2
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
|---|---|---|---|---|
| 01PGR2 | Z,ZK | 2 | 1P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Pavel Strachota
- Přednášející:
- Pavel Strachota
- Cvičící:
- Pavel Strachota
- Předmět zajišťuje:
- katedra matematiky
- Anotace:
-
Druhá část dvousemestrálního předmětu „Počítačová grafika“ začíná stručnou teorií signálu v kontextu v počítačové
grafice všudypřítomného aliasingu. Dále výklad představuje strukturovaný přehled základních problémů v trojrozměrné
počítačové grafice a jejich řešení, od popisu trojrozměrné scény až po její realistické zobrazení. Důraz je kladen na
matematický popis problémů a výklad příslušných algoritmů s využitím znalostí z širokého spektra předmětů
vyučovaných na FJFI (matematická analýza, lineární algebra, pravděpodobnost a statistika, teorie informace, teorie
kódování, základy algoritmizace, teorie složitosti, numerická matematika). Výklad ukazuje praktické aplikace těchto
teoretických disciplín, avšak nevyžaduje jejich hlubší znalost. Pozornost je věnována též otázce implementace
probíraných algoritmů, návrhu datových struktur apod. Na poslední přednášce je demonstrována řada probraných
konceptů pomocí volně dostupného softwarového nástroje pro 3D modelování Blender.
- Požadavky:
-
Podmínky k úspěšnému absolvování předmětu PGR2:
Student / studentka (dále jen student) získá zápočet z předmětu PGR2, právě když současně splní následující podmínky:
1. Splní účast na přednáškách (alespoň 50%).
2. Samostatně a svědomitě vypracuje zápočtovou práci, na které se dohodne s přednášejícím. Dodrží při tom pokyny, které jsou k danému (typu) zadání uvedeny na této webové stránce (struktura programu, resp. dokumentu, nazbytné náležitosti, výstupní formát atd.). K těmto pokynům patří i obecné požadavky uvedené níže.
3. Tuto práci odevzdá zpravidla elektronickou formou (e-mailem, MS Teams) a vyučující k ní nebude mít žádné výhrady.
Student složí zkoušku z předmětu PGR2, jestliže se po předchozí domluvě dostaví na osobní pohovor, kde:
1. Vyučujícímu předvede funkci své zápočtové práce a prokáže porozumění tématu a skutečnost, že práci vypracoval sám (tj. např. dokáže odpovědět na dotazy týkající se kódu programu).
2. Prokáže teoretickou znalost problematiky. Teoretické otázky zpravidla souvisí s tématem zápočtové práce.
Kompletní znění obecných podmínek je k dispozici na:
https://saint-paul.fjfi.cvut.cz/base/cs/POGR-credit
Konkrétní možnosti výběru témat zápočtových prací PGR2 jsou k dispozici na:
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do teorie signálu
2. Cíle počítačové 3D grafiky
3. Křivky a plochy
4. Reprezentace pevných těles
5. Techniky procedurálního modelování
6. Geometrické transformace objektů pomocí matic
7. Promítání
8. Řešení viditelnosti
9. Osvětlování a stínování
10. Aplikace textur
11. Sledování paprsku a fyzikálně založené zobrazovací metody
12. Modelování a renderování 3D scén pomocí programu Blender
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
[1] S. Marschner, P. Shirley: Fundamentals of Computer Graphics (4th ed.), CRC Press, Taylor & Francis Group, 2016.
[2] J. F. Hughes, A. van Dam, M. McGuire, D. F. Sklar, J. D. Foley, S. K. Feiner, K. Akeley: Computer Graphics:
Principles and Practice (3rd ed.), Addison Wesley, 2014.
[3] T. Akenine-Möller, E. Haines, N. Hoffman, A. Pesce, M. Iwanicki, S. Hillaire: Real-Time Rendering (4th ed.), CRC
Press, Taylor & Francis Group, 2018.
Doporučená literatura:
[4] D. Shreiner, G. Sellers, J. Kessenich, B. Licea-Kane: OpenGL Programming Guide (8th ed.), Addison Wesley,
Pearson Education, 2013.
[5] Žára, Beneš, Sochor, Felkel: Moderní počítačová grafika. Computer Press, Praha, 2005.
[6] P. Prusinkiewicz, A. Lindenmayer: The Algorithmic Beauty of Plants. Springer Verlag, 1990.
Studijní pomůcky:
Počítačová učebna Windows/Linux, Programovací jazyky C, C++, Java, C#, MS Visual Studio, knihovny Qt, SDL,
OpenGL, DirectX, Blender, 3dsMax.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fyzikální inženýrství - Počítačová fyzika (volitelný předmět)
- Aplikovaná algebra a analýza (volitelný předmět)
- Aplikace informatiky v přírodních vědách (povinný předmět programu)
- Aplikované matematicko-stochastické metody (volitelný předmět)
- Aplikovaná informatika (povinný předmět programu)
- Matematické inženýrství - Matematická informatika (PS)
- Matematické inženýrství - Matematické modelování (volitelný předmět)
- Matematické inženýrství - Matematická informatika-5248 (PS)