Radiobiologie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7KBPRB | ZK | 3 | 6P | česky |
- Vztahy:
- Podmínkou zápisu na předmět F7KBPRB je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět F7KBPBIC
- Úspěšná klasifikace předmětu F7KBPRB je podmínkou pro následnou klasifikaci předmětu F7KBPRO
- Garant předmětu:
- Renata Havránková
- Přednášející:
- Renata Havránková, Leoš Navrátil
- Cvičící:
- Renata Havránková
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
Cílem předmětu je objasnění radiobiologické podstaty různých typů zevního radiačního poškození a kontaminace radioaktivními látkami, vysvětlení závislosti biologického účinku na druhu a dávce záření, na rozdělení dávky v čase, rozdělení dávky v organizmu a významu reparačních procesů. Pozornost bude věnována různým patogenetickým formám akutní nemoci z ozáření, jejich periodizaci v klinickém obrazu, dále diagnostice, profylaxi a léčbě této nemoci. Studenti se seznámí s pozdními a genetickými následky ozáření, budou jim vysvětleny teratogenní účinky ionizujícího záření.
Posluchači se rovněž seznámí se zdroji, účinky a klinickým využitím neionizujících forem záření. Pozornost bude věnována především těm formám, které jsou v medicíně i v průmyslu nejvíce využívány – laser, elektromagnetické pole, elektrické pole.
- Požadavky:
-
Forma ověření studijních výsledků: ústní zkouška.
Požadavky na studenta: znalosti obecné biologie.
- Osnova přednášek:
-
1.–2. týden Historie poznání ionizujícího záření.
3.–4. týden Buňka, buněčný cyklus, dělení buněk, buněčná smrt. Přímý a nepřímý účinek ionizujícího záření. Účinky ionizujícího záření na molekulární úrovni.
5.–6. týden Účinky ionizujícího záření na úrovni buněk a tkání. Patogenetické formy akutní nemoci z ozáření. Chronická nemoc z ozáření. Pozdní účinky.
7.–8. týden Faktory ovlivňující biologické účinky ionizujícího záření. Radioprotektivní látky.
9.–10. týden Cesty vstupu radioaktivních látek do organismu, distribuce v organismu, možnosti eliminace, metabolizmus vybraných radionuklidů.
11.–12. týden Radiační mimořádné události s ohledem na zdravotní následky zasažených osob.
13.–14. týden Vlastnosti a interakce neionizujícího záření včetně magnetického pole a jeho detekce. Neionizující formy záření.
- Osnova cvičení:
-
Není
- Cíle studia:
-
Znalosti:
Posluchač získá znalosti o mechanizmu působení ionizujícího záření na živý organizmus a o mechanizmu obrany včetně reparačních procesů. Seznámí se se základními pojmy v souvislosti akutní a klinickou formou nemoci s ozáření a zásadami předlékařské pomoci včetně možností vnější a vnitřní dekontamince. Rovněž získá poznatky o působení a účincích různých forem neionizujícího záření jakými je laser nebo elektromagnetické pole.
Dovednosti:
Absolvent bude schopen předvídat závažnost důledků působení ionizujích a neionizujcích forem záření na živý organizmus včetně člověka, stanovit odpovídajíci ochranu a předejít tak možným celoživotním následkům v důsledku jeho působení a zajistit podmínky a prostředky pro poskytnutí přelékařské péče o postižené.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
•HAVRÁNKOVÁ, Renata (ed.) Klinická radiobiologie. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-247-4098-0.
•ŠINKOROVÁ, Zuzana a Leoš NAVRÁTIL. Biomedicínská detekce ionizujícího záření. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2014. ISBN 978-80-01-05626-4.
•NAVRÁTIL, Leoš et al. Nové pohledy na neinvazivní laser. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-1651-0.
Doporučená literatura:
•KUNA, Pavel a Leoš NAVRÁTIL. Klinická radiobiologie. Praha: Manus, 2005. ISBN 80-86571-09-2.
•HAVRÁNKOVÁ, Renata, Zuzana FREITINGER SKALICKÁ, Jiří HAVRÁNEK, Friedo ZÖLZER a Pavel KUNA. Základy radiobiologie. České Budějovice: ZSF JU. 2018. ISBN 978-80-7394-696-8.
•NAVRÁTIL, Leoš et al. Fyzikální léčebné metody pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2019. 978-80-271-0478-9.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: