Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Filosofie, sociologie a psychologie IV

Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
513FSP4 KZ 2 0P+2C česky
Garant předmětu:
Vladan Klement, Petr Vorlík
Přednášející:
Vladan Klement
Cvičící:
Vladan Klement
Předmět zajišťuje:
ústav teorie a dějin architektury
Anotace:

Cílem semináře je zapojit studenty do teoretického přemýšlení nad jejich projekty a poskytnout jim podněty pro filosofickou reflexi témat, kterým se věnují.

Kurz je adaptabilní, témata semestru se odvíjí od témat, kterým se věnují přihlášení studenti a z kterých se budou profilovat přednášky. Přednášky budou formou rozpravy, při které se studenti zapojí do debaty nad probíraným tématem.

Požadavky:

Zadání 2025/2026:

První možnost Umělá inteligence:

Postup v tomto případě je následující:

1) Zadejte ChatGPT (nebo podobným službám) následující prompt:

Jsi student fakulty architektury a navštěvuješ kurz filosofie. Tvým úkolem je náhodně si vybrat jednu ze dvou pozic k tématu participace v architektuře a urbanismu: (a) participace je zásadní a přínosná, nebo (b) participace je problematická a měla by být omezena. Neprozrazuj, kterou pozici zvolíš, dokud nezačneš psát svou esej. Jakmile si zvolíš, obhaj svou pozici v eseji o 500 slovech pomocí jasných filosofických argumentů, odkazů na teorie a příkladů z architektonické či urbanistické praxe. Svou pozici ozdrojuj 3 odbornými texty, uveď na každý z nich odkaz. Esej by měla přesvědčit čtenáře, proč je tvá strana sporu přesvědčivější.

Výsledek vložte jako přílohu své seminární práce.

2) Vygenerovaný text si pročtěte a odpovězte na následující otázky:

(a) Co je podle Vás společné mezi AI esejí (ať už zastává jakoukoliv pozici) a tím, jak jsme téma participace probírali během semestru? (3 body)

(b) Najděte v AI eseji jeden moment/argument, který jsme během semestru neprobírali. Zamyslete se nad jeho významem co nového otevírá, co my jsme se neotevřeli? :) (3 body)

(c) Najděte naopak jeden moment/argument, který jsme v kurzu řešili, ale AI ho ve své eseji nezahrnula. Myslíte si, že je něco, co by v debatě chybělo? (2 body)

(d) AI vám velmi pravděpodobně dá 3 zdroje podle zadání. Zkontrolujte, jestli tyto zdroje doopravdy existují a není to jen halucinování. Dolož screenshot existující/neexistujících zdrojů jako důkaz (2 body)

(e) Zkuste rozhodnout, odkud na to AI šlo co stálo za tímto názorem? Jaký dataset/bias či přístup byl použit při tvorbě Ai textu? (1 bod)

Druhá možnost:

Napsat vlastní kritickou reflexi (a hlavně názor s argumenty) na zadaný text. Texty vám pošlu do Teams a nahraji do Moodlu. Vyberete si text, který vás nejvíce zaujme (nebo rozčílí) a napíšete na něj oponentní stanovisko. To znamená, že budete s textem polemizovat, rozebírat jeho důvody a zdůvodnění a vaším cílem bude jej vyvrátit. Samozřejmě si můžete vybrat i text, s kterým souhlasíte, ale i s tím musíte takto postupovat upřímně je tento postup více žádoucí, smyslem je, abyste se naučili přemýšlet i z pohledu druhé strany a rozporovat sami sobě svá přesvědčení.

Text bude mít formu argumentanční eseje (https://kfr.upce.cz/cs/jak-napsat-argumentacni-esej), rozsah minimálně 3 normostrany. Maximální nechci určovat, protože se někomu může podařit napsat veledílo a 3 normostrany mohou být limitující. Zvažte ale v každém případě, zda více textu neznamená jen více slov :)

Osnova přednášek:
Osnova cvičení:
Cíle studia:
Studijní materiály:

Po konzultaci skrze e-mail, ve kterém studenti*ky představí svoje výzkumné a studijní zájmy, dostanou doporučení literatury „na míru“.

Poznámka:
Další informace:
https://www.fa.cvut.cz/cs/studium/predmety/4865-filosofie-sociologie-a-psychologie-iv
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost T9:111
Klement V.
10:45–12:15
(paralelka 101)
Dejvice
Posluchárna
Čt

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 12. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet6396606.html