Nauka o přírodě a rostlinách V
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
520NPR5 | Z,ZK | 3 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Tomáš Dostál
- Přednášející:
- Ivana Kabelková, David Stránský
- Cvičící:
- David Stránský, Kateřina Škvařilová
- Předmět zajišťuje:
- ústav krajinářské architektury
- Anotace:
-
Cílem je seznámit studenty se základy hydrologického cyklu, elementární hydrologie a vodního hospodářství. Se Základními typy a funkcí hlavních typů vodních staveb v krajině. Malým hydrologickým cyklem a možnými přístupy k ovlivňování srážko-odtokových poměrů v krajině, stejně jako základními principy procesu retence v krajině a její orientační kvantifikace. V rámci cvičení se studenti seznámí s možnostmi využití GIS nástrojů pro analýzu odtokových poměrů krajiny.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1.Základy hydrologie – hydrologický cyklus; srážko-odtokové poměry, vznik a průběh povrchového odtoku, základní hydrologická data, základní podklady (mapy zátopových území, plány povodňových rizik,
2.Retenční kapacita krajiny – co zahrnuje, jak funguje. Povodně, sucho, vztah na změnu klimatu; vodní stopa/vodní blahobyt; Základy pedologie – co je půda, její základní vlastnosti vzhledem ke srážko-odtokovým poměrům
3.Správa ve vodním hospodářství, Rámcová směrnice o vodách EU (WFD) – její požadavky a plánování ve vodním hospodářství EU x ČR, další vybraná legislativa ve VH na národní a mezinárodní úrovni, legislative ve správě krajiny a zemědělství
4.Konzultace
5.Vodohospodářské stavby v krajině – protipovodňová ochrana, plavba, přehrady, hydroenergetika,
6.Vodohospodářské stavby v krajině – malé vodní nádrže, odvodnění, závlahy
7.Vodohospodářské stavby v krajině – úpravy vodních toků, revitalizace
8.Vodohospodářské stavby v krajině – protierozní a malé retenční stavby
9.Konzultace
10.Vztah krajiny, jejího využití, zemědělství, ochrany půdy, motivace farmářů a principy prosazování ochrany půdy v praxi
11.Vodní eroze zemědělské půdy, principy, vlivy dopady; Typy a vztah protierozních a retenčních opatření
12.Historický vývoj krajiny a jeho determinace
- Osnova cvičení:
-
1.Základy práce s GIS
2.Existující datové zdroje
3.Analýza využití území a půdních podmínek
4.Analýza morfologie – akumulace odtoku, odtokové dráhy, identifikace údolnic a kolize s infrastrukturou
5.Velmi jednoduchý návrh scénářů ochranných opatření a orientační posouzení jejich vlivu na retenci krajiny
6.Závěrečná prezentace výsledků (test) a zápočet
- Cíle studia:
-
•Cíle výuky – Budeme se zabývat základními principy hydrologie a popisem hydrologického cyklu, vysvětlíme si základní typy vodohospodářských staveb v krajině a způsoby jejich fungování, význam různých opatření a změny ve využití území na její hydrologickou bilanci a odtokové procesy a způsoby ochrany půdy jak v teorii, tak v praxi. Elementárně se dotkneme i základů legislativy, která tyto procesy doprovází a podmiňuje.
•Výsledky učení (Learning outcomes) – Student by měl pochopit základní principy fungování hydrologického cyklu, srážkoodtokových poměrů v krajině, základy fungování nejdůležitějších vodohospodářských stavem i vazbu mezi zemědělstvím, způsobem využití území a jeho retenční kapacitou. V rámci cvičení se naučí elementární zvládání nástrojů Gis a jejich implementaci pro analýzu odtokových poměrů v krajině.
- Studijní materiály:
-
1.Míchal, Igor: Ekologická stabilita. Brno: Veronica, ekologické středisko ČSOP, 1994. 276 s. ISBN: 80-85368-22-6
2.Forman, Richard T. T. a Godron, Michel: Krajinná ekologie. Praha: Academia, 1993. 583 s. ISBN: 80-200-0464-5
3.Forman, Richard T. T. Landscape Ecology, John Wiley & Sons, 1986 New York, 619 s., ISBN: 0-471-87037-4,
4.Janeček a kol. Ochrana zemědělské půdy před erozí. SVT Praha; 2014, ISBN: 0-356-83246-5
5.Aktuální znění dokumentů a podkladů dle doporučených odkazů na WWW stránky
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský Krajinářská architektura 2018 (povinný předmět)
- Navazující Architektura, urbanismus a krajinářská architektura (povinný předmět)