Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Nauka o přírodě a rostlinách II

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
520NPR2 Z,ZK 3 2P+1C česky
Garant předmětu:
Lubomír Hrouda
Přednášející:
Lubomír Hrouda
Cvičící:
Lubomír Hrouda
Předmět zajišťuje:
ústav krajinářské architektury
Anotace:

Rostliny (cévnaté rostliny) jsou vedle geologie a pedologie (tj. neživé přírody) základními jednotkami, podílejícími se na struktuře a stavu krajiny. Na začátku je nutno seznámit studenty se základy stavby rostlinného těla (morfologií a anatomií), jak vegetativních (kořen, stonek, list) částí, tak částí reproduktivních (květy, květenství a plody); navazuje stručný přehled botanického fylogenetického stromu (systému). Důraz je kladen na vytknutí skupin (čeledí) biologicky i krajinářsky významných, tj. dřeviny, bylinné dominanty, užitkové (popř. okrasné) rostliny v rozsahu potřebném pro další přednášky. Součástí jsou praktické exkurze do dostupných biologicky i krajinářsky diverzifikovaných oblastí (míst).

Požadavky:
Osnova přednášek:

1.Základy morfologie a anatomie cévnatých rostlin: kořen, stonek, list. Byliny a dřeviny, podrobněji druhotné tloustnutí. Základní fylogenetický strom (hrubý přehled).

2.Výtrusné cévnaté: plavuně, přesličky, kapradiny: byliny a jejich specifity; význam kapraďorostů pro zahrady, parky, a pro přirozené lesní porosty

3.Nahosemenné: specifity, dřeviny; přehled našich a běžně vysazovaných druhů

4.Krytosemenné rostliny a jejich základní morfologie: květ, květenství, plod (semeno); opylovací mechanismy (opylování); šíření semen a plodů. Fylogenetický strom krytosemenných – 3 základní skupiny – jen informační přehled)

5.Jednoděložné: charakteristika, obecný přehled (hlavní skupiny – čeledi?); ve kterých biotopech mohou dominovat. Příklady hmyzosprašných čeledí: orchideje, kosatcovité, liliovité, ocúnovité, česnekovité, amarylkovité, hyacintovité. Ke všem čeledím příklady důležitých domácích i pěstovaných bylin.

6.Jednoděložné: Důležité větrosprašné čeledi (dominanty mnoha bezlesí): sítinovité, šáchorovité (hlavně ostřice), lipnicovité. Příklady domácích bylinných dominant (podle času vodní jednoděložné (orobince, rdesty, opět s příklady)

7.Dvouděložné: charakteristika; naše domácí stromy a keře (dřevinná složka naší vegetace) – lesní dřeviny, dřeviny volné krajiny (stromy a keře); charakteristika dřevinných čeledí, příklady druhů.

8.Dvouděložné: základní a ve vegetaci dominantní čeledi: pryskyřníkovité, makovité, tučnolisté, pryšcovité, bobovité, růžovité, kopřivovité, kakostovité, pupalkovité, slézovité, brukvovité; vesměs příklady domácích dominant.

9.Dvouděložné pokračování: hvozdíkovité, laskavcovité, rdesnovité, kaktusy, prvosenkovité, vřesovcovité, hořcovité, lilkovité, brutnákovité; opět s příklady domácích dominant.

10.Dvouděložné pokračování: hluchavkovité, bývalé (a současné) krtičníkovité, štětkovité, miříkovité, zvonkovité, hvězdnicovité; domácí dominanty.

11.Běžně pěstované, zplaňující nebo často vysazované cizí (zejména americké nebo asijské) dřeviny: přehled důležitých

12.Terénní exkurze na předem vybrané místo (vybraná místa) s praktickým dopadem (soupis lesních dřevin na vybrané lokalitě; podobně soupis bylinných dominant na lokalitě bezlesí). Součástí může být i geologická a pedologická charakteristika lokalit (ve spolupráci).

13.Návštěva vybraných expozic v botanických zahradách v Praze (Troja, PřFUK), popř. parků.

Osnova cvičení:
Cíle studia:
Studijní materiály:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 11. 10. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet6395606.html