Nauka o přírodě a rostlinách I
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
520NPR1 | Z,ZK | 3 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Lenka Pavlů, Ivan Plicka
- Přednášející:
- Lenka Pavlů
- Cvičící:
- Lenka Pavlů
- Předmět zajišťuje:
- ústav krajinářské architektury
- Anotace:
-
Úvodní část předmětu je věnována základům geologie. Nejprve jsou studenti seznámeni se základním rozdělením minerálů a vznikem a tříděním hornin. Na tuto obecnou část navazuje regionální geologie a část výuky se detailněji zaměřuje na exogenní geologické procesy utvářející krajinu a krajinné celky. Další část předmětu je pak věnována pedologii, tedy vlastnostem půdního pokryvu. Jsou v ní vysvětleny základní mechanismy utváření půd, odlišnosti jednotlivých půdních typů a jejich vlastností a popsány vztahy hornina-půda-vegetace-typ krajiny. Rovněž je věnována pozornost ochraně půdy, degradačním mechanismům půd a preventivním či nápravným opatřením v rámci krajiny, jako jsou protierozní opatření, pozemkové úpravy, územní plánovaní aj. Předmět je v rámci cvičení doplněn praktickými ukázkami jak hornin, tak půdních typů a rovněž cílí na orientaci studentů v široké škále veřejně dostupných informací o geologii a pedologii ČR.
- Požadavky:
-
Zápočet za odevzdání vypracované samostatné práce hodnotící geologické podloží a půdní pokryv studentem vybraného území na základě veřejně dostupných informací či vlastního terénního šetření. Zkouška písemná, pro absolvování předmětu je nutné získat víc než 65 % bodů.
- Osnova přednášek:
-
1)Úvod – vznik půdy s důrazem na matečné horniny (propojení geologie a pedologie) a základní funkce půdy /Pavlů
2)Obecná geologie – rozdělení hornin a minerálů (báze informací pro navazující přednášky) /Tejnecký
3)Regionální geologie ČR/Tejnecký
4)Exogenní vlivy – geomorfologie (geologické proces utvářející současnou krajinu) /Tejnecký
5)Složení půdy (půdní minerály, půdní organická hmota) a vliv těchto složek na půdní vlastnosti /Pavlů
6)Půdní koloidy a jejich vliv na půdní vlastnosti (sorpce, pH) /Pavlů
7)Voda v půdě (infiltrace, retence) /Pavlů
8)Ekologie půdy (půda jako životní prostředí pro organismy) /Pavlů
9)Klasifikace půd (půdy nižších poloh) /Pavlů
10)Klasifikace půd (půdy vyšších poloh a půdy hydromorfní) /Pavlů
11)Ochrana půdy – mechanismy degradace, nápravná opatření a stručně i legislativní rámec (eroze, zhutnění, zamokření zábory půdy) /Pavlů
12)Ochrana půdy – mechanismy degradace, nápravná opatření a stručně i legislativní rámec (kontaminace, acidifikace, eutrofizace) /Pavlů
- Osnova cvičení:
-
1)Geologická exkurze v rozsahu dvou cvičení navazující na obsah prvních 4 přednášek – ukázky hornin a geologických procesů v terénu/Tejnecký
2)Teoretické seznámení s metodami půdního průzkumu (vzorkovací schémata, popis půdního profilu, odběr různých typů vzorků, základní fyzikální a chemické analýzy a jejich význam v praxi/Vokurková
3)Přehled veřejně dostupných zdrojů informací o geologických a pedologických podmínkách ČR /Vokurková
4)Pedologická exkurze v rozsahu dvou cvičení – ukázky půdních profilů spolu s vysvětlením provázanosti geomorfologie, historie území a výskytu půdních typů/Vokurková
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je prostřednictvím teoretických přednášek a praktických ukázek na cvičeních seznámit studenty se základy geologie a pedologie. Student by měl získat bázi informací o geologickém a půdním prostředí v ČR ale obecněji i jinde ve světě (základní vlastnosti hornin a půd i jejich prostorové uspořádání v rámci krajinných celků), kterou využije jak v navazujících předmětech, tak především v praxi.
1)Student by měl znát základy geologie tedy základní minerály, rozdělení hornin do skupin, a pak ve zjednodušené formě regionální geologii a geologické procesy utvářející krajinu a krajinné celky.
2)Student by měl znát základy pedologie. Měl by vědět, co vede ke vzniku konkrétní půdy na daném místě, co půda obsahuje a co ovlivňuje její chemické a fyzikální vlastnosti. Dále by měl dokázat rozlišit půdní typy vyskytující se v ČR a znát jejich rozmístění v krajinných celcích (v závislosti na klimatu, geologii a geomorfologii).
3)Student by se měl orientovat v tématu ochrany půdy (základní degradační mechanismy půd (eroze, zábory půdy) a preventivní či nápravná opatření aplikovaná v rámci krajinného plánování (protierozní opatření, pozemkové úpravy, územní plánovaní)).
4)Student by měl být schopen vyhledat relevantní informace o podloží a půdním pokryvu území, případně rozhodnout o nutnosti půdního průzkumu a jeho detailu (jak má být proveden, které analýzy jsou třeba a co jejich výsledky mohou přinést pro praktické rozhodování).
- Studijní materiály:
-
Pavlů L. (2018): Základy pedologie a ochrany půdy. https://katedry.czu.cz/kpop/studijni-materialy, ISBN 978-80-213-2876-1
Penížek V. a kol. (2019): Půdní krajiny. https://katedry.czu.cz/kpop/studijni-materialy, ISBN 978-80-213-2971-3
Šarapatka B. (2014): Pedologie a ochrana půdy. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 232 s., ISBN 978-80-244-3736-1
Blažková M. (2014): Základy geologie. http://envimod.fzp.ujep.cz/sites/default/files/skripta/51e_final_tisk.pdf, ISBN 978-80-7414-882-8
Chlupáč I. (2002): Geologická minulost České republiky. Praha, Academia, 436 s., ISBN: 80-200-0914-0
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský Krajinářská architektura 2018 (povinný předmět)
- Navazující Architektura, urbanismus a krajinářská architektura (povinný předmět)