Ergoterapie a ergonomie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBFEGE | KZ | 2 | 1P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
V předmětu budou studenti seznámeni s vymezením působnosti ergoterapie v rámci léčebné a ucelené rehabilitace, s možnostmi ergoterapie v jednotlivých oblastech praxe a získají přehled o ergoterapeutických přístupech a metodách používaných u konkrétních cílových skupin pacientů. Hlavním cílem ergoterapie je pomoci osobám s disabilitou řešit praktické otázky související se snížením či ztrátou soběstačnosti v činnostech, které jsou pro život nepostradatelné, a napomáhat tak k aktivnímu začlenění do rodinného, pracovního i společenského života.
- Požadavky:
-
Klasifikovaný zápočet:
písemný test (40 otázek s možností volby správné odpovědi)
Bodové ohodnocení testu:
40–36= A (1)
35-32= B (1-)
31-28= C (2)
27-24= D (2-)
23-22= E (3)
19 a méně= F (neprospěl)
Požadavky na studenta: 100% účast na cvičeních, průběžné hodnocení (student nesmí být hodnocen z dílčích zkoušení ani jednou stupněm F), závěrečné praktické opakování.
- Osnova přednášek:
-
Osnova přednášek:
1. Představení oboru ergoterapie – cíle oboru, historie, základy teorie ergoterapie, ergoterapeutická terminologie, oblasti ergoterapie, požadavky na ergoterapeuta. Ergoterapeutický proces, hodnocení v ergoterapii, prostředky intervence ergoterapeuta, ergoterapeutické přístupy a metody.
2. Kompenzační pomůcky, adaptace prostředí, ergonomie – základní princip a uplatnění ergonomických zásad při práci s pacienty, výběru kompenzačních pomůcek a adaptaci prostředí.
3. Ergoterapie v pediatrii (onemocnění, přístupy, využití hry, poradenství a spolupráce s rodinou).
4. Ergoterapie v geriatrii (hodnocení potřeb, specifika ergoterapie u seniorů s pohybovými, interními, smyslovými, psychickými potížemi, syndrom demence, prevence pádů, podpora aktivního stárnutí).
5. Ergoterapie v neurologii (ergoterapie při cévní mozkové příhodě, traumatickém poranění mozku, spinálních lézích, roztroušené mozkomíšní sklerose).
6. Ergoterapie u osob s duševním onemocněním a mentálním postižením. Úvod do ergoterapie v předpracovní a pracovní rehabilitaci.
7. Ergoterapie ruky - možnosti cílené ergoterapie při různých postiženích a poraněních ruky, kompenzační pomůcky.
- Osnova cvičení:
-
Témata cvičení:
1.–4. týden Pracovní činnosti a techniky jejich nácviku. Nácvik používání a indikace kompenzačních pomůcek.
5.–6. týden Seznámení s prostředím a prací v jednotlivých chráněných dílnách (keramika, výtvarná řemesla, truhlářská dílna).
7.–8. týden Praktické ukázky jednotlivých terapeutických činností v závislosti na diagnóze, věku, vitalitě a psychickém stavu pacienta.
9. týden Ukázky a návrhy protézy (hrudní, pánevní, končetiny nebo kloubní). Ergoterapeutické poznatky v předpracovní a pracovní rehabilitaci.
10. týden Ergoterapie ruky, výcvik úchopu, psaní rukou a strojem, psaní za pomoci kompenzační pomůcky.
- Cíle studia:
-
Student získá po absolvování předmětu základní znalosti o oboru ergoterapie v rozsahu nezbytném pro efektivní spolupráci fyzioterapeuta s ergoterapeutem v interdisciplinárním týmu, porozumí ergoterapeutické terminologii a získá přehled o základních ergoterapeutických přístupech a metodách v jednotlivých oblastech praxe..
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
•ŠVESTKOVÁ, Olga, Kateřina SVĚCENÁ a kol. Ergoterapie – skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013, 199 s. ISBN 978-80-260-4101-6.
•KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
•KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
•KONDZIOŁKOVÁ, Jolana. Ergoterapie v klinických oborech 2. Ostrava: Ostravská univerzita: Ostrava, 2011, 63 s. ISBN 978-80-7464-097-1.
•VYSKOTOVÁ, Jana. Ergonomie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011, 75 s. ISBN 978-80-7368-836-3.
•JELÍNKOVÁ, Jana, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Ludmila ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-807-3675-837
• KOLÁŘ, P. a kol. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1
Doporučená literatura:
• VYSKOTOVÁ, J., KREJČÍ, I., MACHÁČKOVÁ, K. Terapie ruky. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc, 2021, 422 s. ISBN 978-80-244-5767-3
• ČERVENKOVÁ, R., KOLÁŘ, P. Labyrint pohybu. Praha: Vyšehrad, 2018, 272 s. ISBN 978-80-7429-975-9
• VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika. Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada, 2013, 176 str. ISBN 978-80-247-4698-2
• MALÝ, S., KRÁL, M., HANÁKOVÁ, E. ABC ergonomie. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2010, 386 s. ISBN 978-80-7431-027-0.
• VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009, 71 s. ISBN 978-80-7372-449-8.
• FALTÝNKOVÁ, Z. Doporučené postupy pro zachování funkce horní končetiny u tetraplegiků. Svaz paraplegiků, 2006, 38 s.
• KÁBRTOVÁ, A. a kol. Doporučené postupy pro práci psychologa v centrech pro léčení pacientů s poškozením míchy. Svaz paraplegiků, 2005, 12 s.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní program Fyzioterapie (povinný předmět)