První pomoc
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBFPP | KZ | 1 | 1P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Pavel Böhm
- Přednášející:
- Pavel Böhm
- Cvičící:
- Pavel Böhm
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
Předmět První pomoc je koncipován jako výuka jednoduchých a účelných opatření, která mohou být poskytnuta kdekoli a kdykoli a která slouží k bezprostřední pomoci při náhlém postižení zdraví. Teoretický základ se skládá z obecných zásad první pomoci a dále zahrnuje stavy bezprostředně ohrožující život, např. náhlá zástava oběhu, krvácení bezvědomí, šokové stavy. A dále stavy potencionálně ohrožující život, jako jsou mdloba, křečové stavy, akutní otravy, zlomeniny a jiná závažná poranění (poranění hlavy, poranění hrudníku, pneumotorax, abdominální poranění), cizí tělesa a poranění tělních kloubů, náhlé stavy postihující oko, náhlé psychické poruchy, neočekávaný porod a další. Na teoretický základ navazují praktická cvičení, která studenty připravují na praktický úkon, který má za úkol vyloučit či minimalizovat následky na postiženém.
Předmět podává stručný přehled o hlavních zásadách a postupech poskytování neodkladné první pomoci se zvláštním zřetelem na postupy při selhání základních životních funkcí a stavy bezprostředně ohrožující život. Do náplně předmětu jsou zahrnuty i situace hromadného výskytu postižených při krizových situacích a mimořádných událostech, včetně fenoménu CBRN.
- Požadavky:
-
Forma ověření studijních výsledků:
•prokázání praktických dovedností osvojených během praktického nácviku ve cvičeních;
•první část hodnocení je tvořena úspěšným zvládnutím modelové situace (bezpečný přístup k postiženému, zjištění jeho stavu postiženého a správné vyřešení zdravotního stavu v aplikacích první pomoci laikem) – 1/3 známky;
•druhá část hodnocení je tvořena absolvováním písemného testu typu Multiple Choice (min. úspěšnost 70 % správných odpovědí) – 2/3 známky.
Požadavky na studenta: 90% účast na cvičeních (dlouhodobá absence je řešena individuálně s garantem předmětu).
- Osnova přednášek:
-
Témata přednášek:
1. týden Základní životní funkce a jejich poruchy. Základní přístup k postiženému. Kardiopulmonální resuscitace – dospělý.
2. týden Kardiopulmonální resuscitace – děti.
3. týden První pomoc u šoku a šokových stavů.
4. týden Krvácení. Zástava krvácení.
5. týden První pomoc u termických traumat, poranění elektrickým proudem, chemických traumat.
6. týden Zlomeniny dlouhých kostí, distorze, luxace. Imobilizace – dlahy, obvazy.
7. týden Neúrazové urgentní stavy a poskytování první pomoci.
8. týden Členovci a první pomoc. Přírodní jedy. Návykové látky.
9. týden Činnost zdravotníka na místě nehody. Zdravotní péče při mimořádných událostech a krizových situacích.
10. týden Evakuace, evakuační zavazadlo.
- Osnova cvičení:
-
Témata cvičení:
1.–2. týden Kardiopulmonální resuscitace dospělého vč. použití AED.
3.–4. týden Kardiopulmonální resuscitace dítěte. Polohování
5.–6. týden Obvazové techniky a prostředky.
7.–8. týden Zástava masívního krvácení.
9.–10. týden Zápočet.
- Cíle studia:
-
Po úspěšném absolvování předmětu by student měl být schopen samostatně diagnostikovat selhání základních životních funkcí, rozpoznat stavy bezprostředního ohrožení života, provádět základní neodkladnou resuscitaci a poskytnout neodkladnou laickou první pomoc.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
•HALADOVÁ, Eva. Léčebná tělesná výchova: cvičení. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2007, 134 s. ISBN 978-80-7013-460-3.
•KOLÁŘ, Pavel et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 713 s. ISBN 978-807-2626-571.
•OPAVSKÝ, Jaroslav. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 91 s. ISBN 80-244-0625-X.
•PAVLŮ, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody 1: koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003, 239 s. ISBN 80-720-4312-9.
•VÉLE, František. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Triton, 2006, 375 s. ISBN 80-725-4837-9.
Doporučená literatura:
•DYLEVSKÝ Ivan. Dětský pohybový systém. Praha: PALESTRA, 2011, 152 s. ISBN 978-80-87419-18-2.
•HROMÁDKOVÁ, Jana. Fyzioterapie. Praha: HaH, 1999, 428 s. ISBN 80-86022-45-5.
•CHALOUPKA, Richard. Vybrané kapitoly z LTV ve spondylochirurgii. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003, 186 s. ISBN 978-80-7013-375-0.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní program Fyzioterapie (povinný předmět)