Projekt bakalářské práce
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U00C0101 | KZ | 6 | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Cílem předmětu je studenty aplikovat poznatky z předmětu Seminář k bakalářské práci, s oporou o poznatky z dalších předmětů. U bakalářské práce se vychází z toho, že jde zpravidla o první odbornou práci autora v oblasti vzdělávání. Téma bakalářské práce proto bývá relativně úzké, aby umožňovalo proniknout do hloubky problematiky. Jedním z požadavků na bakalářskou práci je, aby měla jasný vztah k určitému úseku pedagogické praxe a aby k ní mohl autor vztáhnout výsledky své práce. Jestliže se autor rozhodne v rámci bakalářské práce zpracovávat např. učební text, musí práce obsahovat didaktickou analýzu dosavadních učebních textů (zdůvodnění, proč je formulován nový učební text) a pedagogicko psychologické parametry požadované od učebního textu. Pokud se autor v rámci řešení zvolené problematiky rozhodl pro výzkumné šetření (doporučeno), jeho příprava na realizaci a interpretaci musí splňovat nároky na taková šetření kladené.
Bakalářská práce je práce odborná. Při její tvorbě má autor prokázat:
- souhrnnou orientaci ve studovaném oboru;
- hlubší zájem o dílčí odborné téma;
- náležitý stupeň osvojení odborné terminologie a odborného jazyka;
- dovednost samostatně se orientovat ve zdrojích odborných informací, analyzovat je, korektně s nimi pracovat a zaujímat k nim stanovisko;
- dovednost aplikovat pedagogické a didaktické poznatky do vyučování technických předmětů;
- dovednost v jistém rozsahu realizovat výzkumné šetření a interpretovat jeho výsledky nebo připravit učební text (případně jeho část), soubory úloh, ukázky zkoušek (včetně nestandard. did. textu), a to vše na základě didaktické analýzy zvoleného učiva;
- dovednost shrnout a zobecnit dílčí závěry své i citovaných autorů a formulovat doporučení pro společenskou praxi.
Projekt bakalářské práce bude obsahovat zejména:
- volba tématu práce, zaměření tématu (pracovní název), jeho zdůvodnění, následná konkretizace;
- teoretická východiska - shrnutí studia základní literatury teoretických kapitol;
- struktura práce
- návrh a konkretizace formulace výzkumného problému, s oporou o výsledky analýzy literatury, zdrojů;
- cíle práce (smysl práce, struktura cílů a jejich realizovatelnost);
- návrh hypotéz (ústřední hypotéza, postup ke konkretizované podobě rozpracování dílčích hypotéz );
- předběžná představa o cílech a úkolech empirického šetření;
- návrh typu, rozsahu, metod a technik empirického šetření (například dotazník, test, sociometrie apod.);
- představa, zdůvodnění a konkretizace postupů přípravy zajištění odpovídajícího výzkumného vzorku (např. souborů respondentů);
- harmonogram jednotlivých etap zpracování práce (včetně případného předvýzkumu).
- plán a náplň konzultací s vedoucím práce atp.
Vedoucím bakalářské práce je pracovník MÚVS ČVUT.
Návazná etapa - tvorba bakalářské práce.
Klíčové pojmy pro jednotlivé tematické okruhy: viz charakteristika studijního předmětu Seminář k bakalářské práci.
- Požadavky:
-
Aktivní účast v individuálních formách výuky. Příprava projektu práce/výzkumu. Harmonogram postupu zpracování bakalářské práce, koncepce zpracování teoretické a empirické části práce.
- Osnova přednášek:
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je studenty aplikovat poznatky z předmětu Seminář k bakalářské práci, s oporou o poznatky z dalších předmětů. U bakalářské práce se vychází z toho, že jde zpravidla o první odbornou práci autora v oblasti vzdělávání. Téma bakalářské práce proto bývá relativně úzké, aby umožňovalo proniknout do hloubky problematiky. Jedním z požadavků na bakalářskou práci je, aby měla jasný vztah k určitému úseku pedagogické praxe a aby k ní mohl autor vztáhnout výsledky své práce. Jestliže se autor rozhodne v rámci bakalářské práce zpracovávat např. učební text, musí práce obsahovat didaktickou analýzu dosavadních učebních textů (zdůvodnění, proč je formulován nový učební text) a pedagogicko psychologické parametry požadované od učebního textu. Pokud se autor v rámci řešení zvolené problematiky rozhodl pro výzkumné šetření (doporučeno), jeho příprava na realizaci a interpretaci musí splňovat nároky na taková šetření kladené.
- Studijní materiály:
-
Studenti mají kromě odborné literatury dostupné v knihovnách k dispozici CD-ROM s tezemi obsahu předmětu doplněný otázkami a úkoly k samostatné přípravě a práci s učebním materiálem. Na intranetu MÚVS jsou umístěny další aktualizované studijní materiály.
Odborná literatura:
- Čmejrková, S., Daneš, F., Světlá, J. Jak napsat odborný text. Leda 1999. 255 s.
- Eco, U. Jak napsat diplomovou práci. (Graf.upr. M. Pučoková, J. Vaclová; red. P.Mikeš; z ital. orig. přel., předml. I.Seidl; odp.red. P.Mikeš.). Olomouc: Votobia, 1997. 271 s.
- Holoušová, D., Krobotová, M. Diplomové a závěrečné práce. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002, 117 s.
- Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000
- Informační výchova. Kurz informační výchovy, 3 stupně, na webových stránkách ČVUT: http://knihovny.cvut.cz/vychova
- Kováříček, V., Krejčová, E., Krejčí, V. Diplomové a závěrečné práce: Metodická příručka pro zpracování a vedení diplomových a závěrečných prací. Určeno studentům denního studia, studia při zaměstnání a postgraduálního studia. Ostrava: Ostravská univerzita, 1994, 33 s., 5 příl. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita, 1995. 40, [5] s.
- Meško, D.; Katuščák, D.; Findra, J. a kol. Akademická příručka. České upravené vydání. Martin: Nakladatel´stvo Osveta, 2006.
- Normy pro psaní a citování odborných textů (výběr)
- ČSN 01 6910 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovávaných textovými editory
- ČSN ISO 5966 Formální úprava vědeckých a technických zpráv
- ČSN ISO 7144 Formální úprava disertací a podobných dokumentů
- ČSN ISO 2384 Formální úprava překladů
- ČSN ISO 2145 Číslování oddílů a pododdílů psaných dokumentů
- ČSN ISO 999 Zásady zpracování, uspořádání a grafické úpravy rejstříků
- ČSN 01 0166 Nakladatelská (vydavatelská) úprava knih a některých dalších druhů neperiodických publikací
- ČSN ISO 690 Bibliografické citace. Obsah, forma a struktura
- ČSN ISO 690-2 Bibliografické citace. Část 2: Elektronické dokumenty nebo jejich části
- Spousta, V. a kol. Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). Brno: Masarykova univerzita 2000, 158 s.
- Semrád, J.; Škrabal, M. Úvod do studia učitelství odborných předmětů. Praha: České vysoké učení technické v Praze. Nakladatelství ČVUT, 2007. 162 s. ISBN 978-80-01-03744-7.
- Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)
Soupis odborné/vědecké literatury k tématu bakalářké práce.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV-kombin.forma od 15/16 (povinný předmět)
- B-UOP-komb. forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-UPV.komb.forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-UOP-kombinovaná forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-UPV-komb. forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 19/20 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 19/20 (povinný předmět)