Pacientské a přístrojové simulátory a testery
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
17ABBPPSA | Z,ZK | 4 | 2P+2L | anglicky |
- Korekvizita:
- Lékařské přístroje a zařízení I (diagnostická technika) (17ABBLPZ1)
- Garant předmětu:
- Petr Kudrna
- Přednášející:
- Lenka Horáková, Jiří Hozman, Petr Kudrna, Martin Rožánek
- Cvičící:
- Lenka Horáková, Petr Kudrna, Evgeniia Mardanshina, Martin Rožánek, Leoš Tejkl
- Předmět zajišťuje:
- katedra biomedicínské techniky
- Anotace:
-
V průběhu předmětu pak bude pozornost věnována dvěma velkým skupinám a to pacientským simulátorům a přístrojovým testerům. Možnosti použití těchto dvou skupin v klinické praxi bude také součástí témat. Jako nezbytná součást výuky budou zařazena laboratorní cvičení na pracovišti simulovaného pracoviště JIP, kde jsou realizovány veškeré ukázky s oběma skupinami přístrojů. Předmět má bezprostřední vztah k budoucímu uplatnění v praxi. Je kladen velký důraz na zvládnutí interdisciplinární výuky (zejména propojení fyziologie a technických principů). Vzhledem k organizaci výuky jako 2 hodinové bloky 1x za 14 dnů je níže uvedeno pouze 7 témat přednášek (týká se i organizace cvičení, popř. bude realizována bloková výuka z důvodu časové náročnosti experimentů a také omezeným možnostem z hlediska počtu studentů).
- Požadavky:
-
Vzhledem k blokové výuce cvičení je nutná a povinná účast na všech cvičeních. Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem, tj. bude tvořen dvěma testy (každý test po 10 otázkách po 1 bodu s třemi možnostmi odpovědí, vždy je pouze jedna správná) s daným počtem bodů. Výsledné hodnocení bude průměrem součtu bodů za oba testy a musí to být hodnota vyšší, nebo rovná 50 % celkového počtu bodů z obou testů.
- Osnova přednášek:
-
1. Pacientské simulátory (definice, typy, příklady, parametry, ilustrace)
2. Přístrojové testery (definice, příklady, parametry, ilustrace)
3. Základní principy realizace, souvislosti s ostatními obory - část 1
4. Základní principy realizace, souvislosti s ostatními obory - část 2
5. Popis vybraného modelu dílčího subsystému (SW+HW)
6. Příklady prostředí, scénářů a dalších souvisejících procedur při ovládání manekýna
7. Ostatní druhy simulátorů a fantomů. Možnosti využití v klinické praxi (příklady, souvislosti s legislativou)
- Osnova cvičení:
-
1. Pacientské simulátory CAE Healthcare - ECS a HPS - základní popis možností, ukázka součástí, řídicí jednotky
2. Přístrojové testery - celkový přehled - možnosti spolupráce s pacientskými simulátory
3. Podrobný popis pacientských simulátorů - ovládací SW, ukázka HW realizace
4. Připojení zdravotnických prostředků definovaných standardem MZd pro JIP k pacientským simulátorům v rámci simulovaného pracoviště JIP
5. Proces vytvářením scénářů pro řízení pacientského simulátoru - část 1 - základní postupy - ukázky
6. Proces vytvářením scénářů pro řízení pacientského simulátoru - část 2 - samostatné experimenty studentů
7. Klasifikovaný zápočet - test
- Cíle studia:
-
Hlavním cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti o existenci a principech tzv. přístrojových a pacientských simulátorů a testerů, které se zcela běžně používají v klinické praxi a dále též o možnostech v souvislosti s provozem zdravotnických prostředků.
- Studijní materiály:
-
[1] Kofránek, J., Hozman, J. Pacientské simulátory. [online]. Praha:Creative Connections, 2013. [cit. 14-02-2014]. http://www.creativeconnections.cz/pacientskeSimulatory/ ISBN 978-80-904326-6-6 (povinné)
[2] Hozman, J., Chaloupka, J., Maršálek, P.: Praktika z biomedicínské a klinické techniky 3. Simulátory fyziologických funkcí a bezpečnost pacienta. Skriptum ČVUT. Praha: ČVUT, 2008.(povinné)
[3] Kofránek, J., Velan, T., Janicadis, P. Šém pro Golema. Zkušenosti s tvorbou a využitím výukového simulátoru fyziologických funkcí [online]. Praha: 1. LF UK, 2005. [cit. 21-07-2011].
http://www2.humusoft.cz/www/archived/pub/matlab/kofranek/medsoft.htm (doporučené)
[4] Silbernagl, S., Despopoulos, A. Atlas fyziologie člověka. 6. Vyd. Praha: Grada, 2004. 448 s.(doporučené)
[5] Silbernagl, S., Lang, F. Atlas patofyziologie člověka. Praha: Grada, 2001. 392 s.(doporučené)
[6] Kittnar, O., Mlček, M. Atlas fyziologických regulací. Praha: Grada, 2009. 320 s.(doporučené)
[7] Holčík, J.: Modelování a simulace biologických systémů. Skriptum ČVUT. Praha: ČVUT, 2006.(doporučené)
[8] Potůček, J.: Metodologie modelování biologických systémů. Praha: Česká technika-nakladatelství ČVUT, 2009. (doporučené)
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní obor Biomedicínský technik v aj (povinný předmět)