Filozofie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C1501 | Z,ZK | 6 | 12B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Výuka je strukturovaná do několika základních bloků, které postihují hlavní historické etapy vývoje lidského myšlení (antika, křesťanství, novověk, moderna, resp. postmoderna) s tím ovšem, že ústřední osou výkladu je za prvé filozofie člověka - tj. antropologická problematika, za druhé fenomen vědy a techniky, jejich role a význam v uvedených myšlenkových historických kontextech. Proto je značná pozornost věnována filozofickým souvislostem vztahu člověka k přírodě, vědě a technice v současném světě.
Přístup ke studiu předmětu:
Student by měl nejprve disponovat určitým přehledem o dějinách filozofie, načež může přistoupit k hlubšímu studiu tématu, které si sám zvolí. Proto začne dějinami filozofie a úvodem do filozofie. Doporučená literatura k jednotlivým tématům je uvedena odděleně, u každého tématu zvlášť. Výběru této literatury nejsou však kladeny žádné meze.
Tento přístup má studentovi umožnit získat širší myšlenkové zázemí než jaké mu poskytuje úzce vymezený technický obor, který je hlavním předmětem jeho studia. Může mu pomoci dostat se v uvažování na vyšší úroveň obecnosti a abstrakce. Kromě toho určitá znalost filozofie všeobecně pomáhá orientovat se v tříšti názorů různých skupin, sekt apod., které jsou pro současnou dobu příznačné, uchovat si od nich odstup a nepodléhat jejich vlivům.
Studium předmětu filozofie se tak podílí spolu s dalšími společenskovědními disciplinami na formování profilu absolventa.
- Požadavky:
-
nestanoveny
- Osnova přednášek:
-
Tematický plán:
-Vymezení předmětu. Vznik evropské filozofie. Antická filozofie (ionská, dorská, atická, římská).
-Křesťanství a filozofie středověku. Realismus a nominalismus.
-Novověká filozofie. Renesance, reformace, racionalismus, empirismus, senzualismus, utilitarismus, osvícenství, německá klasická filozofie, voluntarismus, pozitivismus, existencialismus, fenomenologie, pragmatismus, psychoanalýza, novopozitivismus, novokantovství, postmodernismus, new age, kritický realismus.
-Životní filozofie, smysl života, podstata lidství v koncepcích evropských myslitelů.
-Morální problém jako rozhodovací situace. Hodnoty, společenské normy (tabu, právní, mravní, estetické). Možnosti a meze predikce.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je podat studentům souhrnnou informaci o vývoji evropského myšlení v kulturně historickém kontextu od vzniku evropské filozofie po současnost. Speciální zřetel je přitom uplatněn vůči filozofickým koncepcím člověka a k problematice morálky. Student by po absolvování kursu měl být schopen základní orientace ve filozofických směrech, proudech a názorech, argumentace apologetické i polemické, a to alespoň na takové úrovni, aby mohl obojího účinně využít ve vlastním výchovně vzdělávacím působení. Nezanedbatelný je i vedlejší efekt - studium filozofie pomáhá překonávat jednostrannost vlastního oboru, na který je student specializován.
- Studijní materiály:
-
a) základní:
Stoerig, H.J.: Malé dějiny filozofie, Praha 1991
Patočka, J.: Aristoteles, jeho předchůdci a dědicové, Praha, 1987Hare, R.M., Barnes, J., Chadwick, H.: Zakladatelé myšlení, Praha, 1994
Drtina, F.: Úvod do filosofie, Praha, 1914
b)doporučená k jednotlivým tématům (stručný výběr):
Patočka, J.: Úvod do fenomenologické filosofie, Praha 2003
Masaryk, T.G.M.: Ideály humanitní, libovolné vydání
Popper, K.R.: Věčné hledání, Praha 1995
Patočka, J.: Kacířské eseje o filosofii dějin, Praha, 1990
Heidegger, M.: Bytí a čas, Praha 1996Bauman, Z.: Úvahy o postmoderní době, Praha 2002
Lorenz, K.: Takzvané zlo, Praha, 1992
Scheler, M.: Místo člověka v kosmu, Praha 1968
Descartes, R.: Rozprava o metodě, Praha 1992
Bacon, F.: Nové organon, Praha 1991
Jaspers, K.: Úvod do filosofie, Praha 1996
Foucault, M.: Archeologie vědění, Praha 2003
Crescendo, L. de: Příběhy řecké filozofie, Praha 2004
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UOP-komb. forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-UPV.komb.forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-UOP-kombinovaná forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-UPV-komb. forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 19/20 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 19/20 (povinný předmět)