Marketing
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U16C2401 | Z,ZK | 6 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
-
Předmět Marketing je pro studenty vstupem do problematiky marketingu. Seznámí studenty s historií marketingu a jeho vývojem, se základními podnikatelskými koncepcemi, marketingovými příležitostmi a přístupy k trhu. Dalšími probíranými tématy budou informace v marketingu, role zákazníka a jeho nákupní rozhodování a chování. Základní nástroje strategického marketingu budou aplikovány na konkrétních příkladech, stejně tak jako taktické nástroje. V závěru semestru bude věnován prostor mezinárodním marketingu a vybraným problémům současného marketingu.
- Požadavky:
-
Požadavky na zápočet: zpracování případové studie, prezentace a vypracování aktuality. Splněné požadavky zasílány dle nastaveného harmonogramu vyučujícím.
Požadavky ke zkoušce:
Teoretické zvládnutí probíraných témat (v rozsahu přednášek, cvičení a povinné literatury). Zkouška bude probíhat prostřednictvím MS Teams.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do marketingu. Základní terminologie, úkoly marketingu. Vývoj marketingu.
2. Potřeby. Trh, kvantifikátory a typy. Marketingové prostředí a jeho analýzy.
3. Marketingové řízení a plánování. Strategický marketing - pokrytí, cílení, pozicování.
4. Informace v marketingu a jejich zdroje, marketingový výzkum.
5. Role zákazníka. Nákupní chování a rozhodování na spotřebitelských trzích.
6. Specifika průmyslových trhů. Segmentace zákazníků.
7. Taktický marketing. Marketingové nástroje, základní a rozšířený marketingový mix.
8. Produkt jako základní marketingový nástroj, produktové strategie.
9. Vývoj nového produktu, životní cyklus produktu. Budování a řízení značky.
10. Distribuce. Distribuční politika a cesty, typy distribučních mezičlánků, systémy distribuce.
11. Cenová politika, cenové strategie, metody tvorby ceny.
12. Marketingová komunikace, integrovaný komunikační mix
13. Mezinárodní marketing.
14. Vybrané problémy současného marketingu.
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod do předmětu, práce ve cvičeních, podmínky získání zápočtu, podoba zkoušky.
2. Charakteristika marketingově řízené firmy. Vývoj a typy podnikatelských koncepcí a jejich uplatňování v řízení firem. Současný marketing.
3. Makroprostředí firmy. Trh jako zdroj nových příležitostí. Poptávka, její vytváření a ovlivňování.
4. Typy poptávky a vliv na marketing. Procesy a kritéria zákaznické segmentace na trhu B2C a B2B. Analýza positionningu vybrané firmy/produktu.
5. Odhad /Měření trhu (kvantifikátory trhu a jeho segmentů). Zdroje informací pro marketing a jejich využití v konkrétní firmě. Typy marketingových výzkumů a konkrétní příklady využití kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
6. Analýza nákupního rozhodování na konkrétním spotřebitelském trhu. Analýza nákupního rozhodování na konkrétním průmyslovém trhu. Řízení vztahů se zákazníky a měření jejich spokojenosti.
7. Odlišnosti, význam a použití taktického marketingu ve srovnání se strategickým. Marketingový mix hmotného produktu a jeho varianty - aplikace na praktických příkladech. Marketingový mix nehmotného produktu a jeho varianty - aplikace na praktických příkladech.
8. Praktické příklady klasifikace produktů a vliv na marketing. Koncepce totálního marketingového produktu u hmotného produktu a služeb včetně příkladu. Strategie sortimentu a produktových skupin vybrané značky.
9. Marketingové strategie podle stádií životního cyklu produktu a aplikace na konkrétních příkladech. Marketingový přístup při zavádění nového produktu ve vybraném konkrétním příkladu. Analýza strategického budování konkrétní značky.
10. Volba distribuční strategie u běžného spotřebního zboží. Volba distribuční strategie u luxusního zboží. Příklady distribučních strategií tlaku, tahu a jejich kombinace.
11. Metody tvorby cen aplikované v praxi. Typy cen podle poziční strategie a příklady z praxe.
12. Komunikační mix. Nástroje marketingové komunikace. Využití moderních nástrojů marketingové komunikace s aplikací na konkrétním příkladu.
13. Případové studie - prezentace studentských marketingových plánů, ukončení semestru.
- Cíle studia:
-
Předmět naučí studenty porozumět koncepci marketingu a prakticky používat marketingové nástroje.
- Studijní materiály:
-
KARLÍČEK, Miroslav. Základy marketingu. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, ISBN 978-80-247-4208-3.
KOTLER, Philip, KELLER, Kevin Lane. Marketing Management. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5.
ŠTĚDROŇ, Bohumír a kol.: Mezinárodní marketing a informační technologie, Wolters Kluwer, 2011, ISBN: 978-80-7478-082-0
FORET, Miroslav: Marketingová komunikace, CPRESS, 2011, ISBN: 978-80-251-3432-0
- Poznámka:
- Další informace:
- moodle.cvut.cz
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-EK-prez.forma od 14/15 (povinný předmět)
- B-PM-prez. forma od 14/15 (povinný předmět)
- B-EK-prez.forma od 15/16 (povinný předmět)
- B-PM-prez.forma od 15/16 (povinný předmět)
- B-EK-prez.forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-EK-prez.forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 18/19 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 19/20 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 20/21 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 21/22 (povinný předmět)
- B-EM-P prezenční studium od 22/23 (povinný předmět)