Vnitřní prostředí a vytápění budov A
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
125VPVA | ZK | 7 | 4P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra technických zařízení budov
- Anotace:
-
Kurz technických zařízení budov zaměřený na komplexní pohled na kvalitu vnitřního prostředí budov z hlediska dopadu na zdraví, produktivitu práce, energetickou náročnost a životní prostředí. Prohlubující část zaměřená na analýzu a koncepci energetických systémů budov, zajišťujících výrobu, transformaci a distribuci energie v budovách pro zajištění tepelné pohody v zimním období a optimálního stavu vnitřního prostředí při minimální zátěži životního prostředí. V seminářích probíhá praktická aplikace témat.
- Požadavky:
-
Podmínky zkoušky
Zkouška z předmětu 125VPVA (zaměření Technická zařízení) je formou písemnou a ústní za předpokladu splnění cvičení (viz níže) a předložení písemně zpracované studie v níže uvedeném rozsahu a obsahu.
Zkouška následně probíhá formou online Moodle testu v místnosti A233 s 10 otázkami, vyplývajícími z témat předmětu (tato část se podílí 50 % na výsledném hodnocení) a ústní část rozpravou nad studií (tato část se podílí 50 % na výsledném hodnocení).
Zkouška z předmětu 125VPV (zaměření Konstrukce budov) je formou písemnou a ústní za předpokladu předložení písemně zpracované studie v níže uvedeném rozsahu a obsahu.
Zkouška následně probíhá formou písemného testu s 10 otázkami, vyplývajícími z témat předmětu (tato část se podílí 50% na výsledném hodnocení) a ústní část rozpravou nad studií (tato část se podílí 50% na výsledném hodnocení).
Téma studie: Optimalizace návrhu vytápění objektu
Objekt: z SPB1, PJ2C, ATT, BP, bydliště, dům rodičů apod.
Rozsah: max. 30 stran A4 + přílohy
Termín odevzdání: vytištěné nebo od 16.12. 22 elektronicky v Moodlu v pdf/doc, nejpozději v den konání zkoušky před zahájením online testu
Závazná osnova studie:
Stručný popis objektu (účel, umístění, primární zdroje energie, provozní režim…)
Popis nejvýznamnějších škodlivin ve vybraných (max 3) charakteristických místnostech uvažovaného objektu - teplota, vlhkost, odéry, toxické látky, alergeny, mikroorganismy, akustika, světlo, záření, psychologie…
Přehled požadavků na vnitřní prostředí ve vybraných (max 3) charakteristických místnostech (stanovení požadovaných teplot, vlhkosti vzduchu, intenzity větrání, hluku, osvětlení)
2 až 3 varianty řešení koncepce vytápění (zdroj – distribuční soustava – emise tepla) a jejich porovnání (multikriteriální analýza např. z hlediska provozních nákladů, investičních nákladů, celkové účinnosti, dosažené kvality vnitřního prostředí, zásahu do stavby atd.) Varianty dokumentovat technickým popisem a schématickým výkresem 1:100 až 1:200. Výběr nejvhodnější varianty.
Schéma zapojení zdroje tepla pro jednu, dle Vašeho názoru, nejvhodnější variantu
Detaily řešení charakteristických a kritických prvků zvolené varianty (např. osazení otopných těles, uložení potrubí, skladba podlahy, materiál a spojování potrubí, umístění těles atd.)
Popis režimu provozní regulace a specifikace funkčních požadavků na regulaci ve vazbě na zdroj tepla, provoz a tepelné zisky.
Závěrečné shrnutí
- Osnova přednášek:
-
Tepelně-vlhkostní mikroklima
Kvalita vnitřního vzduchu
Vliv vnitřního prostředí na zdraví člověka
Světelné mikroklima, elektrostatické, elektrointové a elektromagnetické mikroklima
Psychické mikroklima, uživatelské chování
Podklady pro navrhování vytápěcího zařízení -výpočet tepelného výkonu a výpočet roční potřeby energie na
vytápění
Návrh a konstrukce otopných ploch
Teplovodní otopné soustavy-návrhové parametry, materiálové a konstrukční řešení
Teplovodní otopné soustavy-hydraulické a tepelné výpočty, optimalizace návrhu
Čerpací technika
Příprava teplé vody
Zdroje tepla
Regulace ve vytápění
- Osnova cvičení:
-
1 Úvod, výpočet součinitelů prostupu tepla
2 Výpočet tepelných ztrát, návrh otopných ploch
3 Tvorba hydraulického modelu bytové jednotky - základní řešení
4 Tvorba hydraulického modelu centrální otopné soustavy
5 Výpočet hydraulického modelu centrální otopné soustavy, hydraulické zaregulování otopné soustavy
6 Model otopné soustavy zadání a samostudium
7 Armatury v otopných soustavách
8 Plošné systémy vytápění + Techcon
9 Techcon a systémy vytápění
10 Kotelna, dispoziční zásady, základní hydraulická schémata zapojení, návrh expanzní nádoby a pojistného ventilu
11 Návrh spalinových cest a komínů
12 Hodnocení vnitřního prostředí
- Cíle studia:
-
prohloubení znalostí ze základního kurzu vytápění
úvod do teorie vnitřního prostředí budov
- Studijní materiály:
-
K. Kabele a kol.: Technická zařízení budov. Vytápění - podklady pro cvičení. Nakladatelství ČVUT 2013
Kolektiv: Topenářská příručka 3, ČSTZ, 2008. Anotaci najdete zde.
D. Petráš , D. Koudelková, K. Kabele: Teplovodní a elektrické podlahové vytápění. Jaga Media s.r.o 2004, ISBN:80-88905-97-4
J.Bašta, K.Kabele: Otopné soustavy teplovodní - Sešit projektanta č.1 - Společnost pro techniku prostředí 2008
K.Kabele a kol. Energetické a ekologické systémy budov 1. Nakladatelství ČVUT 2010
K.Kabele : Studijní materiál k předmětu ESB - část 1 (2014)
M.Kabrhel : Studijní materiál k předmětu ESB - část 2 (2014)
125TVNP Teorie vnitřního prostředí Kabele a kol.
Jokl M.V. :Zdravé obytné a pracovní prostředí. Academia 2002. ISBN 80-200-0928-0
Bluyssen Philomena M.: The Indoor Environment Handbook - How to Make Buildings Healthy and Comfortable, Earthscan Ltd (United Kingdom), 2009, ISBN-13: 9781844077878
Rehva guidebook 6: Wargorcki (ed.), O. Seppänen (ed., J.Andersson, A. Boerstra, D. Clements-Croome, K. Fitzner, S.O. Hanssen: Indoor climate and productivity in officesp.
Rehva guidebook 13 : F.R. d´Ambrosio Alfano (ed.), L. Bellia, A. Boerstra, F. van Dijken, E. Ianniello, G. Lopardo, F. Minichiello, P. Romagnoni, M.C. Gameiro da Silva: Indoor environment and energy efficiency in schools - Part 1 Principles
Rehva guidebook 14: Indoor climate Quality Assessment, 2011, ISBN 978-2-930521-05-3
ASHRAE Handbook Fundamentals 2009
- Poznámka:
- Další informace:
- http://tzb.fsv.cvut.cz/?mod=vyuka&kod=125VPVA
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: