Nauka o budovách 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
129NB02 | Z,ZK | 5 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Luboš Knytl
- Přednášející:
- Ladislav Kalivoda, Luboš Knytl, Miloš Kopřiva, Petr Lédl, Jindřich Svatoš, Radek Zykan
- Cvičící:
- Andrea Abelová, Tomáš Čunderlík, Pavel Filsak, Pavla Grünerová, Štěpánka Hájková, Helena Hexnerová, Luboš Knytl, Eva Kosíková, Stanislava Kutílková, Eva Linhartová, Běla Menčlová, Petra Novotná, Nikola Puchelová, Julie Anna Salavova, Veronika Véle, Radek Zykan
- Předmět zajišťuje:
- katedra architektury
- Anotace:
-
Přednášky jsou věnovány problematice vybraných typů občanských staveb, především stavbám pro zdravotnictví, školství, dopravu. Přednášky se zaměřují na provozní vazby, provozní okruhy uvnitř struktur, specifické nároky z různých úhlů pohledu - od sociálních po např. hygienické. Všímají si i urbanistických souvislostí, technologických nároků a konstrukčních specifik, typických pro příslušný okruh staveb.
Cvičení navazují na přednášky.
- Požadavky:
-
Před přihlášením ke zkoušce je nutné získat zápočet, udělení zápočtu je podmíněno odevzdáním cvičení v požadované kvalitě.
- Osnova přednášek:
-
Pořadí přednášek se může lišit v závislosti na ostatních aktivitách přednášejících v průběhu semestru.
1.-2. Stavby pro školství a výchovu - Mateřské školy a předškolní zařízení. Funkce, členění, specifické nároky podle umístění, typu zařízení, výchovně vzdělávacích programů. Alternativní možnosti a s tím související dispoziční proměny. Školy základní, střední a odborné. Systém, vzdělávací soustava, základní a alternativní typy výuky. Výchovně vzdělávací systém. Nároky hygienické, sociologické, kulturní. Typy školských staveb a areálů. Vysoké koly a vysokoškolské areály.
3.-4. Stavby pro kulturní a společenské účel - galerie a výstavní prostory a související zázemí těchto typů staveb. Specifické nároky, urbanistické podmínky, městský kontext. Divadla a koncertní síně. Knihovny, kulturně - vzdělávací instituce. Zařazení do vzdělávacího systému, význam pro rozvoj obcí a regionů. Specifické provozní nároky s ohledem na rozsah působnosti a zařazení v systému obdobných institucí. Urbanistické souvislosti, systém kulturních zařízení ve městě, obci, státu.
5.-6. Administrativní budovy. Stručný vývoj ADB s ohledem na změny dispozic, pracovního prostředí a funkce. Soudobé tendence ve vývoji administrativních činností s ohledem na rozvoj technologií. Ergonomické a hygienické nároky na administrativní činnosti. Související provozy v administrativních stavbách (odpočinek, stravování,...). Příklady progresivních řešení. Certifikace Breeam, Leed.
7.-8. Stavby pro obchod a služby - urbanistické souvislosti, význam ve struktuře města, základní provozní nároky a specifické požadavky. Příklady.
9.-10. Stavby pro zdravotnictví. Systém zdravotní péče - nároky na zdravotnické, léčebné a lázeňské areály, specifika jednotlivých zařízení podle dosahu, odborného zaměření a místních podmínek. Konkrétní zařízení a jejich specifické nároky. Řešení základních uspořádání jednotlivých provozních jednotek v rámci systému zdravotnické péče.
11.-12. Stavby pro seniory - speciální systém zdravotní péče - péče o seniory, péče o osoby s nastupující demencí. Paliativní péče. Specifické nároky jednotlivých zařízení podle typu a rozsahu péče a poskytovaných služeb. Společenské souvislosti a soudobý pohled na život ve stáří.
13. -14.Stavby pro sport - systém a určení sportovních staveb, urbanistické požadavky, systémové nároky. Zařízení otevřená a krytá. Okruh návštěvníků a okruh sportovců. Přístupy, viditelnost, bezpečnostní nároky. Provozní linky v různých typech sportovních staveb, dělení podle sportovních odvětví. Rekreační sport a relaxace. Příklady řešení.
15. Sakrální stavby a komunitní centra. Funkce těchto typů staveb, zapojení do života společnosti, význam pro sociální strukturu a vazby. Příklady nejnovějších realizací a jejich vliv na fungování komunit.
16.Membránové konstrukce. Vývoj, příklady realizací, specifické možnosti použití.
- Osnova cvičení:
-
Cvičení se zaměřují na zpracování pěti různých typologických druhů, a to v celkovém i detailním zadání. První cvičení navazuje na závěr předchozího semestru (stavby pro stravování), ostatní cvičení navazují na přednášky. Rozsah a způsob odevzdání, způsob prezentace a konkrétní zadání sdělí vyučující na prvním cvičení.
- Cíle studia:
-
Cílem je poskytnout studentům základní přehled, který jim umožní vypracovat projekty v předmětech AT01 a AT02 - tedy velké a malé občanské stavby. Přednášky i cvičení jsou koncipovány tak, aby student dokázal vypracovat provozní a dispoziční schéma jednotlivé stavby i souboru staveb, vyhodnotit jejich parametry a stanovit základní dispoziční souvislosti, včetně souvisejících aspektů jako je doprava v klidu (parkování), vazba na veřejný prostor a ekonomii provozu.
- Studijní materiály:
-
Publikace, zaměřené na daný typ staveb (knihovna Katedry architektury, NTK, architektonické weby)
Veřejný prostor (IPR), Architektura a veřejný prostor (Zlatý řez, 2013)
Neufert E. a kol.: Navrhování staveb, Consult Invest, Praha,2000
Sociologie stáří a seniorů (Grada, 2012), Membránová architektura (Kopřiva a spol., ČVUT, 2015)
- Poznámka:
- Další informace:
- https://k129.cz/predmety-bakalarskeho-studia/129nbo2-129nb3a-129nb4a/
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Architektura a stavitelství (povinný předmět)
- Architektura a stavitelství (povinný předmět)