Nauka o budovách 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
129NB02 | Z,ZK | 5 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra architektury
- Anotace:
-
Přednášky jsou věnovány problematice vybraných typů občanských staveb, především stavbám pro zdravotnictví, školství, dopravu. Přednášky se zaměřují na provozní vazby, provozní okruhy uvnitř struktur, specifické nároky z různých úhlů pohledu - od sociálních po např. hygienické. Všímají si i urbanistických souvislostí, technologických nároků a konstrukčních specifik, typických pro příslušný okruh staveb.
Cvičení navazují na přednášky.
- Požadavky:
-
Před přihlášením ke zkoušce je nutné získat zápočet, udělení zápočtu je podmíněno odevzdáním cvičení v požadované kvalitě.
- Osnova přednášek:
-
Pořadí přednášek se může lišit v závislosti na ostatních aktivitách přednášejících v průběhu semestru.
1.-2. Stavby pro školství a výchovu - Mateřské školy a předškolní zařízení. Funkce, členění, specifické nároky podle umístění, typu zařízení, výchovně vzdělávacích programů. Alternativní možnosti a s tím související dispoziční proměny. Školy základní, střední a odborné. Systém, vzdělávací soustava, základní a alternativní typy výuky. Výchovně vzdělávací systém. Nároky hygienické, sociologické, kulturní. Typy školských staveb a areálů. Vysoké koly a vysokoškolské areály.
3.-4. Stavby pro kulturní a společenské účel - galerie a výstavní prostory a související zázemí těchto typů staveb. Specifické nároky, urbanistické podmínky, městský kontext. Divadla a koncertní síně. Knihovny, kulturně - vzdělávací instituce. Zařazení do vzdělávacího systému, význam pro rozvoj obcí a regionů. Specifické provozní nároky s ohledem na rozsah působnosti a zařazení v systému obdobných institucí. Urbanistické souvislosti, systém kulturních zařízení ve městě, obci, státu.
5.-6. Administrativní budovy. Stručný vývoj ADB s ohledem na změny dispozic, pracovního prostředí a funkce. Soudobé tendence ve vývoji administrativních činností s ohledem na rozvoj technologií. Ergonomické a hygienické nároky na administrativní činnosti. Související provozy v administrativních stavbách (odpočinek, stravování,...). Příklady progresivních řešení. Certifikace Breeam, Leed.
7.-8. Stavby pro obchod a služby - urbanistické souvislosti, význam ve struktuře města, základní provozní nároky a specifické požadavky. Příklady.
9.-10. Stavby pro zdravotnictví. Systém zdravotní péče - nároky na zdravotnické, léčebné a lázeňské areály, specifika jednotlivých zařízení podle dosahu, odborného zaměření a místních podmínek. Konkrétní zařízení a jejich specifické nároky. Řešení základních uspořádání jednotlivých provozních jednotek v rámci systému zdravotnické péče.
11.-12. Stavby pro seniory - speciální systém zdravotní péče - péče o seniory, péče o osoby s nastupující demencí. Paliativní péče. Specifické nároky jednotlivých zařízení podle typu a rozsahu péče a poskytovaných služeb. Společenské souvislosti a soudobý pohled na život ve stáří.
13. -14.Stavby pro sport - systém a určení sportovních staveb, urbanistické požadavky, systémové nároky. Zařízení otevřená a krytá. Okruh návštěvníků a okruh sportovců. Přístupy, viditelnost, bezpečnostní nároky. Provozní linky v různých typech sportovních staveb, dělení podle sportovních odvětví. Rekreační sport a relaxace. Příklady řešení.
15. Sakrální stavby a komunitní centra. Funkce těchto typů staveb, zapojení do života společnosti, význam pro sociální strukturu a vazby. Příklady nejnovějších realizací a jejich vliv na fungování komunit.
16.Membránové konstrukce. Vývoj, příklady realizací, specifické možnosti použití.
- Osnova cvičení:
-
Cvičení se zaměřují na zpracování pěti různých typologických druhů, a to v celkovém i detailním zadání. První cvičení navazuje na závěr předchozího semestru (stavby pro stravování), ostatní cvičení navazují na přednášky. Rozsah a způsob odevzdání, způsob prezentace a konkrétní zadání sdělí vyučující na prvním cvičení.
- Cíle studia:
-
Cílem je poskytnout studentům základní přehled, který jim umožní vypracovat projekty v předmětech AT01 a AT02 - tedy velké a malé občanské stavby. Přednášky i cvičení jsou koncipovány tak, aby student dokázal vypracovat provozní a dispoziční schéma jednotlivé stavby i souboru staveb, vyhodnotit jejich parametry a stanovit základní dispoziční souvislosti, včetně souvisejících aspektů jako je doprava v klidu (parkování), vazba na veřejný prostor a ekonomii provozu.
- Studijní materiály:
-
Publikace, zaměřené na daný typ staveb (knihovna Katedry architektury, NTK, architektonické weby)
Veřejný prostor (IPR), Architektura a veřejný prostor (Zlatý řez, 2013)
Neufert E. a kol.: Navrhování staveb, Consult Invest, Praha,2000
Sociologie stáří a seniorů (Grada, 2012), Membránová architektura (Kopřiva a spol., ČVUT, 2015)
- Poznámka:
- Další informace:
- https://k129.cz/predmety-bakalarskeho-studia/129nbo2-129nb3a-129nb4a/
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Architektura a stavitelství (povinný předmět)
- Architektura a stavitelství (povinný předmět)