Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Manažerská psychologie

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
B0M16MPS Z,ZK 4 2P+2S česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
Anotace:

Studenti se seznámí se základními psychologickými východisky pro manažerskou praxi a personální řízení. Pochopí základy kognitivního a behaviorálního přístupu, důležitost osobnosti manažera, jeho vnitřních postojů, chování, interakce a komunikace. Seznámí se s teoriemi osobnosti, inteligence, motivace, kognitivními a afektivními procesy. Vybrané techniky si procvičí při praktických cvičeních. Vědomosti získané v rámci předmětu lze uplatnit v budoucím zaměstnání i v běžném životě.

Podkladem kurzu je psychologie jako moderní věda, nikoli jako soubor povrchních klišé a pseudo-vědeckých závěrů, kterými je oblast personální a manažerské psychologie tradičně silně zaplevelena.

Požadavky:

Atestace probíhá formou závěrečného písemného testu, kterým jsou ověřeny znalosti získané studiem předmětu. Závěrečný písemný test je povinný pro všechny posluchače kurzu. Klasifikace se provádí podle celkového počtu získaných bodů v souladu se studijním řádem. K absolvování předmětu je nutno kumulovat minimálně 50 procentních bodů.

Závěrečný test: až 70 bodů (jedná se o test, který byl zmíněn výše). Test pokrývá veškerou přednesenou látku za celý semestr. V případě individuální žádosti a na základě rozhodnutí vyučujícího může být test doplněn / nahrazen ústní zkouškou.

Paper: až 30 bodů. Paper v rozsahu cca 5 stran textu musí obsahovat dosud publikovaná teoretická východiska, vlastní zkušenost a postoj studenta k danému tématu a akademicky validní seznam zdrojů. Téma student zvolí přiměřeně studované látce, nebo požádá pedagoga o zadání, či korekci tématu. Paper je nepovinnou studijní aktivitou. Paper je nutno odevzdat nejpozději ve 13. týdnu studia na přednášce či semináři.

Prezentace: až 20 bodů. Prezentaci přednesou studenti během seminářů. Téma si zvolí přiměřeně studované problematice, nebo požádají pedagoga o zadání, či korekci tématu. Studenti mohou prezentovat individuálně, nebo v týmech po 2, či po 3. Očekávaná délka prezentací je 15 - 30 minut. K dispozici je projekční technika místnosti. Pro posluchače čtyřkreditového kurzu je prezentace povinnou studijní aktivitou.

Osnova přednášek:

1. Úvod k předmětu.

2. Psychologie v systému věd

3. Základy neurobiologie

4. Industriální psychologie

5. Psychologický výzkum

6. Kognitivní funkce

7. Afektivní procesy

8. Osobnost

9. Motivace

10. Sociální percepce

11. Produktivní a kontraproduktivní fenomény

12. Psychologie rozhodování

13. Aplikovaná psychopatologie

14. Závěrečné opakování, modelové testové otázky. Prostor pro dotazy k tématům.

Osnova cvičení:

semináře 1 - 7: Manažerská komunikace. Dotazníky, testy, situace, procvičení, diskuse

semináře 8 - 14: Prezentace studentů a diskuse nad prezentovanými tématy

Cíle studia:
Studijní materiály:

1. BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I., Psychologie a sociologie řízení. Praha 2007

2. PROVAZNÍK, V., Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha 2002.

3. ŠTIKAŘ, J., RYMEŠ, M., RIEGEL. K., HOSKOVEC, J., Psychologie ve světě práce. Karolinum, Praha 2003

4. ARNOLD, J., RANDALL, R. (ed.), Work Psychology. New York 2010

5. VYBÍRAL, Z., Psychologie komunikace. Praha 2009

6. COVEY, R. S., Sedm návyk vůdčích osobností. Praha 2014

Poznámka:
Další informace:
prezentace elektronicky jsou na Moodle https://moodle.fel.cvut.cz/course/view.php?id=2881#section-0
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 4. 10. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4712006.html