Počítačová grafika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
BI-PGR.1 | Z,ZK | 5 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Studenti budou umět naprogramovat jednoduchou interaktivní 3D grafickou aplikaci (např. hru, vizualizaci,...). Naučí se navrhnout a vytvořit si prostorovou scénu, přidat textury imitující geometrické detaily a materiály (např. povrch stěny, dřevo, oblohu) a nastavit osvětlení. Zároveň se naučí základním pojmům a principům používaným v počítačové grafice, jako jsou např. zobrazovací řetězec (postup zobrazování scény), geometrické transformace, osvětlovací model, ... Získají tedy znalosti, které usnadní orientaci v oblasti počítačové grafiky a stanou se slušnými základy nezbytnými pro profesionální růst, například při programování grafických karet (GPU) a animací.
- Požadavky:
-
Základní znalost jazyka C/C++, programování a ladění kódu, vhodná je i lineární algebra.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do počítačové grafiky, základní principy OpenGL, knihovna GLUT.
2. Základy programování shaderů v OpenGL 1 - program.
3. Základy programování shaderů v OpenGL 2 - data.
4. Transformace I (souřadnicové systémy, model, view).
5. Transformace II (projekce, viewport, gimbal lock).
6. Barva, světlo, materiály.
7. Textury.
8. Zobrazovací řetězec a obrazová paměť, operace s fragmenty.
9. Vstupní operace, výběr zobrazených objektů, virtuální trackball.
10. Křivky a plochy I.
11. Křivky a plochy II.
12. Reprezentace otáčení. Kvaterniony.
13. Zobrazování a osvětlování.
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod, semestrální projekty, překlad úloh, ukázky hotových prací
2. Základy programování shaderů. Výběr zadání samostatného projektu
3. Struktura programu (GLUT) a buffery (VBO a VAO)
4. Grafické elementy
5. Transformace
6. Stínování, světla a materiály
7. Seminář o transformacích. První kontrola semestrálních projektů
8. Textury
9. Křivky a plochy. Animace
10. Selekce a interakce
11. Řešení samostatné úlohy - konzultace před odevzdáním
12. Odevzdání semestrálních projektů
13. Rychlá prezentace + volba nejlepších. Zápočet
- Cíle studia:
-
Studenti budou umět naprogramovat jednoduchou interaktivní 3D grafickou aplikaci (např. hru, vizualizaci,...).Naučí se navrhnout a vytvořit si prostorovou scénu, přidat textury imitující geometrické detaily a materiály (např.povrch stěny, dřevo, oblohu) a nastavit osvětlení. Zároveň se naučí základním pojmům a principům používaným v počítačové grafice,jako jsou např. zobrazovací řetězec (postup zobrazování scény), geometrické transformace, osvětlovací model. Získají tedy znalosti,které usnadní orientaci v oblasti počítačové grafiky a stanou se slušnými základy nezbytnými pro profesionální růst, napříkladpři programování grafických karet (GPU) a animací.
- Studijní materiály:
-
[1] Žára, J. a kol.: Moderní počítačová grafika, Computer Press, 2004, 80-251-0454-0,
[2] Gortler, S.: Foundations of 3D Computer Graphics, The MIT Press, 2012, 9780262017350,
[3] Wolf, D.: OpenGL 4.0 Shading Language Cookbook, Packt Publishing Ltd, 2011, 978-1-849514-76-7,
- Poznámka:
-
Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/BI-PGR/
Na tento předmět navazuje na FITu v magisterském studiu předmět Počítačová grafika 1.
- Další informace:
- https://courses.fit.cvut.cz/BI-PGR/
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bc. program Informatika, pro fázi studia bez oboru, 2015-2020 (VO)
- Bc. obor Bezpečnost a informační technologie, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Teoretická informatika, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Počítačové inženýrství, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Informační systémy a management, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Softwarové inženýrství, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Webové inženýrství, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Počítačová grafika, 2015-2020 (povinný předmět zaměření)
- Bc. obor Znalostní inženýrství, 2018-2020 (volitelný předmět)