Softwarové inženýrství I
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
BI-SI1.2 | Z,ZK | 5 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Jiří Mlejnek
- Přednášející:
- Jiří Mlejnek
- Cvičící:
- Jiří Mlejnek, Zdeněk Rybola
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Studenti se seznámí s metodami analýzy a návrhu rozsáhlejších softwarových celků, které jsou typicky navrhovány a realizovány v týmech. Své znalosti si upevní a prakticky ověří při analýze a návrhu rozsáhlejšího softwarového systému, který bude vyvíjen v souběžném předmětu BI-SP1. Studenti se seznámí s CASE nástroji využívající vizuálního jazyka UML pro modelování a řešení softwarových problémů. Studenti se seznámí s problematikou objektově orientované analýzy, návrhu, architektury, metod validace, verifikace a testování.
Pro studenta, který plánuje studovat obor WSI-SI, je výhodné si předmět zapsat v letním semestru, kdy jej může mít zapsaný souběžně s BI-SP1, v souladu se studijním plánem oboru WSI-SI.
Pokud si student zvolí předmět BI-SI1 v zimním semestru a má zájem i o studium BI-SP1, musí s jeho zapsáním počkat až do semestru letního. V jiném vypisován nebude.
Pro studenta, který plánuje studovat obor WSI-PG, je výhodné si předmět zapsat v letním semestru, kdy jej může mít zapsaný souběžně s BI-TUR, v souladu se studijním plánem oboru WSI-PG.
- Požadavky:
-
Jako vstupní požadavek předmět předpokládá znalost návrhu a tvorby databází na úrovni předmětu BI-DBS a dále znalost objektově orientovaného programovacího jazyka na úrovni tvorby jednoduchých webových aplikací.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do soft. inženýrství
2. Modelování obchodních procesů
3. Modelování požadavků - případy užití
4. Analýza problémové domény - analytické třídy, atributy, stavy, relace
5. Architektura softwarových systémů
6. Návrh - návrhové třídy a vzory
7. Návrh - rozhraní a komponenty
8. Implementace
9. Testování aplikací
10. Metody a nástroje pro integraci aplikací
11. Metodiky vývoje software, MDA
12. Agilní metodiky
- Osnova cvičení:
-
V rámci cvičení studenti vytvářejí v týmech jednoduchý softwarový projekt.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je naučit studenty základní principy týmové tvorby velkých softwarových celků založené na visuálních modelech, objektově orientovaném přístupu, technikách a metodách moderního přístupu k tvorbě SW. Obsahuje základní porci znalostí, která studentům umožní pochopit práci v týmu na SW projektu a efektivně se do této práce zapojit.
- Studijní materiály:
-
1. Arlow, J., Neustad, I. UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1503-9.
2. Pecinovský, R. Návrhové vzory. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1582-4.
3. Larman, C. Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and the Unified Process. ISBN 978-0131489066.
- Poznámka:
-
Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/search.php?search=BI-SI1.2
- Další informace:
- https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/search.php?search=BI-SI1.2
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bc. program Informatika, pro fázi studia bez oboru, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Bezpečnost a informační technologie, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Teoretická informatika, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Počítačové inženýrství, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Informační systémy a management, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Softwarové inženýrství, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Webové inženýrství, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Počítačová grafika, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Znalostní inženýrství, 2018-2020 (povinný předmět programu)