Tvorba uživatelského rozhraní
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
BI-TUR | Z,ZK | 4 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra číslicového návrhu
- Anotace:
-
Po absolvování předmětu studenti získají základní přehled o metodách tvorby běžných uživatelských rozhraní a jejich testování.
Na tento předmět obsahově navazuje magisterský předmět MI-NUR Návrh uživatelského rozhraní.
- Požadavky:
-
Základní znalosti o tvorbě SW systémů a jejich životním cyklu.
Podrobné požadavky jsou uvedeny na stránce:
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do problematiky uživatelského rozhraní. Definice pojmu použitelnost, návrh soustředěný na uživatele.
2. Začlenění návrhu uživatelského rozhraní do životního cyklu software.
3. Průzkum uživatelů, etika práce s uživateli, kolaborativní návrh. Persony.
4. Průzkum kontextu, domény, úloh.
5. Metody návrhu uživatelského rozhraní, formální popis, modely.
6. Prototypování uživatelských rozhraní (papírový mock-up, softwarové nástroje).
7. Vyhodnocování uživatelských rozhraní: prediktivní a interpretativní metody.
8. Testování použitelnosti a jeho zjednodušené verze.
9. Psychologické aspekty návrhu uživatelských rozhraní.
10. Navigace a klasifikace.
11. Pravidla návrhu uživatelského rozhraní.
12. Speciální uživatelská rozhraní.
13. Rezerva.
- Osnova cvičení:
-
1. Problematika špatného návrhu. Témata projektů.
2. Prototypování s nízkou přesností. Tvorba týmů, zadání projektů.
3. Analýza příkladů webových rozhraní.
4. Rozprava o projektech.
5. Tvorba prototypu (Denim, HTML, Flash, Visual Basic,...).
6. Kognitivní a heuristický průchod. Inspekce.
7. Rozprava o projektech.
8. Tvorba metafor.
9. Percepce uživatele, práce s barvou.
10. Rozprava o projektech
11. Metody grafického návrhu
12. Prezentace semestrálních projektů.
13. Test, zápočet + odevzdávání semestrálních projektů.
- Cíle studia:
-
Řada produktů (softwarových i jiných) se vyznačuje nevhodnou komunikací s uživatelem. Tato situace je způsobena především tím, že při vývoji produktu nejsou brány v potaz potřeby a vlastnosti uživatelů. Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s postupy, které vedou na začlenění uživatele do procesu vývoje produktu a tím je zajištěna optimální komunikace s uživatelem.
- Studijní materiály:
-
Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, 5th Edition ISBN: 978-1-119-54730-3 April 2019
- Poznámka:
-
Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/BI-TUR/
Na tento předmět obsahově navazuje magisterský předmět MI-NUR Návrh uživatelského rozhraní.
- Další informace:
- https://courses.fit.cvut.cz/BI-TUR/
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bc. program Informatika, pro fázi studia bez oboru, 2015-2020 (VO)
- Bc. obor Bezpečnost a informační technologie, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Teoretická informatika, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Počítačové inženýrství, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Informační systémy a management, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Softwarové inženýrství, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Webové inženýrství, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Počítačová grafika, 2015-2020 (povinný předmět zaměření)
- Bc. obor Znalostní inženýrství, 2018-2020 (volitelný předmět)