Fyzioterapie v pediatrii
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBFFPE | Z,ZK | 4 | 2P+2C | česky |
- Vztahy:
- Podmínkou zápisu na předmět F7PBFFPE je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět F7PBFPED
- Garant předmětu:
- Andrea Hašková
- Přednášející:
- Andrea Hašková
- Cvičící:
- Andrea Hašková
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
Předmět seznamuje studenty s principy a specifiky fyzioterapeutické péče o dětského pacienta v kontextu jednotlivých medicínských oborů. Důraz je kladen na mezioborovou spolupráci, pochopení vývojových odlišností a potřeb dítěte v průběhu růstu a vývoje. Součástí je i získat schopnost adekvátního odebrání anamnézy s přihlédnutím její aktuálnosti i k věku dítěte.
- Požadavky:
-
První podmínkou k úspěšnému splnění zápočtu je 100% účast na praktické části výuky, která je s tímto předmětem spojena, druhou částí je úspěšné absolvování průběžného ověření získaných znalostí a prokázání praktických dovedností.
Studenti, kteří získají zápočet postoupí následně k vlastní zkoušce, kterou budou konat v řádném či prvním opravném termínu formou ústní zkoušky.
O možnosti náhrady praktické části výuky z vážných důvodů, budou studenti informováni na první přednášce.
- Osnova přednášek:
-
Témata přednášek:
1.Vztah pediatrie, rehab.lékařství a fyzioterapie. Nastínění prenatálního vývoje, zvláštnosti dětského věku, odebírání anamnézy u dětských pacientů, vyšetření a hodnoty TK,TF a dechu. Vyšetření pohybového systému. Rodič jako specifický prvek, komunikace s rodiči. Rehabilitace primární a sekundární. Fyzikální terapie a balneologie u dětí. Časné zahájení terapie. Komprehenzní rehabilitace.
Ergoterapie, hipoterapie a zooterapie dětských pacientů. Etika práce s dítětem.
2. Fyziotrerapeutické postupy a metodiky využívající se v pediatrii (metoda reflexní lokomoce dle Vojty, Bobath koncept, OFS dle Castillia Moralese, vývojová kineziologie jako vyš.metoda, K-tejping, polohování, aktivní terapie v závěsu, Klappovo lezení, míčková facilitace, kontaktní dýchání, relaxační polohy u novorozenců a kojenců, atd.)
3. Fyzioterapie v dětské neurologii (DMO,CKP, sy.Gullien-Barre, Syringomyelie, Arthrogryposis multiplex, nervosvalová onemocnění, poranění a poškození mozku a páteře. Aplikace vhodných terapeutických metod.
4. Fyzioterapie u nejčastějších genetických vad se kterými se setkáváme (M.Down, Prader-Willi sy., Angelmanův sy, sy. Smith-Magenis, Sotosův sy., Apartův sy. a Rettův sy., CHARGE sy. atd.)
5. Fyzioterapie v dětské ortopedii (VVV a získané vady končetin)
6. Fyzioterapie v dětské ortopedii (VVV a získané vady páteře a hrudníku)
7. Metody a postupy u akutního i chronického onemocnění respiračního systému (astma bronchiale, CF, akutní a chronická bronchitis
8. Vrozená a získaná onemocnění srdce, smyslové vady a jejich vztah k rozvoji pohybu. Časná diagnostika. Možnosti fyzioterapie u popálenin.
9. Fyzioterapeutické postupy u dětí s poruchou autistického spektra.
10. Fyzioterapie v dětské psychiatrii.
- Osnova cvičení:
-
Témata cvičení:
1.Vyšetření dítěte 0-15měsíců (Alberta infant motor scale), terapie
2.Náplň ergoterapie jako nedílné součásti ucelené rehabilitační péče.
3.Quest test jako vyšetřovací i terapeutická metoda
4.Vyšetření visualního a vestibulárního systému.
5.Specifická vyšetření u svalových myopatií.
6.Vyšetření antetorze tibie, anteverze krčku femuru, plochá noha. Terapie.
7.PEC, MTA
8.Možnosti terapeutické intervence u respiračních onemocnění.
9.Terapie a vyšetření skolióz
10.OFS
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky fyzioterapie v pediatrii v kontextu růstu, vývoje a propojením s jednotlivými medicínskými oblastmi. Adekvátně odebrat anamnézu, pracovat v rámci mezioborové spolupráce a naučí se i zásady komunikace s rodinou. Seznámí se se základními terapeutickými přístupy, navrhnout a realizovat hravou a věkově přiměřenou terapeutickou jednotku včetně možností domácí terapie
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
LEBL Jan, Kamil PROVAZNÍK a Ludmila HEJCMANOVÁ. Preklinická pediatrie. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007, 248 s. ISBN 978-80-246-1321-5.
KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna, 1. vyd. Praha: Grada 2004, 348 s. ISBN 80-247-1018-8.
KUČERA Miroslav, Pavel, KOLÁŘ a Ivan DYLEVSKÝ. Dítě, sport a zdraví. 1. vyd. Praha: Galén 2011, 190 s. ISBN 978-807-2627-127.
KOLÁŘ, Pavel et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 713 s. ISBN 978-807-2626-571.
Další možnosti využití literatury budou zmíněny na přednáškách.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní program Fyzioterapie (povinný předmět)