Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Didaktika chemie 1

Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah
15DIDCH1 Z 6 16B
Garant předmětu:
Petr Distler
Přednášející:
Petr Distler, David Šarboch
Cvičící:
Petr Distler, David Šarboch
Předmět zajišťuje:
katedra jaderné chemie
Anotace:

Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky výuky chemie a navázat tak na poznatky z obecné didaktiky

Požadavky:
Osnova přednášek:

Kurikulární dokumenty s důrazem na výuku chemie

Dokumentace související s výukou chemie na úrovni školy (ŠVP, tematické plány, klíčové kompetence, kritéria hodnocení, mezipředmětové vztahy, průřezová témata.)

Organizační formy vyučování ve výuce chemie (faktory ovlivňující vyučovací proces, organizační formy práce individuální, skupinová, kooperativní apod.)

Učebnice, pracovní sešity a odborné knihy ve výuce chemie. Informační zdroje pro učitele chemických předmětů.

Specifika výuky obecné chemie

Očekávané výstupy a uspořádání učiva obecné chemie

Problematické úseky ve výuce obecné chemie

Specifika výuky anorganické chemie

Očekávané výstupy a uspořádání učiva anorganické chemie

Problematické úseky ve výuce anorganické chemie

Osnova cvičení:
Cíle studia:

Student detailně ovládá znalosti a dovednosti středoškolské chemie s důrazem na učitelský nadhled nad tématy. Student rozumí souvislostem jednotlivých partií, zná cíle výuky jednotlivých témat i větších celků, a tyto znalosti umí využít jak k výuce, tak k tvorbě školních vzdělávacích programů a tematických plánů. Student zná konkrétní metody a formy výuky chemie, a vhodně je dokáže využít k přípravě vyučovacích hodin, studijních materiálů i výuce konkrétních cílů.

Studijní materiály:

Povinná:

Dušek, B. (2009). Kapitoly z didaktiky chemie. Vyd. 2., přeprac. Praha: Vydavatelství VŠCHT.

Janoušková, S., a kol. (2013). Standardy pro základní vzdělávání Chemie. MŠMT.

Doporučená:

Jeřábek, J., a kol. (2017). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, v aktuálním znění.

Mokrejšová, O. (2009). Moderní výuka chemie. V Praze: Triton. ISBN 978-80-7387-234-2.

Petty, G. (2014). Evidence-based teaching: a practical approach. Second edition. Oxford University Press.

Poznámka:

Kontakt: MS Teams, LMS Moodle, e-mail

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 9. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet8381806.html