Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Vzdělávání a rozvoj pracovníků

Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
32BC-P-VZRO-02 Z,ZK 6 16B česky
Vztahy:
Předmět 32BC-P-VZRO-02 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět 32BC-P-VZRO-01 (vztah je symetrický)
Garant předmětu:
Kateřina Tomešková
Přednášející:
Kateřina Tomešková
Cvičící:
Kateřina Tomešková
Předmět zajišťuje:
institut manažerských studií
Anotace:

Předmět má posílit motivaci studentů k rozšiřování poznatků o vzdělávání a rozvoji pracovníků jak v oborových, tak i nadoborových souvislostech a zároveň má posloužit k lepšímu pochopení vztahu mezi řízením a vedením lidí v organizaci. Předložení celé řady atraktivních podnětů v rámci výuky předmětu, které otevírá didakticky žádoucí prostor pro započetí diskuse mezi studenty navzájem s důrazem na bližší představení a možné pochopení klíčových témat, je vhodnou cestou k vytváření a posilování profesních kompetencí budoucích specialistů na oblast managementu a personalistiky.

Výuka je zaměřena na prakticky využitelné poznatky z oblasti řízení, které jsou klíčové pro výkon manažerských funkcí. Ve výuce bude vymezen speciální prostor pro vedení studentů k cílenému rozvoji a nácviku tzv. soft skills (organizačních, vůdčích a komunikačních schopností). Studenti se mohou taktéž poučit, jak přistupovat k řešení konfliktů, budou vedeni k rozvoji analytickému a komplexnímu myšlení, budou posilovat sebepoznání i sebereflexi s důrazem na zvyšování prac. efektivity.

Výuka je založena na vlastní přípravě studentů - individuálním studiu témat (před i po výuce samotné); což je předpokladem možného zařazení interaktivních úloh.

Požadavky:

1) Předpokládá se aktivní účast ve výuce přesahující 75 %. Požaduje se účast na skupin. aktivitách a při spol. diskusích zaměřených na hledání vhodných cest k řešení problémů praxe, individuální práce studentů, SAMOSTUDIUM.

2) Absolvování testovacího výstupu, které spočívá v samostatném vypracování odpovědí opřených o vlastní znalost na dvě témata z oblasti VRZ (dle výběru studenta z více možností; formou volného psaní). Zápočet je zaměřen „v jednom“ na orientační ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí v rozsahu výuky a zároveň na zhodnocení schopnost studentů vysvětit vlastními slovy vybrané téma z dané oblasti HR (teorie-praxe) z pohledu budoucího manažera.

3) Zpracování vlastního výstupu s využitím poznatků ze studia předmětu (forma bude zadána v rámci 1. setkání, a to po vzájemné dohodě mezi vyučujícím a studenty). Po konzultaci návrhu (v rámci vybr. tématu) s vyučujícím vypracují studenti sem. práci. Její kvalita je základem pro stanovení výsledného hodnocení. Podrobnosti k akt. Zadání SP najdete v odpov. části kurzu v Moodlu.

4) Studium doporučené odborné literatury a zdrojů.

Osnova přednášek:

Výuka předmětu je organizována do čtyř bloků:

Blok první: Téma 1. Úvod do předmětu. Důvody pro vzdělávání pracovníků; Téma 2. Lidský kapitál, lidské zdroje a úspěch organizace; Téma 3. Nový způsob myšlení organizací, rozvoj lidského kapitálu.

Blok druhý: Téma 4. Podnikové vzdělávání, kompetence pracovníka; Téma 5. Identifikace potřeb, definování cílů a plánování podnikového vzdělávání; Téma 6. Realizace podnikového vzdělávání; Téma 7. Vyhodnocování výsledků podnikového vzdělávání.

Blok třetí: Téma 8. Motivace pracovníků k učení a zlepšování jejich vztahu k organizaci; Téma 9. Efektivní metody vzdělávání pracovníků; Téma10. Moderní trendy vzdělávání pracovníků; Téma11. Talent management a plánování následnictví; Téma 12. Posilování sebepoznání a sebereflexe manažerů; rozvoj emoční inteligence;

Blok čtvrtý: Téma13. Systematický rozvoj tvrdých a měkkých schopností/dovedností manažerů; Téma14. Různé pohledy na efektivitu moderního manažera a její rozvoj.

Součástí posledního bloku je povinné absolvování testování (viz popis testovacího výstupu výše v bodu Požadavky - bod č.2.

Osnova cvičení:
Cíle studia:

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní znalosti v oblasti vzdělávání a rozvoje pracovníků. Kurz seznamuje studenty se současnými postupy a moderními trendy podnikového vzdělávání s důrazem na možnost jejich využití ve vlastní manažerské praxi.

Studijní materiály:

ARMSTRONG, M., TAYLOR, S. Řízení lidských zdrojů: Moderní pojetí a postupy. 13. vyd. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN: 978-80-247-5258-7. Kapitoly 5, 6, 7, 20, 21, 22, 23, 24.

NOE, R. Employee Training and Development. 7th ed. McGraw Hill, 2017. ISBN 978-0078112850.

PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN: 978-80-247-4806-1.

VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2., aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN: 978-80-247-3651-8.

Doporučená literatura:

BĚLOHLÁVEK, F. 25 typů lidí jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 3. rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN:978-80-247-5872-5.

ELLINGSON, J.E., RAYMOND, A.N. Autonomous Learning in the Workplace. Taylor and Francis, 2017. ISBN 9781317378259.

JAROŠOVÁ, E., PAVLICA, K. Vyvážený leadership. Dynamika manažerských dovedností. Praha: Management Press, 2015. ISBN:978-80-7261-289-5.

KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. 4. akt. a dopl. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3823-9.

PAUKNEROVÁ, D., JAROŠOVÁ, E., LORENCOVÁ, H. Nové trendy v leadershipu. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-479-0.

PILAŘOVÁ, I. Leadership & management development: role, úlohy a kompetence managerů a lídrů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5721-6.

PROCHÁZKA, J., VACULÍK, M., SMUTNÝ, P. Psychologie efektivního leadershipu. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4646-3.

ROCK, D. Leadership s klidnou myslí. Praha: Pragma, 2009. ISBN 978-80-247-4646-3.

ŠIKÝŘ, M. Personalistika pro manažery a personalisty. 2., akt. a dopl. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2016. ISBN 978-80-247-5870-1.

TOMEŠKOVÁ, K. A Broader View of the Leadership Mission and the Management Skills Development. Regionální rozvoj mezi teorií a praxí, 1/2022, s. 89-96. ISSN 1805-3246. Dostupné z: http://www.regionalnirozvoj.eu/vydani/202201

Další doporučenou aktuální literaturu a zdroje - pro inspiraci naleznete v nově vytvořeném e-booku k tomu kurzu - viz Moodle.

Poznámka:

Předmět s praktickým přesahem.

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 9. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet8353606.html