Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Vytváření grafického obsahu

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
BE4B39VGO Z,ZK 6 2P+2C+8D anglicky
Vztahy:
Předmět BE4B39VGO může při kontrole studijních plánů nahradit předmět B4B39VGO
Předmět BE4B39VGO nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět B4B39VGO (vztah je symetrický)
Předmět BE4B39VGO nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět B4B39VGO (vztah je symetrický)
Garant předmětu:
Ladislav Čmolík
Přednášející:
Ladislav Čmolík
Cvičící:
Ladislav Čmolík
Předmět zajišťuje:
katedra počítačové grafiky a interakce
Anotace:

The aim of this course is to provide theory behind geometric modeling and modeling of materials, give students an overview of methods used in the process of creating 2D and 3D graphics and how to apply those methods in praxis. At the seminars, students will learn how to design and create three-dimensional scene, create and apply textures imitating materials (e.g., wall finishes, wood, sky) and geometrical details, and position and set-up lights in the scene.

Požadavky:

Žádné.

Osnova přednášek:

1. Polygonal representation of 2D and 3D objects.

2. Polygonal modeling of 3D objects

3. Polynomial representation and modeling of 2D objects with Beziér curves

4. Polynomial representation and modeling of 2D objects with B-spline curves

5. Polynomial representation and modeling of 3D objects

6. Subdivision surfaces and other 3D modeling techniques

7. Color perception and representation

8. Light, color, and materials in 3D modeling

9. Representing materials with textures

10. 2D raster graphics

11. Operations with raster images

12. Levels of detail

13. Procedural modeling of 2D and 3D objects

14. Reserve

Osnova cvičení:

1. Introduction to the course, mathematics for computer graphics

2. Introduction to the 3D modeling software

3. Using primitive objects and modifiers to block 3D object

4. Free-form modeling of 3D object

5. Free-form modeling of 3D object

6. Sculpting a 3D object

7. 1st test

8. Materials of 3D models

9. Texturing of 3D models

10. Texture painting and texture baking

11. Image composition

12. Levels of detail

13. 2nd test

14. Credits

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s metodami vytváření 2D a 3D grafického obsahu a jejich použitím v praxi.

Studijní materiály:

[1] S. Marschner and P. Shirley, Fundamentals of Computer Graphics, 4th edition, CRC Press, 2016.

[2] Jiří Žára, Bedřich Beneš, Jiří Sochor, Petr Felkel. Moderní počítačová grafika, 2. vydání. Computer Press, 2005.

[3] I. Kerlow, Mistrovství 3D animace, Computer Press, 2011.

Poznámka:

https://moodle.fel.cvut.cz/course/BE4B39VGO

Další informace:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/BE4B39VGO
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost KN:E-107
Čmolík L.
09:15–10:45
(přednášková par. 1)
Karlovo nám.
Zengerova posluchárna K1
místnost KN:E-327
Čmolík L.
11:00–12:30
(přednášková par. 1
paralelka 101)

Karlovo nám.
Solarium K327
místnost KN:E-327
Čmolík L.
12:45–14:15
(přednášková par. 1
paralelka 102)

Karlovo nám.
Solarium K327

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet5779506.html