Algoritmy digitální kartografie a GIS
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
155ADKI | Z,ZK | 5 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Tomáš Bayer
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- Katedra geomatiky
- Anotace:
-
Automatizace postupů v digitální kartografii s využitím rule-based strategií. Implementace vybraných úloh počítačové kartografie ve zvoleném programovacím jazyku. Tvorba grafických výstupů v prostředí Qt.
- Požadavky:
-
1. Znalost vybraných pasáží geometrie a diskrétní matematiky.
2. Znalost programování ve zvoleném jazyce (včetně OOP).
3. Znalost základních algoritmických strategií (rekurze).
4. Znalost vybraných pasáží teoretické informatiky (teorie grafů).
5. Praktická zkušenost s implementací algoritmů.
6. Vhodná zkušenost s typografickýcm systémem LaTeX.
- Osnova přednášek:
-
1. Základní pojmy a vztahy výpočetní geometrie.
2. Základní algoritmické strategie ve výpočetní geometrii.
3. Geometrické vyhledávání bodů.
4. Konvexní obálky ve 2D.
5. Triangulační algoritmy ve 2D/2.5D.
6. Digitální modely terénu a jejich analýzy.
7. Voronoi diagram a zobecněné Voronoi teselace.
8. Topologická kostra a její využití kartografii.
9. Množinové operace s polygony.
10. Buffer.
11. Kartografické generalizační algoritmy.
12. Rekonstrukce povrchů z bodových množin.
13. Vývoj a směřování současné digitální kartografie.
- Osnova cvičení:
-
Zpracování čtyř úloh v dvou či tříčlenném týmu:
1. Point Location Problem a jeho implementace. Rychlé vyhledání polohy vzhledem k množině nekonvexních polygonů.
2. Generalizace obrysů budov metodami minimum area enclosing rectangle, wall average, weighted bisector.
3. Konstrukce digitálního modelu terénu metodou Delaunay triangulace, konstrukce vrstevnic. Analýza sklonu a expozice terénu.
4. Částečná modifikace tvaru generalizovaného prvku s využitím energetických splinů. Testování modelů s různým počtem fixních prvků, generalizovaných prvků a překážek.
- Cíle studia:
-
1. Automatizace postupů v digitální kartografii.
2. Přehled rule-based strategií pro řešení kartografických problémů.
3. Interakce digitální kartografie s počítačovou grafikou, výpočetní geometrií, geoinformatikou, matematikou.
4. Přehled základních algoritmických strategií z oblasti kartografie/výpočetní geometrie.
5. Návrh optimálního řešení kartografického problému.
6. Praktická implementace těchto postupů ve zvoleném programovacím jazyce.
- Studijní materiály:
-
[1] de Berg, van Kreveld, Overmars M., Schwarzkopf O.: Computational Geometry, 2000, Springer
[2] Rourke O. J.: Computational Geometry in C, 2005, Cambridge University Press
[3] Bayer T.: Algoritmy v digitální kartografii, 2008, UK v Praze
[4] Žára J. & kol.: Moderní počítačová grafika, 2004, Computer Press
- Poznámka:
- Další informace:
- http://web.natur.cuni.cz/~bayertom/index.php/teaching/algoritmy-v-digitalni-kartografii
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Geodézie a kartografie, specializace Geomatika (povinně volitelný předmět)
- Geodézie a kartografie, specializace Geomatika (povinně volitelný předmět)