Řešení problémů a hry
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
B4B33RPH | KZ | 6 | 2P+3C | česky |
- Vztahy:
- Předmět B4B33RPH nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět AE4B99RPH (vztah je symetrický)
- Podmínkou zápisu na předmět B4B33RPH je, že student si nejpozději ve stejném semestru zapsal předmět BEZZ
- Předmět B4B33RPH nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět AE4B99RPH (vztah je symetrický)
- Garant předmětu:
- Tomáš Svoboda
- Přednášející:
- Petr Pošík, Tomáš Svoboda
- Cvičící:
- Jindřiška Deckerová, Jiří Horyna, Patrik Kolář, Jana Kostlivá, Petr Pošík, Václav Pritzl, Tomáš Svoboda, Petr Štibinger
- Předmět zajišťuje:
- katedra kybernetiky
- Anotace:
-
Předmět si klade za cíl naučit studenty přemýšlet o řešení algoritmických a programovacích problémů inženýrským způsobem. To zahrnuje především rozmyšlení úlohy, dekompozice, definování rozhraní, způsob testování jednotlivých mezikroků, ověření a testování úspěšnosti celé úlohy. Práce na zajímavých projektech by měla přirozeným způsobem přivést studenty k otázkám, které by si studenti měli pokládat v teoretických předmětech. Studenti by se měli na těžké předměty těšit, protože se pořádně dozví, proč jim to nefungovalo. Primárním cílem není aby studenti vypracovali úlohy bezchybně, ale aby se naučili klást důležité otázky. Předmět rovněž uvede studenty do objektově orientovaného programování s důrazem na čitelnost a robustnost kódu. Přednášky mají tři hlavní bloky: i) vybraná témata z programovacích technik a návrhu algoritmů - nutný základ pro implementaci úloh, včetně testovacích technik; ii) vysvětlení jednotlivých úloh; iii) motivační přednášky - vybraná témata především z oblasti počítačových věd.
- Požadavky:
-
žádné
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod. Představení první úlohy.
2. Jak se tvoří program, vybrané kapitoly pro první úlohu.
3. Objekt jako základní stavební prvek programu.
4. Podmínky a funkce.
5. Představení druhé úlohy.
6. Složené datové typy, iterátory
7. Elegantní ukončení programu, ošetření vyjímek.
8. Testování programu, unittesty.
9. Představení třetí úlohy.
10. Jak psát čistý kód.
11. Motivační přednáška I
12. Motivační přednáška II
13. Motivační přednáška III
14. Závěr.
- Osnova cvičení:
-
Studenti budou pracovat na několika programovacích úlohách, samostatně i v týmech. Jednotlivé části kódu budou průběžně odevzdávány a diskutovány s učiteli. Množina úloh se bude průběžně doplňovat a obměňovat. Příklady úloh: Spam filtr. Jednoduchá detekce zpráv na základě výskytu podezřelých slov. K dispozici trénovací i testovací množina. Reversi, dvouhráčové hry. Hledání cesty pro mobilního robota. Jednoduché bludiště, scéna obsahující jednoduché geometrické objekty. úkolem je nalézt cestu pro robota z bodů A do bodů B. Kritérium optimality může být různé. Vězňovo dilema, klasický problém z teorie her se širokou aplikovalností.
- Cíle studia:
-
Hlavní motivací je umožnit studentům reálné řešení světových problémů. Zahrnuje správné přemýšlení o
problému, jeho rozkladu, testování, ověřování, hodnocení.
- Studijní materiály:
-
1. Peter Wentworth, Jeffrey Elkner, Allen B. Downey, and Chris Meyers. How to Think Like a Computer Scientist. 3rd edition, 2012, http://openbookproject.net/thinkcs/python/english3e/ český překlad Jaroslav Kubias, http://howto.py.cz
2. Mark Pilgrim. Dive intoPython 3. Český překlad Petr Přikryl, http://diveintopython3.py.cz
3. Doporučená tématická četba k jednotlivým úlohám.
- Poznámka:
- Další informace:
- https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/B4B33RPH
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Otevřená informatika - Informatika a počítačové vědy 2016 (povinný předmět programu)
- Otevřená informatika - Internet věcí 2016 (povinný předmět programu)
- Otevřená informatika - Software 2016 (povinný předmět programu)
- Otevřená informatika - Počítačové hry a grafika 2016 (povinný předmět programu)
- Otevřená informatika - před rozřazením do oborů (povinný předmět programu)
- Otevřená informatika - před rozřazením do specializací (povinný předmět programu)
- Otevřená informatika - Základy umělé inteligence a počítačových věd 2018 (povinný předmět programu)
- Otevřená informatika - Internet věcí 2018 (povinný předmět programu)
- Otevřená informatika - Software 2018 (povinný předmět programu)
- Otevřená informatika - Počítačové hry a grafika 2018 (povinný předmět programu)