Filozofické, psychologické a pedagogické základy rozvoje
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
16XFP | Z,ZK | 6 | 2P+0C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
-
Studenty seznámí s problematikou rozvoje a utváření tvořivosti ve vazbě na filozofické, psychologické a pedagogické základy kreativity. Objasní podstatu tvořivosti, její strukturu, druhy tvořivosti a podmínky jejího utváření. Zaměří se mj. na vztah tvořivosti a věku,na vyvrcholení tvůrčí činnosti. Vyloží nejfrekventovanější teorie tvořivosti, podstatu tvůrčího myšlení, osobností tvůrčího jedince, tvůrčí proces a jeho fáze. Objasní proč se teorie tvořivosti zaměřují na kultivaci, facilitaci a vytváření klimatu pro tvořivou činnost. Dále bude věnovat pozornost bariérám tvořivosti ( vnímání, kultury a prostředí, emocionálním bariérám, intelektuálním a výrazovým bariérám) a metodám utváření a rozvíjení tvořivosti. Předmět bude završen otázkami diagnostiky tvořivosti, životního způsobu a rozvoje tvořivosti a praktického výcviku tvořivosti.
- Požadavky:
-
Žádné požadavky.
- Osnova přednášek:
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Osvojit si základní poznatky z teorie tvořivosti a výchovy tvořivosti. Seznámit se s podmínkami a s metodami podněcování a rozvíjení tvořivosti i s překonáváním bariér uplatnění tvořivosti.
- Studijní materiály:
-
Hlavsa, J. a kol. Psychologické základy výchovy tvořivosti, Praha, SPN 1981.Hlavsa a kol.Psychologické metody výchovy tvořivosti. Praha, SPN 1986.Hlavsa, J. Psychologické základy teorie tvorby . Praha, Academia 1985.Chalupa, B. Tvořivost ve vědě a technice. Brno: FF UJEP 1973.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- N-PMP-komb.forma od 10/11 (povinně volitelný předmět)
- N-PMP-prez.forma od 10/11 (povinně volitelný předmět)